9 מקרים בהם ירידה במשקל ואחוז השומן אצל נשים הוא לא תמיד חיובי

נכון שבדרך כלל זה סימן מצוין, אבל יש לא מעט מקרים יוצאים מהכלל שצריך לשים אליהם לב. ד"ר איתי זיו מפרט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
איך ומתי להשתמש בשורפי שומן?

אחת ממטרות האימון השכיחות ביותר היא הפחתת משקל הגוף ובד בבד ירידה באחוז השומן. זאת מכיוון שעל מנת להשיג "גוף חטוב" יש צורך בהפחתת השומן התת עורי. במקביל, צריך להעלות מסת שריר ואף את טונוס (מתח) השריר. אילולא כן, התוצאות במרבית המקרים לא תהיינה טובות מבחינה אסתטית. לכן, ירידה במשקל הגוף ואחוז השומן לא בהכרח קשורה לשיפור במצב הגופני-אסתטי ואף לא תמיד בהיבט הבריאותי. כל זה רלוונטי לשני המינים (גברים ונשים) אך בפרק זה נתייחס לנשים.

שריפת שומן, דיאטה, הרזייה, ירידה במשקל, כושר, מדידת הקפים צילום: thinkstock

לפני שמודדים, לא פחות חשוב להתאמן נכון | צילום: thinkstock

במרבית המקרים, ירידה במשקל ואחוז השומן היא מהלך חיובי שתורם לא מעט לשיפור איכות החיים, שינוי גופני אסתטי, ואף שיפור אפשרי בהיבטים פסיכולוגיים שונים כמו: דימוי גוף, ביטחון עצמי ועוד. אך מעניין לבחון מקרים שבהם דווקא ירידה במשקל ואחוז השומן לא ממש חיובית וטובה ולעתים אף מצריכה התערבות רפואית ואחרת.

עוד כתבות בנושא
למה נשים צריכות להתחזק כדי להישאר צעירות?
ההבדלים בין נשים לגברים בכושר ההתמדה באימון 
צפו בקליפ טריאתלון הנשים בהרצליה

1. פגיעה ב- BMR (חילוף חומרים בסיסי): ירידה דרסטית ולא מבוקרת במשקל ללא ביצוע אימוני כוח, קשורה לירידה במסת הגוף הרזה (מסת השריר). לכך כמובן השפעה על חילוף חומרים ירוד יותר. זו גם אחת הסיבות לחשיבות של ביצוע אימוני התנגדות על בסיס קבוע בכל תהליך של ירידה במשקל. אילולא כן, בהחלט יתרחש מצב בו הופחתו לא מעט קילוגרמים במשקל הגוף, אך למרבה הצער, מדובר גם במסה שומנית ולא מעט מסה שרירית. במקרה כזה חילוף החומרים נפגע ופוטנציאל ההשמנה עולה.
2. אטרופיה שרירית (ירידה במסת השריר): בהחלט עשויה להתרחש בשל ירידה דרסטית במשקל. במקרה הזה עלולים להיחלש באופן משמעותי שרירים שאחראים על תפקידים חשובים כמו תמיכה בעמוד השדרה על כל חלקיו ועוד. בנוסף, נוצר שינוי ביציבה וחלוקת עומס חדשה על עמוד השדרה. לכן יש חשיבות רבה לחיזוק מפרקי עמוד השדרה (באמצעות סוגי אימונים שונים) שייעשה על בסיס קבוע בכלל ובתהליך ירידה במשקל בפרט.
3. אנורקסיה נרבוזה: ירידה דרסטית במשקל עלולה להיות קשורה גם בתופעת האנורקסיה. מדובר בהפרעת אכילה מסוכנת הגורמת לאבדן משקל משמעותי ובמקרים קיצוניים אף למוות. אותם לוקים באנורקסיה חוששים מהשמנה ובשל כך הופכים לרזים באופן קיצוני. איבוד המשקל הדרסטי עלול לגרום לסיבוכים רפואיים ופיזיולוגיים שונים כמו: הפסקת המחזור החודשי אצל נשים, פגיעה במערכת החיסונית, הפרעות במערכת הלב וכל הדם, במערכות שלד-שריר ועוד. אצל העוסקים בפעילות גופנית מאומצת וספורטאים, ישנה גם תופעת האנורקסיה אתלטיקה (Anorexia Athletica). היא מאופיינת בכך שעקב פעילות גופנית מאומצת מאוד צריכת הקלוריות מופחתת, מתרחשת הפחתה של למעלה מ- מ-5% מהמשקל המומלץ, בעיות עיכול ואחרות וכדומה. הדבר שכיח יותר בענפי ספורט מסוימים לעומת אחרים.
4. עלייה באחוזי השומן למרות הירידה במשקל הגוף: תופעה זו בהחלט שכיחה ותביא לכך שהאסתטיקה הגופנית תהיה פחות טובה. לדוגמה, אישה בת 30 למשל השוקלת 80 ק"ג ויש לה 38% שומן. היא התחילה בתהליך של דיאטה לירידה במשקל ללא אימוץ תפריט מקצועי ומושכל ותכנית אימונים מתאימה. היא אמנם הפחיתה בחודשיים 10 ק"ג ממשקלה אך הוסיפה 4% שומן.

חדר כושר

להיזהר מאימון עצים מדי וצריכת קלוריות קטנה מדי | צילום: thinkstock

5. אמנאוראה: ירידה דרסטית במשקל ובעיקר באחוז השומן קשורה לתופעה זו. הדבר שכיח יותר אצל ספורטאיות בתחום התעמלות מכשירים, התעמלות אומנותית, אתלטיות בענפי ספורט כגון: ריצות קצרות, קפיצות, מרימות משקולות ומפתחות גוף. הדבר נגרם עקב אימון עצים מדי אך בעיקר עקב צריכה קלורית קטנה מידי אשר מובילה לירידה באחוזי השומן לערכים של 10-8% כאשר אחוזי השומן הממוצעים אצל נשים הנם כ- 29-22% (תלוי בגיל האישה). הכנסת אנרגיה (קלוריות) מועטה מדי לגוף ו/או אכילה של מבחר מצומצם מדי של מזונות עלול להביא לחוסר בחלבונים, פחמימות וחומצות שומן חיוניות. בנוסף, ישנו מחסור בהורמון האסטרוגן והדבר עלול לגרום לירידה בדחיסות העצם והגדלת הסיכוי לשברי מאמץ ולהתפתחות אוסטיאופורוזיס. כמו כן, חלים שינויים הורמונליים מהותיים וחשוב במיוחד לטפל בתופעה זו על ידי איש מקצוע – רופא ספורט, פיזיולוג מאמץ וכדומה. כלל תופעות אלו בקרב ספורטאיות מכונות בשם – Female Athlete .
6. סימני מתיחה בעור: במקרים של הריון ולידה (במיוחד בעלייה גדולה במשקל), ירידה דרסטית במשקל אצל נשים המאופיינות בהשמנת יתר (וכן כאלו שירדו במשקל ועלו חזרה וחוזר חלילה), נוצר עור עודף. ואז מופיעים סימני מתיחה.
7. הקטנת החזה הנשי: ירידה משמעותית במשקל והפחתת אחוז שומן, בחלק מהמקרים, גורמת להפחתת גודלו של השד הנשי. חשוב לציין שמידת הירידה באחוז השומן בכל איבר הנה גנטית ותלויה גם בגורמים נוספים. אך חשוב לציין שאותה אישה שבשל אימונים מסוגים שונים ואימוץ תפריט היפוקלורי למשל, הפחיתה את אחוז השומן באופן משמעותי, הדבר בהחלט עשוי להתבטא בירידה מהותית בגודלם של השדיים המורכבים בעיקר מרקמת שומן.
8. מראה 'עייף' וחוסר ויטליות: התמכרות לפעילות גופנית ו/או ביצוע אימונים מפרכים ללא הקפדה על אורח חיים ספורטיבי, ובד בבד ירידה דרסטית במשקל ואחוז השומן, עשויים לגרום למראה 'עייף' תמידי וחוסר ויטאליות (חיוניות). זאת גם לעתים בשל תפריט תזונתי החסר ברכיבי מזון מסוימים, תכנית אימון לא מותאמת (ייתכן אף מצב של "אימון יתר") ועוד. בשל כך, ייתכנו מצבים שאותה אישה, למרות ביצוע הפעילות הגופנית בהיקפים עצומים, דווקא לא תיראה בקו הבריאות אלא עייפה או אף "חולה". במקרים כאלה יש צורך בתכנית אימון ותזונה מקצועיים ויפה שעה אחת קודם.
9. שינוי בפרופורציות הגופניות: ירידה מהותית במשקל ובאחוזי השומן עלולה להוביל לשינוי פרופורציות גופניות שונות. לא תמיד מדובר בדבר חיובי מבחינת האישה, בין אם היא עוסקת בפעילות גופנית ובין אם לא, וחשוב להביא גם זאת בחשבון.

לסיכום, ירידה במשקל ובאחוז השומן התת-עורי, על פניו אמורים להיות דבר חיובי. אך מסתבר, שבחלק מהמקרים ייתכנו גם בעיות מסוגים שונים וחשוב להביא זאת בחשבון ובמיוחד כשמדובר בשינוי מהותי ועקבי של משקל הגוף והרכבו. בכל מקרה, תמיד חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רציני בתחום כגון: דיאטן ספורט קליני, פיזיולוג מאמץ, מדריך כושר בכיר, רופא ספורט וכדומה.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה לא נגמר עד שזה לא נגמר", יוגי ברה, המנג'ר האגדי של הניו יורק ינקיס



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
תחזיקו חזק כי זה הולך להעיף אתכם!!! משחה דולפין 🦈אשדוד 2022 🏊‍♂️🏊‍♀️
02:20
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
הפודקאסט של שוונג עם ההרבליסט אסף קורן
41:22
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 2
18:59
<\/iframe>"' data-height='450' data-video_index='11'>
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
הפודקאסט של שוונג מפרק ומסכם את הג'ירו ד'איטליה
49:44
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
3 דיאטות טרנדיות לספורטאים שכדאי לכם להכיר
57:31
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי – פרק 1
28:02
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
הפודקאסט של שוונג על פציעות הריצה הכי נפוצות
39:48
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
מה הם העקרונות התזונתיים החשובים לבניית מסת שריר?
01:41

רישום לניוזלטר

רוצים לקבל את הניוזלטר של שוונג עם הכתבות הכי מעניינות ישירות למייל?
מלאו בחלון את כתובת המייל ואנחנו נדאג לכל השאר…

שימו לב:
במילוי השדה עם כתובת הדוא"ל שלכם, אתם מסכימים לקבל דיוור מחברת שוונג אירועי ספורט.​ תוכלו להסיר את עצמכם בכל עת ממאגר המידע באמצעות כפתור "הסרה" המצורף לכל הדיוורים שלנו.