מה עושים כשהמשקל תקין והאסתטיקה הגופנית גרועה?

לא תמיד המשקל העודף גורם לנו לתחושה רעה. למעשה, אפשר למצוא מקרים של נשים בעלות אחוז שומן זהה אך טונוס שרירי שונה שגורם להבדלים גדולים במראה. ד"ר איתי זיו וגיל גרנות מסבירים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקל
Diet concept

השנה היא 2016 והעיסוק במשקל הגוף, אחוז השומן, המראה החיצוני באופן כללי ועוד, מהווים את אחת המטרות השכיחות אצל האדם המודרני. יתרה מזאת, דימוי הרזון כיפה, מתחזק בחברה המערבית בשל קיומם ותפוצתם של אמצעים טכנולוגיים אשר מאפשרים הפצת תוכן תרבותי ומסחרי בצורה ויזואלית כמו צילום, קולנוע, טלוויזיה, שלטי חוצות, כתבי עת ואתרי אינטרנט. אלה מגדילים את החשיפה לדמויות פופולאריות המהוות מודל לחיקוי לרבות ספורטאים, סלבריטאים מסוגים שונים ועוד (מתוך ויקיפדיה).

שריפת שומן, דיאטה, הרזייה, ירידה במשקל, כושר, מדידת הקפים צילום: thinkstock

רבים מאיתנו עוסקים באותה המטרה | צילום: thinkstock

כמובן שהשגת המטרה תלויה בלא מעט משתנים כמו: גנטיקה, מידת האימוץ של אורח חיים בריא, סוג הפעילות הגופנית המבוצע ותדירותה, עצימותה ועוד. נציין ונאמר שהמודעות לביצוע פעילות גופנית לשם ירידה במשקל ושינוי הרכב הגוף עלתה מאוד בשנים האחרונות אך עדיין מושם דגש לא מועט למשקל הגוף ולא תמיד באותה חשיבות – להרכבו. או אז, מדובר למעשה ביחס בין מסת הגוף השמן (אחוז שומן) לבין מסת הגוף הרזה (מסת השריר). יחס תקין ואף טוב אמור להיות בכל מעגלי החיים. משימה לא פשוטה כלל ועיקר.

עוד כתבות בנושא
איך מתאמנים ולא עולים במשקל אחרי גיל 40? 
מתאמנים באופן מקצועי, אבל מה עם התפריט התזונתי? 
10 כללים שיעזרו לכם לשמור על תזונה בריאה 

להרכב הגוף השפעה רבה על משתנים כמו: מצב בריאותי, הצלחה במשימות גופניות יומיומיות ו/או ספורטיביות ואפילו על הצלחה בתחומי החיים השונים, אך בפרק זה נתייחס בעיקר לצד האסתטי המושפע מאוד מאותו יחס בין הרקמות ולא רק – גם מאופן פיזור השומן בגוף (לכך נקדיש פרק בנפרד). את אחוז השומן חשוב לבדוק מפעם לפעם ואם ניתן לעשות זאת אחת לשבועיים-שלושה ניתן לעקוב אחר ההתקדמות. במידה וההתייחסות הנה רק למשקל הגוף, בהחלט ייתכן שחלה ירידה במשקל הגוף אך אחוז השומן דווקא עולה. הדבר קורה לא מעט פעמים אצל אלה שמבצעים פעילות גופנית (אירובית בעיקר) בהיקפים גדולים וייתכן שהנם צופים בירידה במשקל הגוף, אך בפועל לא חלה ירידה זהה באחוז השומן אלא אולי אף עלייה בו. לכך השלכות מהותיות גם מבחינה אסתטית.

משקל הגוף משתנה כמובן במעגלי החיים מסיבות שונות, ולא כל עלייה בו הנה שלילית כפי שהוזכר לעיל. על מנת להשפיע לחיוב על אחוז השומן ובכלל לשפר אסתטיקה גופנית חשוב לשלב בין שני סוגי הפעילויות: האירובית והאנאירובית. היחס ביניהן תלוי רבות במטרת המתאמן, מידת אחוז השומן בגופו, מידת זמינותו לאימונים במהלך השבוע ועוד. נציין ונאמר שעל מנת להפחית משקל, על פי ארגון ה- ACSM יש צורך לבצע לפחות 220 דקות פעילות אירובית במהלך השבוע בדופק מטרה (במספר פעמים). בנוסף, יש לבצע גם אימונים אנאירוביים (כמו אימון משקולות או אחר). לא פשוט כלל ועיקר.

בנות האולפנה

לטונוס השרירי יש השפעה גדולה מאוד | צילום: thinkstock

מה משפיע על האסתטיקה בהקשר להרכב הגוף (רשימה חלקית)
1. מידת מסת הגוף השמן לעומת מסת הגוף הרזה.
2. אופן פיזור השומן בגוף. לדוגמה, אצל נשים מתאפיינת צבירת שומן סביב אגן הירכיים (השמנה אגסית) עם פחות שומן בטני, ואילו הגברים מאופיינים בהשמנה בטנית (השמנה תפוחית).
3. מידת הטונוס (מתח) השרירי של האדם. או אז, ייתכנו הבדלים בין מתאמנים שונים גם עם אותה מידת אחוז שומן. לדוגמה: שתי נשים בנות 40 שלהן 30 אחוזי שומן אך אחת בעלת טונוס שרירי גבוה מאוד והשנייה עם טונוס שרירי נמוך. האסתטיקה שונה מאוד במקרה זה למרות מידת אחוזי השומן הזהה.
4. אחוז שומן נמוך במיוחד אצל נשים (לדוגמה (מתחת ל- 14%) שעשוי להיקשר גם עם אסתטיקה לא טובה ואף עם תופעות בריאותיות לא רצויות כגון הפסקת מחזור ופגיעה בצפיפות העצם.
5. ירידה לא זהה באחוז השומן באזורי גוף שונים. למשל, גפיים עליונים לעומת תחתונים (ידיים לעומת ירכיים לצורך העניין). מעבודות שנעשו בתחום נצפתה ירידה לא זהה במידת אחוז השומן במפרקים שונים. המסקנה של אחד המחקרים בנושא היתה שלפחות אצל נשים, תכנית אימון כוח המשולבת יחד עם תכנית אימון אירובית תורמת יותר לשיפור מסת שרירי הרגלים אך לא מעלה באותה מידה את מסת השריר בגפיים העליונים.
6. יחס שונה בין אנשים מבחינת מורפולוגית ובד בבד טיפוס הגוף. קרי, הבדלים בין סיבי שריר לבנים (אנאירוביים) לסיבי שריר אדומים (אירוביים). ברם, ישנו הבדל בין טיפוס מזומורפי שרירי לבין הטיפוס האקטומורפי (הרזה) או האנדומורפי (השמן).

לסיכום, משקל עשוי להיות תקין אצל שני המינים אך לא תמיד יש קשר לאסתטיקה הגופנית שעשויה להיות לא טובה (בלשון המעטה). או אז, יש צורך לטפל לא רק באחוז השומן אלא גם במשתנים נוספים כמו: מסת השריר, טונוס השריר, היציבה ועוד. הבשורות הטובות – ניתן להגיע לתוצאות מצוינות עם תכנית אימון ובד בבד – תכנית תזונה מקצועיות המותאמות לכל אדם אישית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג