70 שנות ספורט ישראלי || הרץ יובל וישניצר

הוא אמנם לא הגיע למשחקים האולימפיים ובתקופתו גם לא התקיימו אליפויות עולם, אבל הרץ הג'ינג'י היה אחראי לאחד השיאים הכי איכותיים בתולדות האתלטיקה הישראלית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יובל וישניצר צילום ארכיון
יובל וישניצר צילום ארכיון

ביום העצמאות הקרוב תחגוג מדינת ישראל את שנת ה-70 להיווסדה, עד אז נפרסם זיכרונות ספורטיביים של הספורטאים המובילים של המדינה.


בעידן טרום האינטרנט יכולנו לבלוע כל נתון, ועבור חובב ספורט אמתי זה היה די טבעי לשלוט ברשימת שיאי ישראל באתלטיקה. שנות השמונים הגיעו לסיומן עם שיאים ישראלים פה ושם, שנות התשעים החלו והעלייה מברית המועצות גרמה לשינויים רבים בטבלת השיאים.

יובל וישניצר צילום ארכיון

השיא ב-5,000 היה כרטיס הביקור שלו. יובל וישניצר (שני משמאל) | צילום: קטעי עיתונות מהארכיון

שבעים שנות ספורט ישראלי בשוונג
השחיין אברהם מלמד
הרוכב הנרי אוחיון

שיא של 35 שנה

אבל שיא אחד נותר במקומו ברשימה שהיה כל כך כיף לעדכן אותה, וגם אם היתה יוצאת פעם בשנה אז פשוט באותה חוברת שמחולקת באליפות ישראל, היינו מסמנים קו וכותבים שיא חדש. אבל אותו שיא של יובל וישניצר ב-5,000 מטר משנת 1974 לא השתנה. לא רק זה, אף אחד לא התקרב אליו. ביום שזה קרה, כבר אפשר היה לעקוב באינטרנט אחרי אותה תחרות בבלגיה שבה התחרה יוסף גזאצ'ו, ששבר את שיאו הנוסטלגי 35 שנה לאחר שנקבע.

אז אפשר להגיד שהשיא המיתולוגי היה כרטיס הביקור של יובל וישניצר, וההישג שפרסם אותו יותר מכל, בטח עבור אנשי הדור שקראו על וישניצר הספורטאי בלשון עבר, אחרי שפרש מאתלטיקה ב-1977. הוא נולד ב-1947 וגדל במושב אביגדור באזור באר טוביה. הוא התחיל לרוץ רק בגיל 16 בעקבות אחיו רפי ז"ל. מאז הוא לא עצר. חודש אחרי שהתחיל לרוץ כבר ניצח בריצת 600 מטרים באליפות בתי ספר במחוז דרום, וחודשיים אחרי שהתחיל כבר תפס כותרת בעיתון כשהוביל את קבוצת השליחים של הפועל ראשון לציון לניצחון במרוץ שליחים שבדי באחת מתחרויות האתלטיקה שהתקיימו בשבתות.

באמצע שנות השישים הוא התחיל לבלוט בתחרויות הארציות, וב-1969 הצליח לשפר ביותר מ-9 שניות את השיא הישראלי בריצת 1,500. שנה לאחר מכן זכה במדליית הארד במשחקי אסיה בריצת 5,000. דווקא לקראת המשחקים האולימפיים במינכן, הוועד האולימפי הישראלי הקשה את הקריטריונים כך שוישניצר לא נסע, ככל הנראה למזלו, יחד עם המשלחת ש-11 מחבריה נרצחו בכפר האולימפי.

דווקא בתקופה שלפני מלחמת יום כיפור הוא התחיל לשפר את התוצאות שלו בריצת 5,000, ולאחר המלחמה הגיע אותו הישג גדול בתחרות שהתקיימה בגטבורג שבשבדיה. הריצה המהירה בחייו של וישניצר, כאשר באותה תחרות גשומה הוא סיים במקום הרביעי בזמן של 13:39.8 דק' כשהמנצח היה אנדרס גרדרוד השבדי שהיה אלוף אולימפי ב-3,000 מכשולים. בעידן ההוא עוד לא ירדו מ-13 דקות ב-5,000, כך שרק 26 שניות הפרידו בין התוצאה של וישניצר לשיא העולם. זו גם תוצאה שהיתה שווה גמר אולימפי, אם כי חשוב לציין שבריצה למרחקים ארוכים הריצות בתחרויות הגדולות הן בדרך כלל טקטיות ויותר איטיות עבור כל רץ.

האתלט הג'ינג'י העקשן נותר עקשן גם בטבלת השיאים במשך 35 שנים, שבהן השיא העולמי נשבר 12 פעמים. אין ספק שמדובר באחד השמות המיוחדים והגדולים בתולדות האתלטיקה הישראלית, גם אם הוא מעולם לא השתתף במשחקים האולימפיים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אחד העם הגיב:

    והוא גם איש נחמד. נוסף על כך שהוא רץ מוכשר
    מה עוד ניתן לבקש

    1. טיבעוני הגיב:

      בשנות ה 60 נהגתי אף אני לרוץ למרחקים ארוכים כתחביב, לא לשם תחרות. יובל וישניצר היה אז האתלט מס. 1 בישראל ומושא להערצתם של ספורטאים רבים.
      ערב אחד אני מסב לשולחן לארוחת ערב במסעדה ולפתע מי מתישבים מולי? לא פחות ולא יותר: יובל וישניצר עם חבר מאמריקה, יהודי בשם מרטי מילר אשר אחז בתוצאות טובות אף יותר מאלה של יובל וישניצר בריצות בינוניות.
      מישהו שמע אודות מרטי מילר ?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג