4 הפציעות השכיחות בשחייה: איך לזהות, לטפל ולהימנע מהן

גם בתוך המים קל מאוד להיפצע, אם מפעילים יותר מדי עומס ולא תמיד במקומות הנכונים או עם התנועות הנכונות. הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עם הקיץ ועליית הטמפרטורה גם כמות השחיינים עולה בבריכות בפרט ובמשחי מים פתוחים בכלל. גם להם וגם לשחיינים הקבועים בכל עונות השנה יש פציעות שכיחות שמפריעות ואף משביתות מפעילות. לכן חשוב לדעת איך לזהות פציעות אלו, מה אפשר לעשות כדי להימנע מהן ואיך לטפל בהן? בכתבה הבאה בה אדון ב-4 הפציעות השכיחות בשחייה.

שחיין שוחה בסגנון חזה

גם בסגנון החזה יש לא מעט פציעות שכיחות | צילום: pixabay

1. "כתף שחיין" (Swimmers shoulder)

תנועת הזרוע ברוב סגנונות השחייה יכולה ליצור עומס וגירוי מכני על השרירים בזרוע ובאזור מפרק הכתף. ללא בקרה מתאימה, כמות חזרות רבה בתנועות שכאלו עלולה להסתיים בנזק. פציעות כתף שכיחות בקרב שחיינים, כאשר השכיחה ביותר היא ה-Swimmers' shoulder ומופיעה רבות בשחייה בסגנון חתירה. תסמונת "כתף השחיין" מתייחסת לפגיעה או נזק במבנה אחד או יותר בכתף – אשר מוביל לכאב ומגבלה מקומית ונוצר בעת תנועת הזרוע. פציעות אלו כוללות: צביטה בגידי הכתף, קרע בשרירי או גידי שרירי השרוול המסובב בכתף, דלקת בגיד שרירי הדו ראשי הזרועי, דלקת בבורסה מתחת לעצם האקרומיון.

עוד כתבות בנושא 
באיזה סגנון שחייה שורפים הכי הרבה קלוריות? 
האם ענפים כמו רכיבה ושחייה לא מספיק מחזקים את העצמות? 
האם שחייה יכולה להיות אמצעי לשינוי אורח החיים? 

דרכי מניעה: חשיבות גדולה להקפדה על טכניקת השחייה, בדגש על צורת וזווית כניסת היד לתוך המים בעת הגריפה לאחור – הכניסה צריכה להיות עם כל אצבעות כף היד ולא עם האגודל ראשון, דבר המכניס את הכתף לסיבוב פנימי ומעלה סיכוי לצביטה ועומס מקומי בכתף.

שיקום וטיפול: חשיבות בפנייה לפיזיותרפיסט מוסמך שיצור ניהול סרגל מאמצים על הכתף במקביל לתרגול רלוונטי שיכלול תרגילי חיזוק של מייצבי הכתף במנחים שונים, מתיחות וטכניקות טיפוליות שונות. בנוסף לא לשחות במצב עייפות בדגש על עייפות שרירית בחגורת הכתפיים.

2. פציעות וכאבים בצוואר

שחייה יכולה ליצור עומס רב, כאבים ואף פציעות באזור הצוואר. דבר זה נוצר בעיקר עקב העומס וההפעלה השרירית הניכרת הנדרשת על מנת להשאיר את הראש מחוץ למים בשחייה בסגנון חזה, או הטיית הראש מצד לצד בסגנון חתירה.

דרכי מניעה: הקפדה על מיקום הראש ועמוד השדרה הצווארי – המשכי לעמוד השדרה בעת השחייה. הרעיון בעת הוצאת הראש לנשימה היא למזער את רוטציות הראש דרך הצוואר ולבצע את התנועה יותר מהגו. דבר זה יושג דרך ייעול טכניקת השחייה, שתימנע נזק צווארי בצורה המהירה והיעילה ביותר.

שיקום וטיפול: החלק המיידי בעת כאב הוא פנייה לפיזיותרפיסט מוסמך לשם הורדת הכאב, שיפור טווחי התנועה וקבלת תרגילי עזר לשיפור ייצוב הצוואר, חגורת הכתפיים ופלג הגוף העליון. בהמשך יש להקדיש תשומת לב לסגנון השחייה, הורדת עומס מהצוואר ובניית תכנית אימון מותאמת אישית מבחינת נפח ועצימות על ידי המאמן והפיזיותרפיסט.

3. "ברך שחיין" (Breaststroke swimmers knee)

סגנון שחיית חזה הנו הסגנון השכיח ביותר. רוב האנשים הלא מאומנים מכירים ושולטים בו ברמה כלשהי והוא סגנון יותר קליל ברמה מסוימת בהשוואה לסגנונות שחייה אחרים. לעומת זאת, ברמה יותר תחרותית ואינטנסיבית – שחייה בסגנון חזה יכולה להיות מאוד קשה ודורשת שליטה ויכולות.

תנועת הסיבוב הפנימי ממפרקי הירכיים ביחד עם הפניית כפות הרגליים כלפי חוץ תוך כדי יישור הברך יוצר עומס על החלק הפנימי של הברכיים, שעלול להיות גבוה מיכולת המערכות המייצבות להתמודד, ובאם הרקמות באזור זה של הברך מועמסות מעבר ליכולתן בדגש על השרירים – העומס גובר על רצועות הברך והשרירים המתחברים לנקודה בחלק הפנימי תחתון של הברך (בנקודה הקרויה Pes Anserine, המשמשת אחז ל-3 שרירים המגיעים מהירך, עוברים את הברך ומתחברים כאן). הביטוי של תופעה זו יכול להיות כאב מקומי, מגבלת טווח תנועה, נפיחות מקומית ודלקת.

שחיין בבריכה

חשוב מאוד להפקיד על הטכניקה כדי להימנע מפציעות בכתף | צילום: pixabay

דרכי מניעה: שילוב של כמה סגנונות שחייה, על מנת לא לייצר עומס מכני חוזרני גבוה של שחייה בלעדית בסגנון חזה, בוודאי אם יש היסטוריה של כאב/מגבלה מקומית באזור זה של הברכיים. במקביל יש לעבוד על שיפור טווחי תנועה ותנועתיות של מפרקי הגפה התחתונה בדגש על רוטציה פנימית של הירכיים, חיזוק שרירי הירכיים ככלל ומרחיקי הירך בפרט. בניית תכנית אימון מותאמת בהתאם לממצאי בדיקת כוח שרירים, טווחי תנועה היא דרך מניעה מצוינת שצריכה להיבנות על ידי מאמן השחייה עם פיזיותרפיסט מוסמך המתעסק עם עולם תוכן זה.

שיקום וטיפול: בהמשך למה שנכתב, השיקום יתבצע אצל הפיזיותרפיסט שיוריד את הנפיחות והאלמנט הדלקתי באם ישנם ויחל בצורה מדורגת ומותאמת אישית לבנות תכנית אימון וחיזוק מחוץ לבריכה ובבריכה עצמה על מנת לייעל את טכניקת השחייה בסגנון זה ולתת פוטנציאל מניעתי והתמודדותי על ידי שיפור תנועתיות, העלאת מודעת לליקויים בטכניקה וgus.

4. אוזן של שחיין (Swimmers ear)

הבעיות והפציעות השכיחות בקרב הפעילים ספורטיבית בכלל ובעולם הריצה והשחייה בפרט הנן הפגיעות האורתופדיות השונות בין אם האקוטיות או הכרוניות. בעיה שכיחה נוספת בקרב שחיינים היא בעיית "אוזן השחיין". בעיה זו צצה לרוב עקב שחייה בבריכה בה יש אחוז חיידקים גבוה. התופעות שבאות עם בעיה זו כוללות גרד, סתימה באוזניים, רגישות וכאב באזור החיצוני של האוזן והפרעות שונות בשמיעה. במקרים חריפים – עלולה להיווצר נפיחות, כאבים חדים ואף עלייה בחום הגוף.

דרכי מניעה: יש להימנע משחייה בבריכה עם חשש לניקיון וההיגיינה שלה. בנוסף יש להקפיד על ניקיון האוזניים לאחר סיום השחייה והיציאה מהבריכה.

שיקום וטיפול: לפי חומרת הדלקת שנוצרה – יש לפנות לרופא על מנת לקבל את הטיפול המתאים בצורת תרופות, משחה וטיפות. בדרך כלל ההוראה תהיה על הקפדה יתרה על ניקיון האוזן בשלוב עם טיפות אנטיביוטיות או נוגדות כאב לתקופה מסוימת. בתקופה זו בדרך כלל יש איסור שחייה בריכה לזמן מה.

לסיכום, חשוב להתייחס בזמן לפציעות וכאבים הנוצרים בעת ולאחר השחייה כדי למנוע החמרה והשבתה מוחלטת משחייה. מודעות לפציעות שחיה, בדגש על ארבעת הפציעות שהובאו בכתבה זו והפעולות הרלוונטיות להביא למניעה כמו גם שיקום כאשר הפציעה כבר נוצרה, יאפשרו לשמור על שגרת השחייה שלנו ללא הפרעות מיותרות. באם נוצרת בעיה, יש לפנות לפי מהות הבעיה לאנשי המקצוע המתאימים, רופא המשפחה, האורתופד והפיזיותרפיסט המוסמך שיאבחנו, יסבירו, יטפול ויאפשרו חזרה בטוחה ויעילה לשגרת הפעילות המלאה שלנו בשחייה ובכלל.



עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness+" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג