10 פציעות שכל רוכב אופניים צריך להיזהר מהן

פציעה היא אחת התחנות שכל רוכב אופניים, בין אם הוא חובבן או מקצוען מגיע אליה בשלב כלשהו על ציר הזמן. איך נמנעים ובעיקר כיצד מטפלים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעה היא אחת התחנות שכל רוכב אופניים, בין אם הוא חובבן או מקצוען מגיע אליה בשלב כלשהו על ציר הזמן. איך נמנעים ובעיקר כיצד מטפלים?

מאת:אביטל הירש

רכיבה על אופניים נחשבת לפחות מסוכנת מריצה בהקשר של פציעות שאינן קשורות לגורמים חיצוניים, ולמסוכנת הרבה יותר בהקשר של פציעות שנגרמות מתאונות ונפילות. למרות זאת, מתברר כי רוכבי אופניים אינם מוגנים מפציעות שאינן קשורות לחבלה חיצונית, בעיקר בגלל מנח ישיבה לא נכון על האופניים ותנועות הכיפוף והיישור המתמידות של הרגליים. באחד המחקרים נמצא כי בארה"ב פונים מדי שנה לבתי חולים כחצי מיליון איש בשל פציעות שנגרמו מרכיבה על אופניים, הן שברים והן פציעות ברקמות הרכות. הבשורות הטובות הן, שאת רוב הפציעות שאינן קשורות לגורם חיצוני אפשר למנוע על ידי כיוונון נכון של האופניים. ד"ר צאלי רייכרד, מורה בכיר בחוג לפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב ומטפל בספורטאים מזה 31 שנה, מפרט מהן 10 הפציעות הנפוצות ביותר אצל רוכבי אופניים.

פציעות כתוצאה מנפילה:

1. שברים בעצם הבריח (קלביקולה)
אין כמעט תחרות רכיבה שעוברת מבלי שלפחות אחד הרוכבים שובר את עצם הבריח. השבר נגרם כתוצאה מנפילה ומהניסיון לבלום אותה על ידי הושטת היד קדימה. 

הטיפול: מכיוון שאין אפשרות לגבס את המקום, שמים את היד במתלה אשר מגביל את התנועה למשך כ-3 שבועות. לאחר הורדתו מתחילים בטיפול פיזיותרפי שמטרתו היא החזרת התנועתיות של הכתף וחגורת הכתף. בדרך כלל אצל אנשים צעירים כמעט ואין סיבוכים.

דוגמה אופיינית מהטור דה פראנס האחרון
עוד כתבות בנושא
2. שבר בצוואר הכירורגי של הזרוע
גם זה שבר שכיח בנפילות מאופניים, אבל בשבר הזה יש גם אפשרות לסיבוך, כי עובר שם עצב. במקרה שהוא מתנתק ונקרע יש קושי בהרחקת הזרוע מהגוף.

הטיפול: גם בפציעה זו הטיפול הוא במתלה למשך 4-6 שבועות ולאחר מכן פיזיותרפיה שמטרתה להחזיר את התנועתיות לכתף.

3. פריקת כתף
לרוב מדובר בפריקה קדמית, כשהיד בולטת קדימה. הטיפול המיידי הוא החזרת הזרוע למקום, פעולה שרצוי שתתבצע בבית חולים. גם בפציעה זו יש סכנה שהעצב ייקרע, מה שגורם לחוסר תחושה מעל הזרוע ולכך שאין כוח להרחיק אותה מהגוף.

הטיפול: גם במקרה זה הוא השמת הזרוע במתלה למשך כ-6 שבועות, כשלבני 40-50 ומעלה הורדת המתלה תתבצע בשלב מוקדם יותר. לקיבוע על ידי מתלה לאורך זמן אצל מבוגרים יש סיבוך שנקרא "כתף קפואה" – קופסית הכתף נדבקת ואי אפשר להזיז את הכתף, כך שמתפשרים על פחות זמן עם מתלה על מנת למנוע את הסיבוך הזה. לאחר הורדת המתלה – פיזיותרפיה למשך 3-6 חודשים.


קיבוע של הזרוע הוא הטיפול לפציעות כתף צילום: Thinkstock

פציעות שאינן כתוצאה מחבלה:

4. Cyclist hand 
בספורט נהוג שהפציעה הכי שכיחה בענף מסויים מקבלת את השם של הענף. באופניים מדובר על לחץ על עצב בשורש כף היד, בגלל ההישענות על הכידון והוויברציות שמתקבלות מהמשטח שעליו רוכבים. עצב ה-ulnar נכנס שטחית לתוך כף היד, והלחץ עליו גורם לנימול בזרת ובקמיצה ולחולשה בכף היד.

הטיפול: השמת היד בסד, טיפול חשמלי (אלקטרותרפיה) וחיזוק שרירי אצבעות היד לאחר שבועיים.

5. תסמונת התעלה הקרפלית
מדובר בבעיה דומה, רק בעצב אחר שעובר עמוק יותר ביד וכשמופעל עליו לחץ האצבעות שנרדמות הן 3 האצבעות האחרות – אגודל, אצבע ואמה.

הטיפול: פיזיותרפיה, טייפינג ואלקטרותרפיה, ובמקרים קיצוניים – ניתוח.

לשתי הפציעות האחרונות כיוון נכון של האופניים עשוי לעזור כדי למנוע את הבעיה – המטרה היא שהרוכב לא יימצא במצב שכף היד היא כלפי מעלה אלא במצב שבו היא ישרה. בנוסף, כפפות מרופדות גם הן עוזרות להפחית את הלחץ על העצב.

6. בעיות בעמוד השדרה – כאבי צוואר וגב
מנח הישיבה על אופניים גורם לכיפוף בגב התחתון. אם הרוכב מרים את הראש למעלה, נוצרת צורת S שלאורך זמן עלולה להביא לכאבי גב וצוואר, פריצות דיסק ובלט דיסק. ישיבה לא נכונה על האופניים עלולה גם להוביל ללחץ על העצב המוביל לרגל, לנימול וכאבים ברגליים.

למניעה: שמירה על שרירים חזקים ובדיקת המרחק בין הכיסא לכידון, כדי שלא יהיה קרוב מדי.

הטיפול: משככי כאבים שהם גם נוגדי דלקת שאינם סטרואידליים (NSAIDS), פיזיותרפיה, במקרים קשים – טיפול אפידורלי במרפאות כאב ובמקרים קיצוניים – ניתוח לשאיבת הדיסק או סילוקו.

7. דלקת של הבורסה בירך – Trochanteric Bursitis
הבורסה היא כיס שאמור למנוע חיכוך בין מבנים שונים כמו גידים ושרירים לבין העצמות. בגלל שברכיבה על אופניים יש כיפוף ויישור מתמידים של מפרק הירך, הבורסה סופגת חיכוך מתמשך ונוצרת בה דלקת. הסימנים הם כאבים ולעיתים נפיחות מעל החלק החיצוני של מפרק הירך.

למניעה: כיוון נכון של גובה הכיסא. כשיושבים נמוך מדי, הכיפוף בירך גדול יותר והסיכון לדלקת בבורסה עולה.

טיפול: מנוחה ופיזיותרפיה.


הכיפוף והיישור המתמידים עלולים לגרום לדלקות צילום: Thinkstock

8. שחיקה של סחוס הפיקה בברך – Patellofemoral pain syndrome – PFPS
שחיקת הסחוס נגרמת מהכיפוף והיישור המתמידים של מפרק הברך בזמן הרכיבה. גם פה, ההמלצה היא לשבת גבוה על האופניים, כשזוויות הכיפוף הכי מועדות לפורענות הן בטווח שבין 80-110 מעלות (זווית של 0 מעלות היא ברך נעולה). ברך ממוצעת מגיעה ל-130 מעלות. רוכב שיושב נמוך על האופניים מגביר את הסיכון לשחיקת הסחוס.

טיפול: במצב שבו יש כבר שחיקה הטיפול מסובך. מה שיכול לעזור הוא טייפינג, לשחרור העומס על הפיקה, חיזוק מתמיד של השריר הארבע ראשי ובמקביל, שמירה על גמישות שריר ההמסטרינג.

9. Runner's knee
למרות השם, הבעיה אינה ייחודית לרצים ואצל רוכבים היא נגרמת מהכיפוף והיישור המתמידים של הברכיים בזמן הרכיבה. הכאב הוא בדרך כלל באספקט הקדמי של הברך, הוא מופיע לרוב בזמן פעילות, ובפרט בירידה במדרגות או מדרון משופע. לעתים הכאב מתעורר בתנוחות סטטיות ממושכות, כגון ישיבה או ביישור הברך לאחר ישיבה ממושכת, ולעתים גם בזמן רכיבה על אופניים.

הטיפול: הכי טוב למניעת החיכוך בברך הוא מתיחות, למשל – משיכת הברך לצד הנגדי, כשהגוף בכיפוף. את המתיחות יש לבצע בצורה קבועה, כ-30 חזרות ביום.

במקרה של כאבים עזים – נוגדי דלקת שאינם סטרואידלים – NSAIDS.

מתיחות למניעת Runner's knee

10. פגיעה תחושתית ושפשפות באזור האשכים 
הישיבה הממושכת על האוכף גורמת ללחץ מתמיד על אזור האשכים, מה שעלול להוביל לשפשפות, כאבים, אובדן תחושה ואף פגיעה בתפקוד המיני.

מניעה: גם פה כוונון נכון של האופניים ושימוש בציוד מתאים – התאמת האוכף לרוכב ולאופי הרכיבה, טייטס מרופדים והפסקות ברכיבה כמו גם שינוי המנח מדי פעם.

17.12.13

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג