10 סיבות מדוע חשוב לכולם לרוץ

זה לא רק להיכנס לכושר. זה טיפול נפשי, דיאטה, חברים חדשים ועוד הרבה סיבות מצוינות לצאת מהבית ולבצע את הפעילות האירובית הבסיסית ביותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצה היא פעילות אירובית ולכן היא יכולה להפחית מצבי סטרס, לשפר את בריאות הלב ואפילו להפחית תסמינים של דיכאון. אם נסתכל על גוף האדם, נראה שבגדול אנחנו בנויים לרוץ. מבנה האגן, הרגליים, העובדה שאנו יכולים לנדף חום גוף באמצעות מנגנון ההזעה, העובדה שעמוד השדרה שלנו מכיל דיסקים שהם "סופגי זעזועים". לכן אין זה מפתיע שהגוף והמח שלנו מפיקים כל כך הרבה תועלת מריצה.

ריצה צילום: Photo by Chander R on Unsplash

עוד כתבות בנושא 
מה עושים כשיש כאבי ברכיים בזמן הריצה?
כך תשפרו את מהירות הריצה שלכם
מה זה קדנס בריצה ועד כמה הוא משמעותי?

מומחים רבים מתייחסים לריצה כאל תרופת פלא. זוהי פעילות גופנית מאוד נגישה, ומאפשרת די בקלות ובמישרין להשיג את היתרונות ממנה. היות והריצה משפרת כושר גופני אירובי זו דרך מעולה לשפר את המערכת הקארדיו-וסקולרית. בנוסף, זו גם דרך מעולה לשריפת קלוריות, לבניית כוח ודברים נוספים אליהם אתייחס. לצד האלמנטים הפיזיולוגיים, קיים הצד המנטלי שגם הוא נבנה בעקבות העיסוק בריצה.

העניין הוא שתהליך ההסתגלות לריצה הוא תהליך ממושך שדורש התאמה והדרגתיות. ברגע שהגוף והנפש מתחילים להסתכל לריצה, אז הריצה הופכת להיות פעולה שמלווה באושר וגורמת לאושר, פעולה עם מרכיב מדיטציה שנותנת תחושה של חופש. אחת העצות הטובות ביותר (אחת מני רבות כמובן) היא לרוץ קודם כל בשביל ההנאה.

היתרונות הפיזיולוגיים והמנטליים של הריצה 

1. מספיקה ריצה של 30 דקות לפחות כדי לשפר את מצב הרוח. מצאו שריצה על מסילה במשך כ-30 דקות בלבד מספיקה לשפר את מצב הרוח אצל אוכלוסייה הסובלת מסימפטומים של דיכאון. בנוסף, נמצא שאפילו הליכה יכולה להסב את אותם יתרונות מבחינת מצב הרוח. המסקנה היא שלא משנה מהו הקצב שבו אדם נע, לתנועה עצמה יש השפעות חיוביות ומשמעותיות על הקלת סימפטומים של מאובחנים עם דיכאון.

מחקרים שנעשו באמצעות הדמיה של המוח הראו שאצל רצים למרחקים ארוכים ישנו קישור מואץ יותר של הורמונים דמויי אופיואידים לאזורים מסוימים במוח. הקישור הגובר הזה מעורר הפרשה של אנדורפינים, מה שמקפיץ להם את מצב הרוח עד כדי תחושת אופוריה.

2. ריצה משפרת את התפקוד של הברכיים, וזה בניגוד למה שנהוג לחשוב. כאב ברכיים יכול בקלות להשבית את הרץ. על פי רוב זהו סימן לעומס יתר של אימונים. ככל הנראה הריצה משפרת את ערכי ה-BMI של הרצים, מחזקת את השרירים ואת העצמות וכנראה שיש לזה השפעה לטובה על הברכיים.

אתם צריכים עוד סיבות לרוץ? | צילום: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

3. הריצה משפרת את איכות השינה, את מצב הרוח ועוזרת בריכוז. באופן כללי ככל שרצים יותר, הריצה משפרת את התפקוד הקארדיו-וסקולרי. במאמר שהתפרסם ב-Journal of the American College of Cardiology נכתב שמספיקות לבן אדם בריא כ-5 דקות ריצה ביום על מנת להאריך את חייו. ישנה מחלוקת בנוגע לעצימויות הריצה והתועלת שהיא מביאה לגוף, כמו למשל במקרה של רצי אולטרה מרתון. כשמדובר במרחקים מהסוג הזה ובעצימויות גבוהות, קרוב לוודאי שנגרמים נזקים לרקמת הלב.

4. ריצה יכולה להועיל לנפש בכל גיל ועשויה למנוע במידה מסוימת ירידה קוגניטיבית תלוית גיל. מחקרים מצביעים על כך שפעילות גופנית רציפה לאורך השנים מסייעת לשמור על נפש בריאה. מאמר שסקר מחקרים שנעשו על ההשפעה שיש לתרגילים אירוביים (כמו למשל ריצה, הליכה) מצא שעבור ילדים ריצה שיפרה את יכולת הזיכרון והריכוז. אצל המבוגרים יותר הפעילות האירובית שיפרה רשימה נרחבת של תפקודים קוגניטיביים.

5. ריצה מסייעת למוח להתמודד עם מצבי סטרס. ישנו מספר גדול של מחקרים שמוכיחים כי ריצה משפרת את היכולת של המוח להתמודד עם סטרס. מאמר שהתפרסם ב-Clinical Psychology Review מדבר על כך שאימונים מגייסים תהליכים שמאפשרים יותר כושר סבילות וחוסן נפשי לסטרס. החוקרים מעלים את האפשרות שהמנגנון מאחורי זה הוא העלייה ברמות של סרוטונין בדם ושל נוראפינפרין, שמגרה את המח.

6.ריצה היא דרך מצוינת לשריפת קלוריות והורדה במשקל.

7. ריצה ואימונים אירוביים מקטינים באופן משמעותי את הסיכויים לתמותה. פעילות אירובית במשך לפחות 30 דקות ביום על בסיס קבוע מקטינה באופן משמעותי סטטיסטי את הסיכויים לתמותה מכל סיבה שהיא. אנשים שמתמידים ומתאמנים אפילו מעבר למומלץ נהנים מיתרונות רבים מקטינים למשל את הסיכויים שלהם לחלות בסרטן מסוגים מסוימים.

לא רק בריאות פיזית, גם נפשית | צילום: People photo created by pch.vector – www.freepik.com

8. הריצה טובה לבריאות משום שהיא משפרת את פעולת הלב ואת זרימת הדם והחמצן בגוף. פעילות גופנית בכלל וריצה בפרט בשילוב עם שמירה על משקל גוף תקין מסייעים לשמירה על לחץ דם תקין. ריצה מסייעת להורדת רמות כולסטרול בדם וכמובן שלשמירה על צפיפות עצם תקינה.

9. הרחבת המעגל החברתי בזכות הריצה. עולם הרצים נחלק לאלו שאוהבים לרוץ לבד ונהנים מהשקט ומההתבודדות ולאלו שעבורם ריצה היא אירוע חברתי. מציאת שותף לאימוני ריצה או אימונים כחלק מקבוצה יכולים לתת פתרון מעולה אם קיימת בעיית מוטיבציה. הריצה הרבה פעמים משמשת מכנה משותף בין אנשים שככל הנראה לא היו נפגשים לולא היו רצים.

10. תרומה לקהילה. בהרבה מאוד מקומות בעולם וגם בארץ קמים מיזמים ואירועי ספורט שמטרתם תרומה לקהילה. ריצה כתרומה לקהילה יכולה לשמש כמעודד מוטיבציה משמעותי.

בסיכומו של דבר, הריצה היא ענף ספורט זול יחסית, בריא לגוף ולנפש וניתן לומר שאנשים רצים שמחים יותר ובריאים יותר.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג