תרופות אנטי דלקתיות – לקחת או לוותר?

פעמים רבות אנו נתקלים במטופלים שידם קלה מאד על ההדק לגבי נטילת תרופות נוגדות דלקת בעקבות תחושה של כאב. בואו נבין אחת ולתמיד למה זה לא תמיד הדבר הנכון לעשות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פעמים רבות אנו נתקלים במטופלים שידם קלה מאד על ההדק לגבי נטילת תרופות נוגדות דלקת בעקבות תחושה של כאב. בואו נבין אחת ולתמיד למה זה לא תמיד הדבר הנכון לעשות

מאת:סאם ח'מיס

כאב דלקתי נובע מפגיעה בשלמות הרקמה, שיכולה להתרחש כתוצאה משימוש יתר (over-use) או גם מחבלה חד פעמית. לדוגמה, שחקן כדורעף שחובט בכדור שוב ושוב כאשר ידו ממוקמת מעל הראש ועושה שימוש חוזרני בחגורת הכתפיים או לחילופין מכונאי או גנן שעבודתם מאופיינת בתנועות חוזרניות של הברכיים. חבלה חד פעמית כגון נקע חריף בקרסול או פריצת דיסק פתאומית יכולה אף היא לגרום לכאב דלקתי.

כאב דלקתי כרוך בפגיעה בשלמות הרקמה ברמת התא. מגוון של חומרים מעורבים בתהליך דלקתי זה וגורמים לתופעות של אודם ונפיחות באזור. בנוסף, חומרים אלו משפעלים את תאי העצב המוליכים כאב וכך גורמים לתחושת כאב. כאב זה מתאפיין בכך שמופיע גם במצבים של מנוחה מוחלטת , ואינו תלוי תנועה. לעתים אף יופיע הכאב בשעות הלילה ויעיר את האדם משנתו.

במצב שכזה אכן יש צורך בטיפול תרופתי שמטרתו הפחתת התהליך הדלקתי והכאב על ידי נוגדי דלקת שאינם סטרואידים. תרופות אלו פועלות באמצעות חסימת האפקט השלילי של אותם החומרים הגורמים לתופעות שתוארו לעיל.

תרופות אנטי דלקתיות כשאין דלקת? 
להבדיל,
כאב על רקע מכאני הוא כאב המופק רק בתנועה או בהפעלת עומס על הרקמה.
לדוגמא, כאב קדמי בברך בזמן ירידת מדרגות, כאב בעת יישור הגב לאחר ישיבה
ממושכת, כאב בגיד אכילס המופיע לאחר 7 ק"מ של ריצה. במקרים אלו אין צורך
בתרופה אנטי דלקתית (כי אין דלקת!).

הטיפול
במצבים אלו צריך להיות מכאני ואינו דורש תרופה נוגדת דלקת. טיפול מכאני
משמעו תרגול או טיפול פיזיותראפי שמטרתם לעודד תנועה נכונה, לשפר את טווחי
התנועה של מפרק מסוים, לחזק את השרירים הרלוונטיים ולשמור על אורך שרירים
תקין. הטיפול יכול להתבצע באמצעות תרגילים אקטיביים, טכניקות מנואליות
פסיביות ואמצעי עזר נוספים כגון טייפינג, מדרסים והתאמת נעלים. 

טיפול בכאב על רקע מכאני מלווה לעתים קרובות בכאב, להבדיל מטיפול בכאב דלקתי בו מנסים להימנע מלהחמיר את הכאב.
 
לסיכום, חשוב להבין ולזכור כי לרוב תרופות אנטי דלקתיות מתאימות רק במצבים בהם הכאב מופיע במנוחה, ואינו תלוי תנועה.

כאשר אתם סובלים מכאב כלשהו, אקוטי או כרוני כתוצאה מחבלה ישירה או תנועה חוזרנית, ולפני שממהרים לבלוע כדור בעל תווית המבטיחה החלמה מהירה ושיכוך כאב מיידי, התייעצו עם איש מקצוע אם זה כדאי או לא. תופתעו לגלות שפעמים רבות אנו נוטלים תרופה שהיא מיותרת והתועלת ממנה נובעת רק מאפקט פסיכלוגי (פלסבו). בנוסף, כדאי לדעת שנטילה מיותרת או אפילו כזו שאינה מדוייקת על פי הוראות איש מקצוע כרוכה גם בסכנה לנזקים למערכות אחרות בגוף כמו מערכת העיכול, הכבד והלבלב ,כפי שמצוין באותיות הקטנות על חפיסת התרופה.
 
בריאות שלמה!
 
צילום: Thinkstock

13.12.2012


סאם ח'מיס – פיזיותרפיסט מוסמך M.Sc.P.T, מנהל המעבדה לחקר ההליכה והתנועה, המרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ומנכ"ל "איימקס – המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט". מומחה באבחון וטיפול קליני ביו-מכאני, אבחון וניתוח תנועה, פיזיותרפיה, והתאמת מדרסים ביומכאנים. 
ניתן ליצור עמו קשר בטלפון: 03-5222583, www.imacs.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג