שיק שק שוּק: השייקים הירוקים לא עוצרים באדום

יותר ויותר שומעים בקרב הרצים על סגולות השייק הירוק. מהו שייק ירוק והאם כדאי גם לכם להוסיף אחד כזה אחרי אימון ריצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: thinkstock

טרנד שמורגש יותר ויותר בין קהילת הרצים והספורט הוא, תזונת השייק הירוק. למתבונן מהצד, הכוס, מלאת הנוזל הירוק והסמיך, עלולה להיראות כמו משהו מחריד ובלתי אכיל, אבל כמו שאומר המשפט, "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו" ולכן, בכל הקשור לשייקים, אל תביטו על המוצר הסופי לפני שטעמתם, ייתכן ותופתעו.

יוטיוב | התאומים גיל מסבירים כיצד להכין שייק ירוק

ספורטאים זקוקים לויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון, על מנת לשקם את גופם אחרי אימונים קשים ולקראת האימון הבא. ויטמינים ומינרלים כמו סידן, מגנזיום, ברזל, סלניום ויטמין C חשובים מאוד לתפקוד תקין של השרירים, הדם ומערכות הגוף. ירקות ופרות מציעים שפע של ויטמינים ומינרלים בצורה טבעית ובואו נהיה כנים עם עצמנו, לרובנו אין את הזמן להתחיל לחתוך ירקות לסלט על הבוקר, בטח לא בכמויות הנדרשות לקבלת כמות מספקת של ויטמינים ומנראלים אחרי אימונים קשים ולכן, שייק יכול להיות פתרון מהיר, טעים ובריא.

כדי להבין מדוע חשוב לשתות שייק ירוק אחרי אימונים, מה הוא עושה וכיצד מכינים אותו, התייעצתי עם שני מומחים בדבר: קובי צבילה הוא מאמן קבוצת "הרצים החופשיים" וצורף תכשיטים במקצועו. צבילה ניסה לשפר את השיאו במרתון שעמד על שעתיים חמישים ותשע דקות והתחיל בשינוי תזונתי ואימונים אינטנסיבים, במיוחד לקראת מרתון ברלין 2013. האימונים כללו לפעמים כ-200 ק"מ ריצה בשבוע.כחלק מהשינוי התזונתי, התחיל צבילה לצרוך מדי בוקר משקה ירוק על בסיס פטרוזליה, "במהלך כל הדרך שלי למרתון, אנשים ראו שאני צורך עלים ירוקים ובכלל ירוקים שמחזקים את ההמוגלובין, את העצמות ואת הדם וההוכחות שלי היו בדיקות הדם שעשיתי ואת הקפיצה שלהם וכל זה תוך כדי אימונים אינטנסיבים".צבילה בעצם טוען, כי בעוד שגופו עובד קשה באימונים אינטנסיבים ומפרכים לקראת המרתון, במקום שמצבו הבריאותי יתדרדר, הוא הלך והשתפר, "המון אנשים אמרו לעצמם, אם זה טוב לו ואם זה הצליח לו למה אנחנו לא? ככה אני רואה את זה וזה מה שאנשים מספרים לי".

אל תביטו על המוצר הסופי לפני שטעמתם, ייתכן ותופתעו | צילום: Thinkstock

אריאל רוזנפלד, 40, הוא רץ אולטרה מרתון אשר סיים במקום הראשון השנה באולטרה "סובב עמק" במקצה ה-100 ק"מ. רוזנפלד הוא טבעוני וכחלק מאורח חייו ככזה, הכניס את השייקים הירוקים כחלק מהתפריט שלו. "כשעברתי לתזונה טבעונית, קראתי על מה ספורטאים טבעונים אוכלים, הגעתי לזה שהם אוכלים הרבה עלים ירוקים, כי יש בהם הרבה מאוד תועלות לגוף שהם הרבה מעבר לירקות אחרים. יש בהם ריכוז גדול יותר של נוגדי חימצון ומינרלים כמו ברזל, שמאוד מעניין אותי כרץ, לעומת ירקות אחרים".
עוד כתבות בנושא
>
ספורטאי השבוע | אריאל רוזנפלד
> הופה גמבה סטייל
> חטיף בריאות או חטיף סוכר?

רוזנפלד חיפש דרך בה יוכל לצרוך כמות גדולה של עלים ירוקים וכך הגיע אל השייקים "זו בעצם הדרך לצרוך כמות גדולה של ירקות ירוקים. בשייק אני יכול בבת אחת לצרוך חבילה שלמה של פטרוזיליה או של תרד או כל מה שאבחר להכניס בפנים". רוזנפלד וצבילה צורכים את השייקים הירוקים על בסיס יום יומי. צבילה מספר כי מדי יום היה מקבל שאלות בפייסבוק על קיסמו של השייק הירוק אותו הוא צורך "מה אתה שם שם? איך אתה שותה את זה? וכל יום הייתי צריך לענות, אז החלטתי לפתוח דף בפייסבוק ששם הכל כתוב". צבילה פתח דף פייסבוק בשם "פטרוצבילה" ובו מעלים אנשים מדי יום את תמונתיהם המחוייכות יחד עם שייק הפטרוזיליה היומי שלהם. לפעמים ניתן למצוא שם תמונות של משפחה שלמה, כולל הילדים, מרימה לחיים כוסות עם משקה ירקרק. 

הזמן הירוק
סוד ההצלחה של השייק הירוק, מעבר לפשטות ההכנה ולתועלות הבריאותיות הטמונות בו, הוא טעמו הטעים. "על מנת שאצרוך אותו על בסיס יום יומי הוא חייב להיות לי טעים אחרת לא אשתה אותו", מסביר רוזנפלד, "יש אתרים שלמים שהם רק על הנושא הזה וראיתי שהמכנה המשותף של כולם הוא שייק על בסיס פירות וזה מה שנותן את הטעם לשייק ואת המתיקות שלו ועל זה מלבישים את העלים הירוקים".

צבילה, צורך את השייק שלו אחרי אימון ריצה. "זה השייק שלי", הוא אומר בקנאות, "בחרתי מכל העלים שבדקתי וחקרתי את העלה בעל הכי הרבה ויטמינים וערכים תזונתיים גבוהים יחסית לשאר העלים. אפשר לשלב עלים אחרים אבל זה העלה שמבחינתי עושה את העבודה. ככה הגעתי לשייק שלי עם עלי פטרוזיליה", צבילה בודק כל הזמן כיצד הוא יכול לגרום לספיגה הטובה ביותר של העלים הירוקים ואלו עוד מרכיבים דרושים לצורך משימה חשובה זו. 

גם רוזנפלד גילה כי הזמן הטוב ביותר לצרוך את השייק הוא לאחר אימון. "ההיגיון שלי אמר שהכי כדאי לצרוך את זה אחרי אימון, כי דרך הפרות אני מחזיר גליקוגן או פחמימה וכל התועלות שיש בירוקים, אני מחדיר אותן כשהגוף נמצא במקום הכי נמוך. זה נהיה הרגל שלי, כשאני מסיים אימונים בבית זה הרבה יותר פשוט, אבל גם כשאני נוסע לאימון, השייק הזה נוסע איתי ומחכה לי אחרי האימון".

רוזנפלד לא מוותר ולוקח איתו את השייק הירוק לכל אימון | צילום: אריאל רוזנפלד

שאלתי את רוזנפלד האם הוא מרגיש כי השייק גרם לו לשינוי, הוא נזהר מלתת לי תשובה חד משמעית לעניין, אבל כן הסכים לומר, "אני כן מרגיש שההתאוששות שלי מאימונים ארוכים היא מהירה, זה עמד במבחן המציאות הרבה פעמים בשנה האחרונה". גם צבילה טוען שמבחינה פיזית הוא מרגיש מצויין ואין לו ספק שחלק גדול מכך הוא תרומתו של השייק הירוק.

רוצים לנסות? נסו את המתכונים הללו?הנה המתכון של קובי צבילה – פטרוצבילה (מספיק כ-1 ליטר):
רכיבים:
פטרוזיליה טרייה (כמעט צרור) שטוף הייטב במים
מים
קרח
סילן טבעי
תפוז שלם בלי קליפה
חצי בננה

אופן ההכנה:
מכניסים הכל למעבד מזון וטוחנים כחמש דקות או עד לקבלת מרקם חלק יחסית. צבילה טוען שלעיתים אנשים לא טוחנים את השייק בצורה טובה ולכן זה משפיע על טעמו.
צבילה לא המליץ להמתין עם השתייה של השייק אלא לצרוך אותו מיד.
טיפ לדרך: כמה לצרוך? הוא ממליץ לאדם שעשה אימון בוקר רגיל, עד כשתי כוסות ואילו אחרי אימונים ארוכים מומלץ כמובן לשתות יותר.

בדיקות הדם של צבילה השתפרו במקום להתדרדר במהלך האימונים | צילום: Thinkstock

המתכון של אריאל רוזנפלד:
"אין לי מתכון קבוע", הוא מודה, "אני תמיד אעדיף להשתמש בפירות שהם עונתיים כרגע. השייק שהכנתי למחר הוא: מלון, אפרסמון, שזיפים ירוקים ותרד. חשוב שאין לי מתכון קבוע, חשוב לעשות רוטצייה בשייק, יום למחרת אני אעשה בננה, אננס, פטרוזיליה ותמרים". רוזנפלד לוקח את פירות העונה וכל פעם מחליף את הירוקים, פעם תרד טרי ופעם פטרוזיליה, העיקר הגיוון.טיפ לדרך: אם הבננה שלכם מתחילה להשחיר, תקפיאו אותה ותוכלו להשתמש בה לשייקים כשהיא עוד קפואה. כל פרי ניתן להקפיא ומומלץ לחתוך את הפירות לקוביות ולשמור במקפיא.


מומלץ להכין כל פעם שייק בטעם שונה כדי לא להשתעמם | צילום: Thinkstock

השייק שלי:

2 עלי סלרי (עדיף לבחור את הכי בשרני)
רבע חבילת פטרוזיליה
חצי תפוח/אפרסמון/בננה/מנגו/נקטרינה
2 תמרים לחים
1 גזר קלוף/חצי סלק טרי קלוף
חצי תפוז קלוף/ 1 קלמנטינה
1 כף גרעיני צ'יה
מים

אופן ההכנה: טוחנים הכל יחד ושותים מיד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג