רצים בחדר ההיפוקסי בווינגייט

שנה וארבעה חודשים בלבד לאחר שהחל להתאמן באופן מקצועי, השיג האתלט, ניר כהן, תוצאה יוצאת מגדר הרגיל במרתון טבריה – מקום חמישי מבין הישראלים ו־10 דק’ שיפור לשיאו מהשנה שעברה. לקראת התחרות התאמן ניר בחדר היפוקסי (חדר גובה) בווינגייט – להלן ריאיון שנערך עמו 21/1/2009
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שנה וארבעה חודשים בלבד לאחר שהחל להתאמן באופן מקצועי, השיג האתלט, ניר כהן, תוצאה יוצאת מגדר הרגיל במרתון טבריה – מקום חמישי מבין הישראלים ו־10 דק’ שיפור לשיאו מהשנה שעברה. לקראת התחרות התאמן ניר בחדר היפוקסי (חדר גובה) בווינגייט – להלן ריאיון שנערך עמו 21/1/2009

מאת:היחידה לרפואת ספורט – וינגייט

ניר כהן (מימין) והפיזיולוג ד

ניר כהן (בתמונה), אתלט צעיר וחסר ניסיון  במושגים של רצי מרתון, החל את דרכו הספורטיבית עם שחרורו מהצבא במשקל 105 ק"ג. הרצון להוריד במשקל הוביל אותו לריצות "קצרות", עד 10,000 מטר, ולאט לאט החל להתאהב בענף ולטפח חלום – להפוך את ריצת המרתון למרכז חייו. ניר הצטרף לקבוצת הריצה של אנדיור, 4 חודשים לאחר שהחל להתאמן באופן רציני עם מאמנו, רן שילון, השתתף לראשונה במרתון טבריה והשיג תוצאה של 2:44 שעות ומקום 12 בתחרות מבין הישראלים.  הרצון לחבור למקצוענים הביא את ניר לשכור את שירותיו של המאמן האישי, אדוארדו פינקלשטיין, שהוא מאמן בקבוצת אנדיור ווגם מאמן הטריאתלון של המרכז לטיפוח מחוננים בספורט במכון וינגייט. כמו כן, התייעץ ניר עם התזונאי, גווין קנינג מאנדיור, ועם הפיזיולוג, ד"ר איל שרגל, מהמרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, לגבי המועד המתאים ביותר לאימון בחדר היפוקסי לפני תחרות.
 
"מטרת אימוני ההיפוקסיה לגרות את הגוף לייצר יותר כדוריות דם אדומות, להעלות את רמת ההמוגלובין, לשפר את היכולת לקלוט חמצן ולהפיק ממנו אנרגיה וע"י כך לתת דחיפה ליכולת האירובית וליכולת הביצועית של הספורטאי. מחנה האימון של ניר נמשך 5 שבועות, כ־40 שעות של אימוני ריצה בחדר ההיפוקסי. האפקט של העבודה בתנאי היפוקסיה היה חיובי מאוד: תמונת הדם של ניר לאחר מחנה האימון הראתה עלייה בייצור הטבעי (בעקבות גירוי הגובה) של ההורמון EPO (אריתרופויטין) שאחראי לייצור כדוריות דם אדומות – והתוצאות של ניר במרתון טבריה האחרון מדברות בעד עצמן", סיכם ד"ר איל שרגל, אחראי האימונים בחדר ההיפוקסי בווינגייט.

 

ניר כהן בחדר ההיפוקסי בווינגייט

ניר כהן משיב לשאלות
 
ש: מה הייתה הסיבה שהגעת לחדר ההיפוקסי בווינגייט?
ת: "חוסר הניסיון בתחום הוא בעוכרי, לכן אני חובר לצוות מקצועי – תזונאי, פסיכולוג ספורט, מאמן אישי, פיזיולוג וכמו כן, לראשונה בחיי אימון בחדר גובה שלאחר שהתעניינתי בנושא ראיתי שהוא חלק מפרוטוקול האימון של כל ספורטאי העלית".
 
ש: איזה מטרות הצבת לעצמך?
ת: "התכוננתי לקראת תחרות מטרה, מרתון טבריה המתקיים אחת לשנה, רציתי לשפר את הכושר האירובי, את הנתונים הפיזיולוגיים  ואת ההישגים. כיוונתי לתוצאה יותר טובה במרתון טבריה, אבל אני מאוד מרוצה מהשיפור ביחס לשנה הקודמת".
 

ש: איך הסתייעת בצוות של החדר ההיפוקסי?
ת: המאמן האישי, אדוארדו, הכין תכנית אימונים ופיקח עליה בחדר ההיפוקסי, ד"ר איל שרגל ניטר פרמטרים פיזיולוגיים לוודא שעצימות האימון נכונה ושאני עובד בטווחים המומלצים לחדר היפוקסי. היה מחנה מוצלח מאוד בגלל התיאום המלא בין המאמן ובין הפיזיולוג, ד"ר איל שרגל, ויעידו על כך בדיקות הדם שנעשו לי  והתוצאה במרתון טבריה האחרון".
 
ש: מה מיוחד באימון בחדר היפוקסי?
ת: "בחדר גובה רצים על מסילה – זה דורש יותר מיקוד במטרה. האימון המקצועי, להבדיל מריצה חובבנית, מוסיף המון כאבים פיזיים ומנטליים. ריצת שטח מייצרת המון ביטחון ביכולת ובמהירות וכשמגיעים לחדר גובה אי אפשר לרוץ באותה מהירות, ההרגשה שאין חמצן, הדופק עולה, כל הזמן מורידים קצב עד שהגוף מתרגל – המהירות בחדר היא 20% פחות".

ש: מה החלום שלך?
ת: "החלום שלי לראות את עצמי בסגל האולימפי זה דבר שאני מוכן ’להתאבד עליו’. בשביל להגיע לשם צריך 4-3 שנים של עבודה מאומצת עם תמיכה מסיבית כדי שאוכל להתפנות רק לזה. כיום אני קצין בצבא, לומד לתואר ראשון בחינוך גופני ואתלט"
 
ש: באיגוד האתלטיקה שקלו להביא אתלטים זרים כדי להתמודד ברמות האולימפיות – מה דעתך?
ת: "זה מעליב, למה לא להשקיע בספורטאים שכבר פה. גורמים מקצועיים סבורים שעבודה של כמה שנים תביא אותי לרמות הגבוהות ביותר, אבל לשם כך צריך מימון כדי שאוכל להתפנות למטרה הזאת בלבד. ההצעה לייבא אתלטים מעידה שיש כסף".
 
ש: מה מעורר את התפעלותך בשטח האתלטיקה בארץ?
ת: "קבוצת הטריאתלון במרכז לטיפוח מחוננים בספורט בווינגייט, זו הדרך המקצועית לטפח ענף. היכולת לקליטת גירויים בגיל הזה היא הטובה ביותר. ומאמן מקצועי כמו אדוארדו מבטיח להם שהם יהיו הנבחרת האולימפית הבאה".  

לפרטים נוספים על מתקן ההיפוקסי
באדיבות מכון וינגייט היחידה לרפואת ספורט ומחקר



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג