רצות, שימו לב: ההשלכות של ריצה באופן קבוע ללא חזיית ספורט

מהתמיכה, דרך היעילות הביומכנית ועד מניעת פציעות: ד"ר איתי זיו ומורן נחמני מסבירים את החשיבות של ריצה עם תמיכה מלאה לחזה ומפרטים את הסיבות שמדובר בפריט לבוש שלא כדאי לוותר עלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חשיבות התמיכה בריצה | צילום: Shutterstock

לבישת חזיית ספורט תומכת במהלך ריצה או כל פעילות גופנית (במיוחד זו עם אימפקט – ניתוק כף הרגל מהקרקע) היא בעלת השפעה רבה עבור נשים ובעיקר מהסיבות הבאות:

1. תמיכת חזה: השדיים מורכבים מרקמות, בלוטות ורצועות שונות עם מבני תמיכה שחוזקם הולך ויורד עם הגיל, וכן גם קשור לגודל החזה. ריצה ללא חזיית ספורט עלולה להוביל לתנועת חזה מוגזמת, ולגרום לאי נוחות, כאבים ואף נזק אפשרי לרקמת השד ולרצועות.

לכתבות נוספות בנושא:
האזינו: בין מחזור להריון – הייחודיות של ספורט נשים
"כך סיימתי את אליפות העולם בחצי איש ברזל אחרי לידה חמישית ואימונים מועטים"
לא לעצור, להתאים: על החשיבות להתאמן גם כשיש פציעה

2. הפחתת אי הנוחות בעת הריצה: התנועה של חלק הגוף העליון בעת הריצה עלולה לגרום לכאבים ואי נוחות בחזה בכתפיים ובגב העליון, במיוחד עבור נשים עם חזה גדול באופן יחסי. אי הנוחות והכאב יכולים להשפיע על ביצועי הריצה ולהפחית את הסיבולת האירובית של הרצה וההנאה מהפעילות. שימוש בחזיית ספורט מתאימה יכול להקל על אי נוחות זו (במיוחד כשמדובר על ריצה למרחקים ארוכים).

עשוי למנוע כאבים | צילום: shutterstock

3. מניעת רפיון: ריצה קבועה ללא תמיכה מתאימה בחזה יכולה לתרום לצניחת החזה לאורך זמן. חזיית ספורט מותאמת ואיכותית מסייעת למזער את ההשפעה של כוחות הכבידה על רקמת השד ומפחיתה את הסיכון לצניחתו. חזיית ספורט תומכת עוזרת לשמור על הצורה הטבעית של השדיים בזמן פעילות גופנית ועשויה למנוע עיוותים או שינויים במראה החזה, לרבות צניחת חזה מוקדמת.

4. שפשוף בפטמות: ללא חזיית ספורט, עלול להיווצר חיכוך של העור עם הבגדים במהלך הריצה – מה שמוביל לשפשוף בפטמות, לגירוי ולנזק פוטנציאלי לעור.

5. הגנה על רצועות ורקמות שתומכות בשדיים: הרצועות שמספקות תמיכה מסוימת לשדיים עלולות להימתח ולהיפגע בעת תנועות מוגזמות שנעשות בתדירות רבה. חזיית ספורט עוזרת להגן על הרצועות הללו, החיוניות למבנה וצורת השד. כמו כן, התנועה החוזרנית בריצה עלולה להוביל למיקרו-קרעים ברקמת השד, שעלולים לגרום לנזק לטווח ארוך ללא תמיכה.

6. יציבה ונוחות: לבישת חזיית ספורט יכולה לשפר את היציבה בזמן פעילות גופנית וזאת בשל התמיכה של החזה ובהתאמה פחות תזוזה של השדיים.

צילום: shutterstock

7. הזעה: רקמת שומן גדולה וקפלים נרחבים הינם מקור מוגבר להזעה. דבר שיכול לגרום לגירוי עורי, הצטברות של זיעה, לכלוך ועד גרימת פטריות למיניהן. ישנה חשיבות בשטיפה וניקיון קפדני לאחר אימון, וכן חזייה מותאמת, תומכת ומאווררת תמנע חלק מהבעייתיות.

האם לגודל השדיים יש השפעה או חשיבות להשגת תוצאות טובות יותר בריצה
לגודל החזה יכולה להיות השפעה על ביצועי הריצה והנוחות, אך משמעותו משתנה מאישה לאישה. חלק מהנשים בעלות חזה גדול יותר עשויות להצטיין בריצה, כשגם אחרות עם חזה קטן יותר עשויות גם הן להשיג תוצאות מצוינות. להלן מספר שיקולים בנושא:

יעילות הריצה: במקרים מסוימים, נשים עם חזה גדול יותר עשויות לשים לב לכך שהמשקל והתנועה הנוספים יכולים להשפיע על יעילות הריצה. משקל נוסף זה עשוי לדרוש יותר אנרגיה כדי לתמוך במהלך הריצה. עם זאת, השפעה זו יכולה להשתנות בהתאם לרמות הכושר האישיות ולטכניקות הריצה.

מכניקת הגוף: הביומכניקה של הריצה יכולה להיות שונה מעט כאשר מדובר בחזה גדול. נשים עם חזה גדול יותר עשויות להזדקק להתאמת צורת הריצה שלהן כדי להפחית תנועה מוגזמת. חזיית ספורט יכולה לסייע בשמירה על יציבה נכונה והפחתת העומס בפלג הגוף העליון. במקביל לכך, חזה גדול בעל השפעה על מרכז הכובד של הגוף, דבר העלול לגרום לעומס מוגבר על הגב ושינוי יציבתי שיכול לגרום לבעיות אורתופדיות לאורך זמן.

דימוי גוף וביטחון: עבור נשים מסוימות, דימוי הגוף והביטחון העצמי יכולים להשפיע על ביצועי הריצה שלהן. חזיית ספורט תומכת המספקת נוחות וממזערת את תנועת החזה יכולה לעזור לנשים להרגיש בטוחות יותר וממוקדות יותר בריצה שלהן.

חשוב גם לדימוי הגוף | צילום: Scott Webb, Pixabay

אם כך, נציין, שגודל החזה לא אמור להיות גורם משמעותי ומכריע בהערכת ביצועי ריצה או הפוטנציאל. גורמים רבים, כמו אימון, טכניקה, תזונה וכושר כללי, ממלאים תפקידים משמעותיים יותר בהשגת תוצאות ריצה טובות יותר. ברם, ללא קשר לגודל החזה, חשוב ללבוש חזיית ספורט מתאימה שמספקת תמיכה ונוחות נאותים והיא חיונית לכל הרצות. כך גם ניתן להפחית את אי הנוחות, לשפר את מכניקת הריצה ולשפר את חוויית הריצה באופן כללי.

האם גודל החזה של נשים שרצות למרחקים ארוכים קשור ליותר נפילות או פציעות
נפילות במהלך הריצה נגרמות משלל גורמים, כמו מעידה בשטח לא אחיד, עייפות, חוסר מיקוד או אימון יתר. בעוד שגודל החזה עשוי לתרום לבעיות איזון במקרים מסוימים, זה רק אחד מגורמים פוטנציאליים רבים. אימון נכון, ציוד מתאים ורמות כושר אישיות ממלאים תפקידים משמעותיים יותר בהבטחת חוויות ריצה בטוחות ומהנות.

בכל מקרה, כדי למזער את הסיכון לנפילות או לפציעות במהלך הריצה, על הספורטאיות לתעדף אימונים מתאימים, הנעלה מתאימה, שמירה על צורת ריצה טובה וכאמור שימוש בחזיית ספורט תומכת שמתאימה היטב. הבטחת כושר כללי וביצוע תכנית אימונים מובנית היטב יכולים לשפר את ביצועי הריצה ולהפחית את הסיכון לפציעות עבור כל הרצים, גברים ונשים כאחד.

 


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בפעם הבאה הגיב:

    בטוחה שיכולתם למצוא צמד רופאות/ פיזיו'/ מדריכות כושר וכו' כדי לכתוב כתבה על הגוף הנשי ועל אופן התפקוד שלו בריצה.
    אנחנו לא אוהבות שמסגבירים לנו.

    1. סנגביר הגיב:

      די לטרלול הפמיניסטי

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג