רפא זאת בעצמך – חלק א'

מי לא שונא שיום בהיר אחד מופיע לו פתאום, בלי הודעה מוקדמת כאב קטן ומציק, כזה שלא רוצה שתתעלמו ממנו? כזה שגם אחרי שחשבתם שדרככם נפרדו הוא מופיע שטב רק כדי להזכיר לכם: "אני פה!". הבעיה מתחילה לאחר תקופה שאתם שמים לב שהכאב ממש לא רוצה לעזוב – קוראים לזה כאב כרוני
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מי לא שונא שיום בהיר אחד מופיע לו פתאום, בלי הודעה מוקדמת כאב קטן ומציק, כזה שלא רוצה שתתעלמו ממנו? כזה שגם אחרי שחשבתם שדרככם נפרדו הוא מופיע שטב רק כדי להזכיר לכם: "אני פה!". הבעיה מתחילה לאחר תקופה שאתם שמים לב שהכאב ממש לא רוצה לעזוב – קוראים לזה כאב כרוני

מאת:גיל סמואלי

כמה עובדות על הגוף שלך

היכולת של הגוף להרגיש כאב תלויה ביכולת מערכת העצבים להעביר גירויים מכאיבים מהגוף למוח. איך זה קורה? תחושת הכאב מתחילה את דרכה מאברוני חישה הנקראים נוסיספטורים (Nociceptors) הנמצאים בכל חלקי גופינו. הנוסיספטורים נמצאים על קצות העצבים ומטרתם להעביר גירויים חשמליים לחוט השדרה ומשם למוח. המוח מעבד את המידע וקובע האם הגירוי מסכן את רקמות הגוף או לא. במידה והמוח "יחליט" שהגוף בסכנה, יפורש הגירוי ככאב. כלומר, חווית הכאב מתרחשת במוח ולא ברקמות הגוף.

המעניין הוא שהגירוי שעובר בדרך למוח משתנה בעוצמתו
הוא יכול להתגבר או להיחלש. לדוגמה, גירוי מכאיב בכף היד כמו צביטה יכול להיות ממש כואב ולא נעים, ויכול להיות שאותה הצביטה ביום אחר תרגיש אחרת לגמרי. הרבה תלוי במצב הרוח באותו היום, בסיטואציה ואיך אתה מתייחס לכאב ברגע שהוא מופיע. כאב זה דבר מאוד אינדיבידואלי, אנשים שונים חווים כאב בצורה שונה, יש את אלו שיכנסו לחרדה ולדיכאון ויש כאלה שיגידו "כואב… אז מה?".

תופתעו לדעת שכאב לאו דווקא מתפתח כשיש פגיעה בגוף.
הוא יכול להופיע ולהתריע על פציעה שעומדת להתרחש, הוא יכול להופיע כשכבר נפצענו ולצערנו הוא יכול להישאר איתנו גם אחרי שהחלמנו.


היכולת של הגוף להרגיש כאב תלויה ביכולת מערכת העצבים להעביר גירויים מכאיבים מהגוף למוח. (צילום: Delsiegrates)




שאלת מיליון הדולר
"מה לעשות כשיש כאב כרוני?"

הדבר הראשון הוא ללכת לייעוץ וטיפול אצל המומחה לבעיה הספציפית שלכם ולו רק בשביל לבדוק שהגוף אכן החלים מהפציעה וזה רק הכאב המעצבן שנשאר. לצד הטיפול, חשוב לקחת חלק פעיל בניסיון לדכא את הכאב.


פעילויות שיעזרו להוריד תחושת כאב

לא להתמקד בכאב – חשוב מאוד לא להפריז בהתעסקות עם הכאב, לא להתמקד בכאב ולא ליחס לו חשיבות יתר על המידה. אפשר להסיט את תשומת הלב ממנו על ידי התרכזות בדברים אחרים תוך כדי פעילות כמו הקשבה למוזיקה.

תחושת יעילות עצמית (self-efficacy) –

מושג זה מתייחס לתחושה של האדם שהוא יכול להשפיע בצורה חיובית על מצבו. מחשבות ורגשות חיוביים וציפייה להטבה יכולים להפעיל אזורים במוחנו שמדכאים גירויים מכאיבים המגיעים מהעצבים הפריפריים.

פעילות גופנית –
במחקרים רבים נמצא שפעילות גופנית, הכוללת מרכיבים אירוביים וחיזוקי שרירים, יעילה בהורדת כאב ושיפור מדדים נפשיים הקשורים בכאב. השפעה זו נמצאה גבוהה בהרבה משל תרופות נוגדי דלקת לא סטרואידליים. לכן, אל תתנו לכאב לשתק אתכם, המשיכו בפעילות שאתם אוהבים לעשות, הפעילות עצמה תעזור לריפוי הגוף והסיפוק ייתן לכם הרגשה טובה ויעזור להפחית את הכאב.

שדרוג הפעילות –
יש מגוון רחב של פעילויות שניתן לעשות, אם פעילות גופנית מסוימת מחמירה את הכאב – ניתן לשנות את עצימותה או משכה, לבדוק מה עושים לא בסדר ואם עדיין אין שינוי, יש להתייעץ עם פיזיותרפיסט המתמחה בספורט. מרבית מהפציעות בתחום הספורט נובעות מאימון יתר כך שהורדת העומס בדרך כלל תעזור.

פיזיותרפיה –
בפיזיותרפיה מושם דגש על הטיפול העצמי של המטופל על פי הנחיית הפיזיותרפיסט. הפיזיותרפיסט מתאים למטופל ולמצבו טכניקות שונות להורדת כאב, תרגילים, הנחייה לפעילות נכונה והתנהלות תקינה עם הגוף. היעזרו בפיזיותרפיסט ותשאלו כיצד אתם יכולים להשפיע לטובה על מצבכם.

תמיד, כאשר אדם לוקח חלק מהאחריות לטיפול,
הטיפול הופך יעיל יותר ומניב תוצאות טובות יותר בטווח הקצר ובטווח הארוך.


גיל סמואליגיל סמואלי
(B.PT, אונ’ חיפה) הוא פיזיותרפיסט במחלקת השיקום בבית חולים בני ציון
ובקופת חולים כללית, מתמחה בפציעות אורטופדיות ובפציעות ספורט.
מדריך חדר כושר וספינינג. רץ עם קבוצת "חיפאים רצים".

לפרטים: 054-4984090




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג