רמת השירות של מדריכי חדר כושר

חדרי כושר רבים בישראל מתייחסים בעיקר לחוק המחייב נוכחות של מדריך בשעות הפתיחה של חדר הכושר, במקום לרמת השירות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

חדרי כושר רבים בישראל מתייחסים בעיקר לחוק המחייב נוכחות של מדריך בשעות הפתיחה של חדר הכושר, במקום לרמת השירות

מאת:ד"ר איתי זיו


נוכחות מדריך חדר כושר בכל שעות פתיחתו, רווח סביר בין מכונות הכוח, ביטוח בתוקף, קטינים רשאים להתאמן החל מגיל 6 (עם מגבלות מסוימות מבחינת המכשור ותנאים להכשרת המדריך) – כל אלה סעיפים המופיעים בחוק מכוני הכושר בישראל.


מעניינת במיוחד העובדה שבחוק מכוני הכושר, שהתעדכן מספר פעמים ב-15 השנה האחרונות, לא התייחס המחוקק לסוגיית מספר המדריכים פר מתאמן מעל גיל 18. כלומר, כשמדובר במתאמנים מעל גיל 18 אין מניעה מבחינה חוקית שמדריך אחד ישגיח בגפו גם על חדר כושר ששטחו 2000 מ"ר ויותר ועל מספר מתאמנים בלתי מוגבל. 

למותר לציין שהדבר אינו כך כשמדובר במתאמנים שעל פי החוק מוגדרים כקטינים (עד גיל 18). לפי החוק, המספר המרבי של קטינים שמדריך אחד רשאי לפקח עליהם בעת ובעונה אחת תלוי בסוג האימון. 

באימון באמצעות מכשירי התנגדות ומכשירים אירוביים:
קטינים מגיל 6 עד גיל 14 – 8 מתאמנים.
מגיל 14 עד גיל 18 – 15 מתאמנים.

באימון באמצעות משקולות חופשיות:
קטינים מגיל 6 עד גיל 14 – 5 מתאמנים.
מגיל 14 עד גיל 18 – 10 מתאמנים.

כיום חדרי כושר רבים מתייחסים בעיקר לחוק המחייב נוכחות של מדריך בשעות הפתיחה של חדר הכושר ולא לרמת השירות. הדבר נעשה משמעותי במיוחד בשנים האחרונות בשל פריחת האימונים האישיים – עיקר הפרנסה של מדריכי כושר רבים בתעשייה (הכנסתם של המדריכים בעלי השכלה רחבה מאימונים אישיים עשויה להגיע לאלפי שקלים).

אין ספק שתופעה זו גורמת לפגיעה והרעה ממשית באיכות השירות של המדריכים במועדוני הכושר, לעיתים עד כדי אבסורד. להלן מספר דוגמאות לרמת שירות לקויה בחדרי כושר לא מעטים בישראל (רשימה חלקית): 

א. מדריך ה"מפקח" על הנעשה בחדר כושר שגודלו 1000 מ"ר ויותר ללא כל סיוע של מדריך נוסף.

ב. מדריך שבמהלך המשמרת עושה שימוש רב בטלפון הנייד (או באייפון) – שולח מסרונים (SMS), גולש באינטרנט, צופה דרך האייפון בטלוויזיה ואף במקרים מסוימים מגדיל לעשות ומבצע שיחות טלפוניות תוך כדי המשמרת בחדר הכושר! 

ג. מדריך שאינו מסביר את הדרך הנכונה לביצוע תרגיל זה או אחר. במקרה הפחות גרוע מתאמנים מסוימים יבצעו תרגילים ללא הלימה למטרת האימון העיקרית (שכיח במיוחד). במקרה הגרוע המתאמנים יבצעו תרגילים בצורה שגויה ויעלו את הסיכון לפציעה באופן ממשי.

ד. בחלק מחדרי הכושר בניית תוכנית אימונים אישית מתבצעת רק בעת הרישום למועדון או לחילופין – במסגרת האימון האישי (בתשלום). לפיכך במקרים מסוימים מתאמן פלוני עלול לפעול על פי תוכנית האימונים במשך חודשים ואף שנים. 

ה. מדריך הבוהה בתוכנית טלוויזיה ואינו שם לב כלל למתאמנים סביבו.

ו. מדריך שבמשך דקות ארוכות במשמרת משוחח עם אחד המתאמנים/ות האטרקטיביים במיוחד (בדרך כלל צעיר או צעירה יפים למראה) תוך הזנחה של שאר המתאמנים.

ז. מדריך שבוחר לבלות חלק ניכר משעות המשמרת בעמדת הקבלה או עושה פעולות אחרות שאינן קשורות לעבודתו הישירה בחדר הכושר.

ח. מדריך הנוהג לאכול על בסיס קבוע בעת המשמרת בתוך כותלי חדר הכושר.

ט. מדריך העושה מאמצים ניכרים למכור תוספי מזון וחטיפים מסוגים שונים לשם הגדלת הכנסתו אך אינו עוסק בכלל בתחום המקצועי.

י. מדריך הבוחר לא לענות לשאלות כלל ולא לתת סיוע למתאמנים הזקוקים לכך, אלא אם כן ישכרו את שירותיו כמדריך אימון אישי.
של מי האחריות ומה ההשלכות

למנהל המקצועי של מועדון הכושר (וכן למנהל המועדון) יש אחריות ישירה לנעשה בתחום ההדרכה. במועדונים בהם רמת השירות נמוכה במיוחד, אחוז המנויים שמחדשים את ההתחייבות שלהם נע בין 30%-50%, ואילו במועדונים המקפידים על הפרטים הקטנים ועל רמת השירות, אחוז המחדשים עשוי לנוע בין 60%-70%. 

היכולות הנדרשות ממדריך חדר כושר ידועות: מקצועיות, מקצוענות, הופעה אסתטית וייצוגית, אינטליגנציה רגשית ברמה גבוהה, שירותיות, הסבת פנים לזולת, אחריות גבוהה, קואופרטיביות ויכולת עבודה בצוות, אהבת המקצוע ודוגמא אישית לסובבים אותו. 

האם זה ריאלי? לא ממש! כיום יש קושי רב לאתר מדריכים שמחזיקים בכל היכולות הללו. מדריכים טובים (ועל אחת וכמה מדריכים מצוינים) לא יתקשו בשום מצב למצוא מקום עבודה המתאים ליכולתם וכישוריהם, וגם הסיכויים להצליח בתחום ולפתח קריירה גבוהים.


(צילום: BotMultichillT)


המלצות יישומיות למנהל מקצועי ולמנהל המועדון לשיפור המצב (רשימה חלקית):


א. העסקת מדריכים מתאימים בלבד, עם יכולות וכישורים מתאימים. 

ב. קביעת כללים נוקשים שיאסרו שימוש בטלפון נייד, אכילה, ישיבה על כסא ועוד במהלך המשמרת.

ג. קביעת מדיניות של בניית תוכניות אימונים על בסיס קבוע (כל חודש בתסריט אופטימלי) למתאמנים ומעקב מקצועי על כך.

ד. בעת המשמרות המדריכים יעירו למתאמנים ויתקנו שגיאות בביצוע התרגילים.

ה. עריכת משובים על בסיס קבוע לכל צוות המועדון בכלל ולמדריכי חדר הכושר בפרט, על מנת לאמוד את מידת שביעות הרצון של המתאמנים. כך גם ניתן לתגמל עובדים מצטיינים ולהעלות את רמת השירות.

ו. עריכת סדנאות מתאימות לצוות המקצועי לשם מקסום ההכנסות מאימונים אישיים במועדון.

ז. שיפור השירות והגברת שיתוף הפעולה בין הצוות למנויים.

ח. שיתוף ומעורבות הצוות בנושא השירות, עזיבת מנויים ומתן מתנות קטנות בעת עמידה ביעדים של המועדון.

לסיכום, רמת שירות גבוהה בחדר הכושר קשורה לפרמטרים רבים, ומשפיעה על הצלחה/כישלון של מועדון הכושר. לא ניתן להגיע לשלמות בשירות, אך חשוב לנסות לשאוף לכך.

7.2.2012


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט,
פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם:
"עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה
העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד
למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

www.itaiziv.co.il

קישורים: איתי זיו,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג