רופא ספורט מסביר: האם מותר להתאמן בחוץ בזמן אובך?

בעקבות האובך הפוקד את ישראל כעת, שאלנו את ד"ר טל אגמי מהן המשמעויות עבור הספורטאים החובבים. מהו בכלל אובך, מה הסכנות הכרוכות באימון בתנאים הללו,ולמי כדאי להיזהר במיוחד?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אובך מעל תל אביב | צילום: Shutterstock

להתאמן בכל מזג אוויר, האמנם? זוהי אחת השאלות היותר מעניינות וחשובות ששואלים אותי במסגרת עבודתי במרפאה. כל עונה מביאה איתה התמודדות אחרת, לדעתי ניתן להתאמן לאורך כל עונות השנה. רק מה, חשוב להכין את עצמנו מבחינת לבוש, אוכל ולהכיר היטב את תנאי השטח.

לכתבות נוספות בנושא:
כל מה שצריך לדעת כדי לצלוח את עונת המרוצים
כך תעשו זאת נכון: איך לחזור לפעילות גופנית לאחר הפסקה כפויה
מה מספר שעות האימון המומלץ לספורטאים בגיל צעיר כדי למנוע פציעות?

לאורך שנותיי בתור ספורטאי, נתקלתי באתגרים שונים ומשונים של איתני הטבע, פעם הים סוער, באחרת יש שרב ובתחרות נוספת דווקא הקור והגשם באים לבקר. התמודדות עם תנאים שכאלה באימונים מקלה עלינו בתחרות עצמה.
היום אני בוחר לדבר על פעילות גופנית בזמן אובך, כן יש חיה שכזאת, רק שהיא לא מתאימה לכולם.

להתאמן באובך? לא לכל אחד | צילום: Shutterstock

אובך הינו אחד הנושאים הרלוונטיים ביותר בתקופתנו (וגם ממש בימים אלו אם תביטו החוצה). משבר האקלים והמהפכה התעשייתית, הביאו עימם שינויים במזג האוויר, בנייה מואצת ושריפה של חומרים אשר פולטים גזים היכולים להזיק למערכות הגוף שלנו.

בסין זהו נושא בעל חשיבות לאומית, אלפי מחקרים נערכים בנושא והתוצאות מצביעות על נזקים בריאותיים במיוחד למערכת הנשימה והלב. בעוד שבסין המרכיבים העיקרים של האובך הינם SULFUR OXIDE – NITROGEN OXIDE, ביחד עם מתכות כבדות אחרות, בארץ אלו הן סופות של אבק וחול אשר נעים ביחד עם הרוח ויוצרים ענני אבק באוויר.

אובך בשנגחאh. מצבנו טוב יותר | צילום: Shutterstock

החלקיקים הללו כל כך קטנים (חלקם פחות מ-2.5 מיקרון) שהם מצליחים לחדור למערכת הנשימה דרך האף והפה ומשם לסימפונות ונאדיות הריאה (החלקים הכי קטנים שם מתבצע חילוף החמצן עם הפחמן הדו חמצני). משם, הדרך למחזור הדם וללב קצרה ומהירה.

התגובה העיקרית הינה גירוי ודלקת שנוצרת, מה שמוביל לדלקת בסימפונות, דלקת ריאות והחמרה במחלות ריאה כרוניות כדוגמת אסטמה (שגם היא, דרך אגב, מחלה דלקתית בפני עצמה). ההשפעה הדלקתית על מערכת הדם והלב יכולה להוביל להחמרה בתפקוד הלב ואף לאירועים לבבים. בנוסף לרשום לעיל, האובך גורם לגירוי בעיניים, שיעול טורדני, נזלת כרונית ועוד השפעה על מערכות נוספות.

ובכן, "הכצעקתה"? לאוכלוסיות מסוימות כגון חולים במחלת לב, אסטמה, מחלת ריאות חסימתית, ילדים ונשים בהריון מומלץ להימנע לחלוטין מפעילות גופנית בחוץ בזמן אובך, ולהעדיף פעילות מתונה בחדרי כושר ממוזגים. לחולים כרוניים (לב וריאות במיוחד), מומלץ לגשת לייעוץ ומעקב אצל רופאי ספורט ופיזיולוגיים של המאמץ בכדי להתאים את התוכנית האופטימלית לבריאותם.

אפשר גם להתאמן בבית על הטריינר | צילום: Shutterstock

שימו לב, גם לספורטאיות וספורטאים ואנשים שמתאמנים באופן חובבני ללא מחלות רקע, זה זמן טוב להתאמן בתוך חלל סגור כדוגמת חדר כושר, ריצה על מסילה, רכיבה על טריינר וכדומה. עדיפות להימנע מפעילות אירובית בחוץ בימים בהם שורר אובך משמעותי.

נסיים בנימה אופטימית, ימי האובך במדינתו הקטנה ספורים לעומת סין הגדולה שם הבעיה של זיהום האוויר תופסת חלק משמעותי בחיי היום יום. אז המשיכו להתאמן וליהנות מהדרך ואל תתנו לתנאי מזג האוויר לעצב לכם יותר מדי את ההחלטות היכן ומתי להתאמן.

 


 

הכותב הינו רופא ספורט וטריאתלט פעיל שבימי אובך משתדל להימנע מאימונים עצימים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג