קרוספיט ללא גבולות

פרויקט חדש שמטרתו להנגיש את עולם הקרוספיט לאנשים מוגבלים או עם צרכים מיוחדים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
דורון פרילוק קרוספיט ריבוק צילום: AvirA

אומרים שהשמיים הם הגבול, אך לבעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, השמיים לפעמים נראים רחוקים מאוד כשפעולות יום יומיות פשוטות הופכות להיות מורכבות הרבה יותר. כשמדובר על עולם הספורט ישנם בעלי מוגבלויות עם יכולות מעוררות השראה שמשתלבים בענפים כמו ריצה, רכיבה על אופניים ואפילו איש ברזל.

ירמי קרוספיט ללא גבולות צילום: דורון פרילוק

ירמי חלא "כשאני מגיע לשם אני מרגיש אוירה חמימה וביתית, כולם מתעניינים, שואלים ורוצים לסייע" | צילום: דורון פרילוק

כתבות נוספות בנושא
"לא צריך להיות בכושר כדי להתאמן בקרוספיט. להיפך"
איך נמנעים מפציעות בקרוספיט?
קרוספיט || חברת ריבוק פותחת חנות קונספט חדשה בנמל תל אביב

פיני שרגיל בן סירה, 52, עובד סוציאלי, מתאמן בקרוספיט פתח תקווה כבר שנתיים זיהה את הפוטנציאל הגלום באימוני הקרוספיט עבור בעלי מוגבלויות ואנשים עם צרכים מיוחדים. בעברו הנחה קבוצות תמיכה לעיוורים ולאט לאט עם האימונים התבשל בתוכו הצורך למצוא דרך להנגיש את הקרוספיט לאנשים עם צרכים מיוחדים "בארצות הברית זה מאוד מפותח" הוא אומר "אפשר למצוא מתאמנים עיוורים, אנשים עם פוסט טראומה שמשתמשים בקרוספיט ככלי, לא רק לשיפור הבריאות שלהם אלא גם ככלי להתמודדות. אפשר למצוא אנשים עם נכויות מכל הסוגים שמתאמנים ולחלקם אף מתאימים ציוד מיוחד שמאפשר להם לעשות את האימון, זה מרגש. לקרוספיט נוצרה תדמית שזה ספורט אקסטרימי רק לחזקים, אחד הדברים היפים הוא שהקרוספיט מתאים לכולם. בתוך אימון כל אחד יכול לעשות את דרגת הקושי המתאימה לו כרגע".

שרגיל בן סירה פנה עם הרעיון לדורון פרילוק והציע לו למצוא אנשים עיוורים שמעוניינים להתאמן בקרוספיט ולנסות לשלב אותם באימונים. פרילוק לקח את ההצעה בשתי ידיים ודרך עמותה הגיעו לשני עיוורים. אחד מהם הוא ירמי חלא, 54, מראש העין, עיוור כ-25 שנה. בגיל 30 החל תהליך העיוורון ותוך כשנתיים וחצי כבר היה עיוור לחלוטין "לקח לי שנתיים להתבשל עם עצמי אחרי העיוורון המוחלט ולהשלים עם כך שזה נגמר" מספר. הוא נחשף לעמותת "אתגרים" דרך חזי רול ז"ל ורכב עימו על אופני טנדם כשמונה שנים ואחרי שהקים את קבוצת הריצה לנכים, הצטרף אליו חלא והחל להתאמן בריצה. מאחוריו כבר ארבעה מרתונים "מבחינתי כל יום אני רץ כחצי מרתון" הוא מספר. חלא אוהב אתגרים וכבר הספיק לטייל על שביל ישראל, שבילי הגולן וירושלים ובקרוב עומד לעבור קורס צלילה באילת.

דורון פרילוק

"לקרוספיט נוצרה תדמית שזה ספורט אקסטרימי רק לחזקים, אחד הדברים היפים הוא שהקרוספיט מתאים לכולם" | צילום: Edi Chernobrov

"היה לי ברור שאדם כזה צריך מישהו שיהיה איתו באימון כל הזמן" מסביר שרגיל בן סירה "הוא צריך להסתובב בתוך סביבה דינמית שיש בה הרבה ציוד ולבד זה עלול להיות מסוכן". חלא החל להתאמן עם שרגיל בן סירה, עבר סדנאת יסודות קרוספיט כשלאורך כל הדרך הוא מלווה אותו באופן צמוד "זה מעניין, איך אתה מראה לאדם עיוור איזה תרגיל צריך לבצע?" מסביר שרגיל בן סירה "יש הסברים מילוליים, מגע ויש תנועות שאני עושה והוא נוגע בגוף שלי ומרגיש איך אני מבצע את התנועה. יש עוד הרבה טכניקות שאנחנו מפתחים תוך כדי שיעבירו לאדם שאינו רואה איך לבצע את התרגיל נכון מבחינה טכנית".

כבר כחודשיים שחלא מתאמן בקרוספיט יחד עם שרגיל בן סירה "אני מאוד מרוצה. זה ספורט אחר שאני לא מכיר ויש לי הרבה מה לשפר. כשאני מגיע לשם ואני מרגיש אוירה חמימה וביתית, כולם מתעניינים, שואלים ורוצים לסייע. אין אימון דומה לאימון הקודם וכל פעם אני מופתע מתרגילים שונים ודרגות קושי משתנות. קל לי יותר לרוץ ארבע שעות מאשר לעשות שעה של אימון קרוספיט. זה סיגנון אחר, קושי אחר וכל פעם אני מחכה לאימון הבא". מתאמנים מהבוקס החלו להרתם למשימה וללוות את המתאמנים העיוורים.

מהר מאוד הבין שרגיל בן סירה כי מדובר באוכלוסייה גדולה של אנשים עם מוגבלויות שבעזרת מתנדבים וסיוע ניתן להנגיש גם להם את עולמות הקרוספיט "יש אנשים עם פגיעות גופניות, פגיעות נפשיות, פגיעות קוגנטיביות, עיוורים, חרשים, אנשים על הספקטרום האוטיסטי כך שמבחינת היכולת להגיע לאוכולוסיות רחבות זה עצום. אנשים עם צרכים מיוחדים מסתובבים בעולם עם המון סטיגמות. נרתעים מהם, לא כל כך מבינים אותם ולפעמים מרחמים עליהם וכשאתה מתאמן בבוקס ולידך מתאמן עיוור ואתה תופס אותו כמישהו שהוא כמוך בדיוק, מתאמץ ומזיע אותו הדבר ואתה מתחיל לדבר איתו אז אחרי האימון אתה יוצא לעולם עם תפיסה אחרת על אנשים עם מוגבלויות. החזון שלנו הוא ליצור מעגלים של שינוי"

רבים מהאנשים עם הצרכים המיוחדים מתקיימים מקיצבת נכות כך שתשלום עבור אימון בבוקס עלול להיות עבורם נטל כלכלי כבד, לכן, פרוייקט "קרוספיט ללא גבולות" הקים עמוד בהדסטרט לגיוס כסף לצורך העניין.

לדברי משה סיני, מנכ"ל Reebok ישראל שגם היא לוקחת חלק בפרוייקט "אין סיבה שמגבלה פיזית או נפשית תרחיק מהקרוספיט אנשים שרוצים להתאמן. מהחיבור שלנו עם עולמות הספורט אנו כבר יודעים שכמעט על כל מגבלה אפשר להתגבר, Reebok הבינלאומית תומכת באצנים קטועי רגליים, בחיילי מארינס אמריקאים אשר חזרו מהקרב עם פגיעות פיזיות או נפשיות ומסייעת להם לחזור לכושר. אנו יודעים עד כמה העיסוק בכושר מחזק בטחון עצמי ומאפשר להפיק הנאה. אנו נתמוך במתאמנים עם קשיים ומוגבלויות גם בבוקס הקרוספיט שאנו מפעילים בנמל תל אביב כחלק מהרוח של Reebok המסייעת לכל מי שרוצה לעסוק בספורט ולהתגבר יחד על קשיים ואתגרים."

צילום דף הבית: AvirA



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג