קינזיו טייפינג: הבחירה של ספורטאי- העל

הקינזיו טייפ הינו טייפ אלסטי שאנו נזהה ומודבק במקומות שונים על גוף הספורטאי. הטייפ משמש בעיקר לעידוד הכווץ האופטימאלי של השרירים, להגברת הגירוי התחושתי ולתיקון מנחים ביו מכאנים לקויים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הקינזיו טייפ הינו טייפ אלסטי שאנו נזהה ומודבק במקומות שונים על גוף הספורטאי. הטייפ משמש בעיקר לעידוד הכווץ האופטימאלי של השרירים, להגברת הגירוי התחושתי ולתיקון מנחים ביו מכאנים לקויים

מאת:אילנית אברון וסאם ח'מיס

Imacs 

הקינזיו טייפ הינה שיטת חבישה שפותחה ע"י ד"ר קנזו קייס, כירופרקט יפני אשר רכש השכלתו בארה"ב, ומקורה ביפן מלפני כשלושה עשורים. הטייפ הצבעוני עשוי מסיבים אלסטים וכותנה, משמש לטיפול בפציעות של המערכת שריר-שלד ומתאים לטיפול בכלל האוכלוסייה אם כי אופייני לראותו בשימוש בעיקר אצל ספורטאים. יתרונו העיקרי והבולט בטיפול בספורטאים הוא השפעתו הספציפית לשריר שהינו מודבק עליו. הטייפ נשאר מודבק על השריר מספר ימים ללא צורך בהסרתו והחלפתו גם אם נרטב. הקינזיו טייפ מספק תמיכה ויציבות למפרקים ולשרירים מבלי לפגום בטווח התנועה ובמחזוריות כלי הדם. כמו כן, הטייפ משמש להפחתת כאב, הורדת נפיחות ומניעת פציעות. כאשר הקינזיו טייפ מונח בטכניקה נכונה הספורטאי לא ירגיש בו.

יתרונותיו השונים של הקינזיו טייפ מתמקדים בארבע פונקציות בסיסיות:

1. העור– הקינזיו טייפ גורם לגירוי קבוע על העור ותורם לשבירת מעגל הכאב. אותו גירוי עובד על קצוות של עצבים שטחיים ועמוקים יותר. תחושת הגירוי על העור משפעלת עצבוב הגורם להורדת כאב.

2. השרירים– הטייפ יכול לשפר כווץ של שריר חלש ולהפחית כווץ יתר של שריר מקוצר. בנוסף, הוא מפחית את מידת עייפות השריר. הנחתו על השרירים בכוון ובמתח הנכונים יכולה לתרום מחד לשיפור טווח תנועה ומאידך להגביל טווח מוגזם הנובע למשל מגמישות יתר במפרק. על ידי שימוש נכון בטייפ ניתן לעודד את עבודת השרירים או לאזן את תפקודם!

3. המערכת הלימפטית–  הנחת הטייפ על העור גורמת להרמתו ובכך לירידת הלחץ המקומי, ולהיווצרות חלל גדול יותר למעבר של הנוזל הלימפטי.  בטיפול בניקוז הנוזל הלימפתי (כמו במקרים של נפיחויות מסיבות שונות כגון דלקת מקומית) מונחות רצועות רבות של טייפ על האזור המטופל על מנת לעודד זרימה טובה יותר בכלי הלימפה ובכך לתרום לפינוי הפסולת והחמרים הדלקתיים.  בנוסף, הנחת הטייפ תורמת לעידוד הגירוי של השרירים אשר מעצם פעולת הכווץ וההרפיה ,  מדמים פעולת שאיבה אשר מסייעת לניקוז.

4. המפרקים– הטייפ עושה תיקון מכאני ויכול לעזור בתיקון מנחים ביומכאניים לקויים כגון קשתות שטוחות בכפות הרגליים או ברכיים במנח X או O . לרוב השימוש בטייפ כתיקון מכאני יהיה בשלב השיקומי של הטיפול ולאו דווקא בשלבים החדים (הראשוניים) של הפציעה. ז"א אצנים פצועים הנמצאים בשלבים של אימון תוך כדי משוב (gait training) יהיו מטופלים בטייפ במקומות הרלוונטיים לפי אופי הפגיעה.

Imacs

 

השימוש בטייפ לתיקון ביומכאני דורש אבחון והערכה נכונים של סוג וכוון הסיבים בכל שריר ושריר על מנת שניתן יהיה להניח את הטייפ בכוון הרלוונטי, מהמקום הנכון וברמת מתיחה מתאימה. ישנן הדבקות בהם מותחים את הטייפ כ 15% מאורכו לעומת הדבקות אחרות בהם נמתח בין 75-100% מאורך הטייפ. ההחלטה נתונה בידי המטפל. כשהשריר מקבל תמיכה נכונה, הכאב פוחת, החלמת הרקמה מהירה יותר והביצוע של הספורטאי משתפר.

שיטת הטיפול בקינזיו טייפ מיועדת לשרירים על מנת להפחית כאב ודלקת, לשחרר שרירים עייפים ולתמוך בשרירים הנמצאים בתנועה מתמדת. במקביל, היא מאפשרת טווח תנועה חופשי ומלא במפרקים, שלא כמו בטייפ המסורתי לספורטאים. לטייפ המסורתי השלכות משניות של חסימת הזרימה בכלי הדם והלימפה .

כיום המחקר מוכיח כי לתנועה בציר ביומכאני תקין קיימת חשיבות עליונה. ידוע כי תנועות אבנורמליות גורמות לעומס רב על מערכת השריר – שלד ומביאות לכשל של המערכת.
לכן, חשוב לאזן את הגוף כך שכל הסגמנטים המרכיבים אותו יהיו מאוזנים ביחס טוב אחד לשני. לדוגמא, פרונציה מוגברת בכף הרגל (פלטפוס) תגרום לסיבוב מוגבר בברך ופגיעה ברקמת המניסקוס. הטיפול חייב לכלול אמצעי לתיקון היחס בין הברך לכף הרגל. ישנם אמצעים רבים לטיפול בבעיה. האלמנטים הפסיבים בטיפול יכללו הנעלה מתאימה ומדרסים והטיפול האקטיבי יתמקד בתרגול השרירים תוך כדי עידוד עבודת השרירים החלשים ודיכוי עבודת השרירים הקצרים. הקינזיו טייפינג הינו מרכיב משמעותי בטיפול האקטיבי. הנחת טייפ בטכניקה נכונה תסייע לעבודת השרירים וכך תתרום לביצוע התנועה בציר תקין.

מחקר שנערך באיימקס, המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט, השווה את האמצעים השונים לתיקון תנועה וביניהם נעליים, נעליים ומדרסים, טייפינג רגיל וקינזיו טייפ. התוצאות הראו כי בחלק מהמקרים, הקינזיו טייפ היה האמצעי היעיל ביותר אשר גרם לתיקון התנועה בזמן ריצה תוך כדי עידוד עבודת שרירים נכונה. שיטת ההדבקה שילבה טייפינג לאורך מספר מפרקים ושרירים בו זמנית, שחלקו מתוח מאוד ומטרתו תיקון מכאני ומניעת התנועות המזיקות, וחלקו מתוח פחות על מנת לעודד עבודת שרירים אופטימאלית. מסקנות המחקר הראו כי תיקון תנועה אבנורמלית מוביל להפחתה בכאב. בהתאם לתוצאות פותח פרוטוקול הכולל את בחירת האמצעים לטיפול, מיקום ואופן הנחת הטייפ והתאמת תכנית לשיקום וחיזוק פונקציונאלי כחלק אינטגראלי של הטיפול.

Imacs

Imacs 
תיעוד התנועה בתלת מימד עם ובלי קינזיו לבדיקת השפעה על תנועת המפרקים ותפקוד השרירים בדיוק של 0.10 מ"מ

לסיכום, הקינזיו טייפ הינו טייפ אלסטי שאנו נזהה מודבק במקומות שונים על גוף הספורטאי. הטייפ משמש בעיקר לעידוד הכווץ האופטימאלי של השרירים, להגברת הגירוי התחושתי ולתיקון מנחים ביו מכאנים לקויים.

ניתן להשתמש בקינזיו טייפ בטווח רחב של בעיות ופציעות מכאבי ראש ועד בעיות בכף הרגל. דוגמאות לשימוש בטייפ בבעיות כגון: עידוד שרירי או המנעות מקיצור שרירים אצל ילדים עם פגיעות נוירולוגיות, תסמונת התעלה הקרפלית, כאבי גב תחתון אקוטים או כרונים, כאבי ברכיים, דלקות גידים בכתפיים, פציעות וקרעים בשרירים, צליפת שוט צווארית, דורבן, שחיקה של סחוס הפיקה, נקעים חוזרים בקרסול, מניעת פציעות ספורט, מניעת בצקות לאחר ניתוח או בעקבות דלקת מקומית ועוד.

לאנס ארמסטרונג בספרו “Every Second Counts”, מתייחס אל שיטת הטיפול בקינזיו טייפ ואומר: "יותר טוב מכל לייזר, חבישה או טיפול בחשמל… הטייפ. זהו טייפ המיועד לספורטאים, מיוחד, בצבע ורוד זוהר שהגיע מיפן ונראה שיש לו כוחות על. כל בוקר לפני האימון היו חובשים אותנו בטייפ הזה, כל אחד באיזור הרלוונטי לו.. הגב של ג’ורג’, הברכיים של צ’צ’ו. לפעמים היינו כל-כך חבושים בטייפ הורוד זוהר שנראנו כמו בובות, חבורת בובות שבורות. אך יום למחרת הכאב נעלם- כאילו לא היה."


סאם ח’מיס M.Sc.P.T, אילנית אברון M.Sc.P.T 
איימקס המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט
ריינס 35 תל אביב טלפון : 03-5222583



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג