קילו שריר או קילו שומן?

ידוע ששריר שורף יותר אנרגיה משומן, השאלה היא עד כמה זה משמעותי ומה באמת ההבדלים בין שרירן לשמנמן באותו המשקל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Muscular girl flexing

אחת הטענות שעלתה אחרי הפוסט שחזר והזכיר שעלייה וירידה במשקל מוסברות על ידי כמה אנרגיה צורכים למול כמה מוציאים, היתה "אבל מה לגבי העובדה כי שריר שורף הרבה יותר אנרגיה משומן?". כדרכה של פינה זו, ננסה לנתח טענה זו במהירות ובפשטות תוך הצגת העובדות. ראשית, בעוד שקילו שריר וקילו שומן זהים במשקל, קילו שריר תופס פחות נפח או במילים אחרות בעל משקל יחסי גבוה יותר, ולכן צורך יותר אנרגיה. כמה דחוס יותר וכמה שורף יותר?

עד כמה משמעותי היתרון של הגוף השרירי? | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
על תזונה, הרזיה ותרמודינמיקה
האם באימונים בחום שורפים יותר אנרגיה? 
כמה קלוריות אנחנו ממשיכים לשרוף אחרי האימון?

  • שומן תופס כ-25% יותר נפח משריר באותו משקל, או בהצגה מעט שונה, ליטר שריר שוקל 1.06 ק"ג וליטר שומן שוקל 0.9 ק"ג. לכן אדם שמן יהיה גדול יותר מאדם שרירי באותו משקל.
  • קילו שריר שורף 13-18 קלוריות ליום, וקילו שומן 4-6 קלוריות ליום. בזמן שהפער היחסי גדול פי 3, הפער האבסולוטי הרבה פחות מרשים עם פחות מ-14 קלוריות ליום. כלומר, מי שילך לחדר כושר ויגדיל את מסת השריר שלו ב-5 ק"ג מדהימים (זה מספר גבוה למספר חודשים בודדים), יעלה את הוצאת האנרגיה היומית של בפחות מ-70 קלוריות – מספר זניח למדי.

לכן, גם אם אנחנו שריריים וחטובים, ובמיוחד אם אנחנו חושבים שאנחנו כאלה, למעשה אנחנו לא שורפים כמות אנרגיה גדולה משמעותית מכל אדם אחר ששוקל כמונו, ולכן גם כאן אין איזה גורם קסם. ההבדל האמיתי בין מי ששומרים על משקל נמוך ואלה שלא, נשאר בראש ובראשונה בכמות וסוג/איכות המזון שהם צורכים ובכמות האנרגיה שהם מוציאים בפעילות.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מאיר הגיב:

    שלום תומר
    נושא מאוד מעניין וחשוב. מסקנותיו משפיעות על מתאמנים ומעלות שאלות לא מעטות.
    החישוב האנרגטי שעשית לא מתיישב עם הצריכה הקלורית היומית של מסת שריר או שומן שאני מכיר. אשתמש בנתונים שלך להצגת דוגמה: אדם במשקל 70 ק"ג שמסת שריריו שוקלת 56 ק"ג (יחסית שרירי עם מעט אחוזי שומן), יוציא ביום עפי הכתוב 56 ק"ג שריר * 18 קקל = 1008 קקל. שאר המסה שלו ונניח שכולה שומן (יש רקמות נוספות שגם הן צורכות אנרגיה מעטה כמו עור, רקמת חיבור, עצמות) צורכת 14 ק"ג * 6 קקל = 84 קקל. ביחד ההוצאה האנרגטית של מסת הדוגמן (70 ק"ג) הנה 1092 קקל. בספרות המקצועית נמצא שלמסת גבר בת 70 ק"ג יש BMR או RMR של 1500 קלוריות לפחות ביממה. האם חסרים נתונים ? האם יום כוונתך ליממה ? תוכל לציין מקורות ?

    1. תומר הגיב:

      ניתן לראות את צריכת האנרגיה של האיברים השונים, כולל שריר ושומן בהצהרת העמדה של האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט (ISSN) על תזונה (דיאטה) והרכב הגוף שהתפרסמה השנה: ttp://sportforthoughts.blogspot.co.il/2017/07/nutritionbodycomposition2017-03.html

  • משה הגיב:

    …רק שצריך גם להביא בחשבון שפער של 70 קלוריות ליום, מתבטא בכ- 3.5 קילו בשנה וזה לא מעט (70 קלוריות ליום, לפי 365 ימים בשנה, כאשר קילו שקול לכ- 7,000 קלוריות).

    1. תומר הגיב:

      אכן נכון. אבל מה שחשוטב הרבה יותר הוא שבשביל לפתח ולשמר את השריר הזה צריך להתאמן, ובאימונים עצמם תשרוף הרבה יותר אנרגיה. אפילו בהליכה אתה שורף כ-300 קלוריות לשעה, וביצוע ההמלצות המינימליות לפעילות גופנית יביא אותך כבר לסביבות ה-750 קלוריות בשבוע, הרבה מעבר לתרומה של מסת השריר.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג