ציפורניים שחורות אחרי ריצה: איך להימנע מזה?

למה זה קורה ומה אפשר לעשות כדי שזה לא יהרוס את הריצות שלכם ויגרום לכם לכאבים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ציפורן מדממת בעקבות ריצות ארוכות | צילום: shutterstock

בצורה מסוימת ומוזרה יש כאלה שיתסכלו על זה כיראת כבוד של רצים למרחקים ארוכים, אבל בסופו של דבר הציפורן השחורה ברגל היא אחד ה"אויבים" של חובבי הריצה. בשמה הרפואי היא נקראת המטומה תת שפתית ולמעשה מדובר בדם שנאגר מתחת לציפורן. "זה יכול להיגרם מפציעה חמורה או כרונית", מסביר ד"ר ג'ורדן מצל, רופא ספורט מבית החולים לכירורגיה מיוחדת בניו יורק.

ציפורניים שחורות שכיחות יותר אצל רצים שמתאמנים לאורך זמן צילום: shutterstock

"הטראומה הכרונית החוזרת על עצמה יכולה לבוא לידי ביטוי במראה של פציעה קלה (שינוי צבע קל מתחת לציפורן לכחול-שחור וללא כאבים) או חמורה (שלפוחיות גדולות ועקביות בין הציפורן לפלטת הציפורן", מוסיפה המנתחת הפודיאטרית ד"ר ג'קלין סוטרה. זה מה שאתם צריכים לדעת כדי לזהות את הסימנים לקראת הופעתה של ציפורן שחורה, לדעת איך למנוע אותה וכיצד לטפל בה.

הגורמים לציפורן שחורה 

הגורם השכיח ביותר לציפורניים שחורות באצבעות הרגליים הוא פגיעה חוזרת שיכולה לנבוע מריצה או מנעילה של נעליים לא מתאימות. אם הציפורן השחורה צומחת זמן קצר לאחר אימון או לאחר יום בנעליים הדוקות מדי או רפויות מדי – כנראה שזו הסיבה.

כפי שצוין פגיעה חוזרת ונשנית יכולה לבוא לידי ביטוי בפציעה קלה כמו שינוי צבע או בפגיעה קשה כמו שלפוחיות גדולות ומדממות, כמו שהטלה של חפץ כבד על כף הרגל עלולה לפרוץ את כלי הדם מתחת למיטת הציפורן ולגרום לדם להישאר מתחת.

אבל ישנם עוד גורמים שעלולים לגרום לציפורניים שחורות. "זיהומים פטרייתיים יכולים להתפשט לציפורני הרגליים ולהפוך אותם לגוונים של צהוב, כחול, ירוק, חום ושחור", מסבירה ד"ר סוטרה, "טווח צבע זה ייחודי לפטרייה כמו גם נוכחות של חומר לבן וגירי שמרפד את מיטת הציפורניים ולרוב נושא ריח רע".

אם אתם חוששים שיש לכם זיהום פטרייתי פנו לטיפול רפואי שבו מבצעים ביופסיה לחלק מהציפורן כדי לאשר את האבחנה הזאת. אפשרויות הטיפול משתנות לפי חומרת הזיהום. מקרים קלים מטופלים בדרך כלל בתרופות מקומיות, בעוד שפטריות אגרסיביות יותר דורשות תרופות לבליעה ואפילו טיפול בלייזר.

"מלנומה תת שפתית שהיא הצורה החמורה ביותר של סרטן עור, יכולה לצמוח גם מתחת לציפורניים על צלחת הציפורן ולגרום להיפרפיגמנטציה של בעור", מסבירה סוטרה, "לעתים קרובות מדובר בגידול איטי ללא כאבים, ולכן קשה לתפוס אותו".

"סימן מבשר רעות הוא שינוי בצבע בציפורן הנמשך מעבר לציפורן אל תוך העור המת", מסבירה ד"ר לורי וייזנפלד, פודיאטרית ספורט, "אם לא היתה פגיעה בציפורן והיא מתחילה לשנות את הצבע לאט לאט, במיוחד אם זה צבע שהוא חורג מהציפורן, צריך ללכת לרופא".

"פציינטים שמטופלים באופן קבוע צריכים לבצע סריקה מהירה של אצבעות בהונותיהם בין הטיפולים כדי לזהות התפתחויות חדשות", מוסיפה ד"ר וייזנפלד, "כל אחד צריך לבקש מהרופאים שלו בדיקת עור שנתית".

לפעמים צבע כהה של הציפורניים הוא רק גוון של עור כפי שמסבירה ד"ר סוטרה: "יש עור מתחת לציפורני הרגליים ובדיוק כמו העור בכל מקום אחר בגוף, הפיגמנטציה יכולה להשתנות עם הזמן".

במקרים רבים אין לכף הרגל מספיק מקום בתוך הנעל | צילום: shutterstock

לעתים קרובות שינוי צבע מהסוג הזה הוא סימטרי ונראה על כמה מאצבעות הרגליים. לדוגמה, שתי אצבעות הזרת עשויות לפתח צבע דומה. גורמים כאלה יכולים לסייע בהבחנה בין ציפורן שחורה שפירה לבין מקרים ממאירים הנמצאים בדרך כלל בציפורן אחת. עם זאת ד"ר סוטרה ממליצה לבדוק את שינויי הצבע החדשים והרגילים אצל רופא עור, רק כדי להיות בטוחים.

איך למנוע ציפורניים שחורות? 

ציפורניים שחורות שכיחות יותר אצל רצים שמתאמנים לאורך יותר זמן או בעוצמה גבוהה יותר לעומת רצים מתחילים. ובכל זאת יש טקטיקות להימנע מזה, במיוחד כשמעלים בנפח ובעצימות.

"צריך לזכור שהגורם השכיח לכך זו תנועה חוזרת ונשנית הנגרמת על ידי ריצה אגרסיבית או נעליים לא מתאימות, ואז החלק העליון של הנעל מתחכך בציפורן או שהבוהן כל הזמן פוגשת את קצה הנעל. ולכן חשוב לזכור לקצוץ את ציפורני הרגליים כדי שיהיו קצרות ולוודא שיש מספיק מרחב בין קצה הבוהן לקצה הנעל", מסביר ד"ר קווינטון ילדל, מייסד חברת טיפוח הרגליים Southern Hospitality, "כמו כן צריך לחפש נעליים רחבות מספיק כדי שכף הרגע תנוע בנוחות בתוך הנעל מבלי לפגוש בשני צדיה".

"נעילה של נעליים שהן גדולות בחצי מידה או שימוש בגרביים דקות יותר יכולים להקל על הלחץ ולהגן על ציפורני הרגליים", מוסיף ד"ר מצל.

איך לטפל בציפורניים שחורות? 

במקרה של הופעת ציפורן שחורה לא צריך להתעצבן. במקרים קלים אין צורך בטיפול והציפורן פשוט תצמח. במקרים מסוימים, ההמטומה התת שפכית עלולה לגרום לכאבים. "ככל שיהיה יורת דם מתחת לציפורן כך הכאבים יהיו חזקים יותר", אומר ד"ר מצל.

אם זה המקרה הוא מציע לגשת לרופא, שיכול לחורר את הציפורן ולנקז את הדם, מה שמקל על הלחץ וגם יכול לעזור להציל את הציפורן. פעולה מהירה היא המפתח כאן ויש לבצע את ההליך בימים הראשונים לפציעה. אם חשים בכאבים, אין שום סיבה להמתין. ואין גם מה לנסות ולטפל בזה לבד בבית, זהו הליך שצריך לבצע אצל רופא בלבד. מי שינסה לטפל בזה לבד מסתכן בזיהום.

אצל נשים יכול להיות מפתה להסתיר את הפגיעה בציפורן עם לק. "חשוב לדעת שהלק לא מאפשר לציפורן לנשום ובמקרים כאלה מסתכנים באובדן מוחלט של הציפורן", מסביר רופא הספורט ד"ר וויליאם רוברטס ומוסיף: "את הלק אפשר לשמור לאירועים מיוחדים ולא ליומיום".

כפות רגליים ונעלי ריצה

אם זה לא חמור, אפשר להמשיך לרוץ | צילום: pixabay

איך לרפא ציפורניים שחורות? 

אם ציפורן שחורה נתלשת וגורמת לפציעה, יש להפעיל לחץ עד להפסקת הדימום. לאחר מכן יש למרוח משחה אנטיביוטית ולכסות בתחבושת למניעת זיהום. זה משהו שצריך לעשות בכל יום אחרי המקלחת עד שהפצע נסגר, מה שאמור לקחת בין שבוע לשבועיים.

"במקרה של מיקרוטראומה חוזרת ונשנית כמו פגיעה בציפורני הרגליים תוך כדי ריצה, הציפורן עלולה פשוט ליפול ללא דימום או פצעים פתוחים. אם זה המקרה, עדיין צריך להשתמש במשחה אנטיביוטית ובתחבושת כדי להגן מפני זיהום. בדרך כלל עד שהציפורן מתפוגגת, מיטת הציפורן רגישה פחות והכאב אמור להיות קל", אומר ד"ר מצל ומוסיף: "לפעמים כבר יש ציפורן חדשה שצומחת מתחת וכל עוד זה לא כואב יותר מדי אפשר להמשיך לרוץ. לציפורן החדשה ייקח בין 6 ל-8 שבועות לצמוח".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מאיר אוחנה הגיב:

    אני רוכב אופניים והרבה פעמים ברכיבות ארוכות לקראת סופם חשתי כאבים מתחת לציפורניים ברגל ימין בשתי אצבעות. ע"מ להשתיק את הכאב הייתי חולץ את הנעליים ונותן לרגל לנוח למעט.
    עד שיום אחד אחרי כ-6 שעות רכיבה הכאב בשתי האצבעות היו בלתי נסבלים חשתי כמו דקירות בקצה הציפורן. כשסיימתי את הרכיבה לאחר 7 שעות ראיתי ששתי הציפורניים שחורות לחלוטין. הייתי אצל רופא שאמר לי שזה שטף דם מתחת לציפורן . לאחר כחודשיים וחצי ציפורן אחת נפלה כל הציפורן. כעת אני ממתין שהציפורן הזו תצמח.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג