פריקות כתף והטיפול בהן

כאשר הכתף נפרקת (יוצאת ממקומה באופן מלא) נגרם תמיד נזק לרקמות הרכות המייצבות את הכתף ולכן פריקת כתף הנה פציעה הדורשת טיפול דחוף בחדר מיון, מסביר ד“ר עוז הדר – אורתופד, מומחה לפגיעות כתפיים  
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כאשר הכתף נפרקת (יוצאת ממקומה באופן מלא) נגרם תמיד נזק לרקמות הרכות המייצבות את הכתף ולכן פריקת כתף הנה פציעה הדורשת טיפול דחוף בחדר מיון, מסביר ד“ר עוז הדר – אורתופד, מומחה לפגיעות כתפיים
 

מאת:ד"ר עוז הדר


הכתף הנה פרק בלתי יציב במבנהו הגרמי (בשונה מפרק הירך למשל) ולכן יציבותו תלויה באופן מלא ברצועות המחברות באופן היקפי את עצם הזרוע לשכמה, ובאופן חלקי בגידים סביב הכתף.

את פריקות הכתף ניתן לחלק לשני סוגים: לפריקות טראומטיות בהן נגרמה פריקה של הכתף כתוצאה מכוח חיצוני (נפילה וחבלה, משיכה עזה וכד'…) ולפריקות א־טראומטיות בהן נגרמת הפריקה ללא כוח חיצוני (למשל בתנועת יד עצמית).

File:Luxation epaule.PNG
צילום: MB

בשונה מנקיעה או תת פריקה, כאשר הכתף נפרקת (יוצאת ממקומה באופן מלא) נגרם תמיד נזק לרקמות הרכות המייצבות אותה, נזק זה יכול להתבטא במתיחה ו/או בקרע של הרצועות, בעיקר בקבוצת הגיל הצעירה (עד 35 לערך) או בקרע חלקי/מלא של הגידים התוך פרקיים בכתף.

לעתים נמצא גם נזק גרמי לאחר פריקת כתף כגון שברים של ראש עצם הזרוע או השכמה.

חשוב לדעת! פריקת כתף הנה פציעה הדורשת טיפול דחוף בחדר מיון או ע"י גורם רפואי מוסמך אחר.

הטיפול הראשוני
באופן כללי יש צורך בצילום הכתף ושחזור מיידי של הפריקה בשיטות שונות. לאחר מכן קיבוע של היד והכתף הפגועה בעזרת מתלים/מקבעים שונים. לאחר הטיפול הראשוני רצוי להתייעץ עם מומחה לפציעות וניתוחי כתף לצורך החלטה על הטיפול הרפואי המתאים לכל מטופל.

אפשרויות הטיפול העיקריות
בעבר היה מקובל לקבע את היד למספר שבועות ולאחר מכן לבצע שיקום פיזיותרפי לכתף הפגועה כטיפול כמעט גורף לכל המטופלים, אך כיום נתאים את הטיפול הרפואי לכל מטופל לפי לסוג הפריקה, כיוונה (קדמית, אחורית, תחתונה או עליונה), יציבות הכתף לאחר השחזור, גיל המטופל, הפציעות הנלוות לפריקה ועוד.

השינוי בגישה הטיפולית נובע משכיחות גבוהה של סיבוכים והפרעות תפקודיות (כגון פריקות כתף חוזרות) לאחר פריקה ראשונית של הכתף, כאשר אין התייחסות פרטנית לנזקים שנוצרו בזמן הפריקה ברצועות ובגידי הכתף השונים אצל כל מטופל.

לעתים די בתיעוד חדר המיון, בדיקה רפואית מדויקת  ובחינת צילומי הרנטגן על ידי מומחה כתף לקבלת החלטה על המשך הטיפול אך לעתים נזדקק לבדיקות הדמיה נוספות כגון בדיקת אולטרסאונד, CT, MRI וכדומה.

הטיפול השמרני  יכלול לרוב טיפול בנוגדי כאב, שימוש במתלה לתקופה קצרה ושיקום פיזיותרפי פרטני.

טיפול זה יתאים בעיקר לקבוצת המטופלים, שאצלם הכתף יציבה לאחר שחזור הפריקה, ללא קרע גדול של רצועות או גידי הכתף, כטיפול בפריקות א־טראומטיות ועוד…

הטיפול הכירורוגי  יכלול תיקון של הרצועות ו/או הגידים באופן ארטרוסקופי או פתוח על ידי מומחה לניתוחי כתף. טיפול זה מתאים למקרים בהם נגרמה הפריקה באופן חבלתי, לספורטאים, למטופלים צעירים או למטופלים, שטיפול השמרני בהם נכשל והמטופל סובל מאי יציבות של הכתף או מכאב חוזר.

כיום תוצאות ניתוחים אלו טובות מאד והניתוח נחשב לבטוח יחסית בידי המומחים המתאימים.

ד“ר עוז הדר – אורתופד, מומחה לפגיעות כתפיים, ברכיים, קרסול, מרפק, שורש כף היד ופציעות ספורט. מומחה לניתוחי ארטרוסקופיות, מומחה לכירורגיה אורתופדית, רופא בכיר ביחידה לארטרוסקופיות ופגיעות ספורט בבית החולים "וולפסון" חולון, חבר האיגוד הישראלי לניתוחי כתף ומרפק, יועץ צה"ל לניתוחי ברך, כתף, פציעות ספורט וארטרוסקופיה, יועץ־על לפגיעות כתף בקופ"ח "מכבי", חבר בסגל האקדמי של אוניברסיטת ת"א.

צילום שער: Jmh649



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג