פציעות ברכיים בקרב שחקניות כדורגל

שחקניות כדורגל נפצעות בברכיים, במיוחד ברצועה הצולבת הקדמית, פי 9-6 יותר בהשוואה לשחקנים הגברים. חיזוק שרירי הליבה של הגוף ולימוד טכניקה נכונה של נחיתות עשוי לשפר ואף למנוע את התופעה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שחקניות כדורגל נפצעות בברכיים, במיוחד ברצועה הצולבת הקדמית, פי 9-6 יותר בהשוואה לשחקנים הגברים. חיזוק שרירי הליבה של הגוף ולימוד טכניקה נכונה של נחיתות עשוי לשפר ואף למנוע את התופעה

מאת:מולי אפשטיין


משחק הכדורגל הוא כנראה ענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם, במיוחד זה המשוחק על ידי גברים. בהשוואה לגברים שמשחקים את המשחק במתכונתו המודרנית החל משלהי המאה ה-19 אצל הנשים הענף נחשב חדש יחסית. עם זאת בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרמטית ברמת הפופולריות של הענף גם בקרב בנות המין הנשי.

File:Mia Hamm corner (cropped).jpg
צילום: Johnmaxmena

העלייה בפופולריות של הענף בקרב הנשים הזניקה גם באופן דרמטי את כמות הפציעות, במיוחד את פציעות הברכיים. "שחקניות כדורגל נפצעות בברכיים, במיוחד ברצועה הצולבת הקדמית, פי 6-9 יותר בהשוואה לשחקנים הגברים", הסביר ד"ר Kaare Kolstad, אורתופד מנתח, מבית החולים ביוסטון ארה"ב. "מרבית השחקניות קורעות את הרצועה כאשר הן עוצרות בפתאומיות או כאשר הן נוחתות באופן גמלוני ומסוכן לאחר ניתור. זוהי ללא ספק פציעה שאינה אופיינית למגע", הוסיף האורתופד. מחקרים מראים שכאשר נשים מתבגרות גופנית, מתחוללים בגופן שינויים באורך העצמות ובכוח השריר, מה שפוגע להן בשליטה על מפרק הברך. זו הסיבה שנשים נוטות לשנות כיוון ולנחות לאחר קפיצה בברכיים נעולות מה שגורם לשקיעה פנימה ולנזק לרצועות ולסחוס.

הדרכים להילחם בבעיה
אחת הדרכים להילחם בבעיה הזו היא לחזק את שרירי הליבה של הגוף: גב, בטן ושרירי אגן וירכיים, ובנוסף ללמד את השחקניות טכניקה נכונה של קפיצה ונחיתה. "אם אין לך שרירי ליבה חזקים, ביצוע פעולות חוזרות, כמו שינויי כיוון או קפיצות, עלול להשפיע באופן שלילי על הברך ואף לגרום לפציעות חמורות", מסביר ד"ר Kaare Kolstad ומוסיף: "ביצוע של תרגילי כוח לשרירי הבטן, תרגילי באלאנס ואימון בעזרת משקולות קלים, במיוחד אצל שחקניות בגילאי 16-13, יסייעו בתהליך פיתוח הכוח של קבוצות שרירים חשובות אלה".

בנוסף, חשוב מאוד לשלב בתוך מערך האימונים תרגילי קפיצה במטרה ללמד את השחקניות כיצד לנתר וכיצד לנחות נכון תוך כפיפה מבוקרת של הברכיים. קיימות מספר דרכים לעשות זאת:
*קפיצות ממשטח מוגבה
*דילוג הלוך ושוב מעל לקונוסים
*קפיצה לפנים מרגליים ישרות ונחיתה ברגליים כפופות
*קפיצות בעזרת חבל

חלק מהשחקניות עלול להרגיש כאבים באזור הברכיים לאחר משחקים או לאחר אימון. הסיבה לכאב יכולה להיות תוצאה של דלקת בגיד הפיקה או כאב שמיוחס לתופעה שנקראת אוסגוד-שלאטר, מצב שכיח אצל ילדים בגילאי 15-10 שחוו תהליכי גדילה מואצים בזמן קצר.

לדברי המומחה, ד"ר :Kaare Kolstad "ביצוע תרגילי גמישות לפני האימון או המשחק, במהלכו ולאחריו, ואפילו ללא קשר לאימון, עשוי לשפר את המצב ואף למנוע את התופעות האלה", על כן , "חשוב מאוד להתייחס לתופעות האלה במלוא הרצינות. יתכן שזהו מצב מקדים שעלול לחשוף אותם בעתיד לפציעות חמורות יותר", כמו כן, "מסיבה זו חשוב מאוד לחזק את שרירי הליבה של הגוף וללמד טכניקה נכונה של נחיתות. חשוב מאוד להקדיש חלק מהזמן של האימונים לביצוע התרגילים האלה. ברגע שהנושא הזה יקבל את ההתייחסות הראויה, סביר מאוד להניח שנוכל להגדיל את הסיכוי של השחקניות להישאר בריאות ונוכל למנוע את הנזק לברכיים", כך חתם ד"ר Kolstad את המלצותיו. 

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, ראש המדור לשירותים מדעיים במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.

צילום שער: Sara Jones
————————————————————————————————————————–


פיתוח מסת שריר בגיל המבוגר



אני נופל וקם בראש מורם



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג