פעילות גופנית וסרטן המעי הגס

קיים בסיס עובדתי לכך שמה שאנחנו בוחרים לעשות יכול להשפיע על הסיכוי שלנו לחלות בסרטן. מולי אפשטיין על הקשר שבין פעילות גופנית ובין הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


קיים בסיס עובדתי לכך שמה שאנחנו בוחרים לעשות יכול להשפיע על הסיכוי שלנו לחלות בסרטן. מולי אפשטיין על הקשר שבין פעילות גופנית ובין הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס

מאת:מולי אפשטיין


מחקר שפורסם לאחרונה חיזק באופן ניכר את הטענה שפעילות גופנית עשויה להפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. חוקרים מבית הספר לרפואה בסנט לואיס יחד עם חוקרים מאוניברסיטת הארוורד ניתחו שורה ארוכה של מחקרים שבוצעו בעשורים האחרונים ובחנו את הקשר שבין פעילות גופנית ובין הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. החוקרים מצאו שמי שהרבה להתאמן היה בעל סיכוי נמוך ב־24% לפתח את המחלה לעומת כאלה שהתאמנו מעט.

"מה שבאמת משכנע הוא שאנו מוצאים קשר בין העיסוק בפעילות גופנית ובין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס גם מבלי להתחשב כיצד נמדדה הפעילות הגופנית במחקרים השונים", ציינה ד"ר קטלין וולין, מומחית לחקר הסרטן מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס. "הממצאים מראים קשר איתן ותומכים באופן חזק בתרומתה של הפעילות הגופנית לייצור אפקט מגן מפני התפתחות סרטן המעי הגס", הוסיפה החוקרת. 

סרטן המעי הגס וסרטן פי הטבעת נמנים על שלושת סוגי הסרטן השכיחים ביותר כיום. בכל שנה מאובחנים בארה"ב 100,000 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס ו־40,000 מקרים חדשים של סרטן פי הטבעת. לטענת החוקרים אם האוכלוסייה האמריקאית הייתה פעילה באופן יותר משמעותי יתכן ואפשר היה למנוע 24% או במילים אחרות 24,000 מקרים חדשים של סרטן המעי הגס מדי שנה!

ממצאי המחקר פורסמו בעיתון הרפואי, British Journal of Cancer. במסגרת המחקר קיבצו החוקרים את תוצאות כל המחקרים שפורסמו באנגלית ושבחנו את השפעתה של הפעילות גופנית על הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. החוקרים התעלמו ממחקרים ששילבו בין סרטן המעי הגס ובין סרטן פי הטבעת משום שפעילות גופנית לא נמצאה כבעלת השפעה על הסיכון לחלות בסרטן פי הטבעת. בסך הכול ניתחו החוקרים 52 מחקרים שפורסמו החל משנת 1984 ועד היום.

החוקרים מצאו שהאפקט המגן של הפעילות הגופנית בא לידי ביטוי במגוון רחב של פעילויות, בין אם מדובר בפעילות ספורטיבית כמו ריצה, רכיבה על גבי אופניים או שחייה, ובין אם מדובר בפעילויות הנגזרות מעיסוקו של האדם, כמו הליכה, הרמה, נשיאה או חפירה.

"האפקט התועלתי של הפעילות הגופנית בא לידי ביטוי בכל מגוון הפעילויות והוא משותף לגברים ולנשים", ציינה ד"ר וולין. "קיים בסיס עובדתי לכך שמה שאנחנו בוחרים לעשות יכול להשפיע על הסיכוי שלנו לחלות בסרטן – העיסוק בפעילות גופנית נמצא בראש הרשימה של הדרכים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס", הוסיפה החוקרת.

ההבדלים בין האנשים שהיו פעילים באופן ניכר לבין אלה שעסקו בפעילות גופנית באופן מתון השתנו ממחקר למחקר. לדוגמה, במחקר שפורסם בשנת 2007, נמצא שנשים שהרבו לצעוד במהלך השבוע היו בעלות סיכון מופחת ב־23% לפתח את סרטן המעי הגס. נשים אלה צעדו באופן נמרץ 6-5 פעמים בשבוע, שעה בכל פעם, לעומת הנשים האחרות שצעדו חצי שעה בשבוע בסך הכול.

————————————————————————————–
מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

מקור:

Physical activity and colon cancer prevention: a meta-analysis
K Y Wolin1, Y Yan1, G A Colditz1 and I-M Lee2,3
British Journal of Cancer advance online publication 10 February 2009; doi: 10.1038/sj.bjc.6604917



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג