פעילות אירובית והשפעתה על הקוגניציה

מסתבר שלפעילות אירובית השפעות רבות ורחבות, מעבר למה שידוע ומוכר, כגון: שיפור המערכת הקרדיווסקולרית, הפחתת הגיל הפיזיולוגי, שיפור התפקוד היומיומי וכדומה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מסתבר שלפעילות אירובית השפעות רבות ורחבות, מעבר למה שידוע ומוכר, כגון: שיפור המערכת הקרדיווסקולרית, הפחתת הגיל הפיזיולוגי, שיפור התפקוד היומיומי וכדומה

מאת:ד"ר איתי זיו

פעילות אירובית קשורה גם קשר ישיר לתפקוד טוב יותר של המוח. תחום מחקר זה הנו חדש, יחסית, ובשנים האחרונות מצטברות ועולות הוכחות שמצביעות על הקשר ההדוק לאופן ההתנהלות של האדם מבחינת שמירה על אורח חיים בריא והשפעה על המוח בכלל ועל הקוגניציה – בפרט. הסיפור מורכב במיוחד, מכיוון שלכל סוג אימון, תזונה, מתח נפשי, שינה ומרכיבים אחרים שהנם חלק מהמאפיינים של אורח החיים, השפעה שונה על המוח ואף על הקוגניציה ונראה שבשנים הקרובות ניתן יהיה ללמוד עוד על הקשרים המיוחדים הללו, בין ההתנהלות של האדם ושמירה על אורח החיים לבין תפקוד המוח. 
מבחינת הפעילות הגופנית,כאמור, לסוג האימון השפעה שונה על הגוף ומסתבר שגם על הקוגניציה. 

אימוני כוח אינם משפיעים באופן זהה מבחינת הקוגניציה כמו אימונים אירוביים. אזי גם לדופק בו מבוצעת הפעילות הגופנית השפעה רבה. לפיכך, אימון אירובי המבוצע בדופק קל, יחסית (לדוגמה 60% מדופק מירבי), השפעתו הפיזיולוגית בכלל ובד בבד –  על הקוגניציה אינה זהה ממש לביצוע אותה פעילות אירובית בדופק גבוה של 80-85% בממוצע. ניתן לציין בהקשר לכך דוגמאות לא מעטות כגון:
  1. אימונים אירוביים בדופק גבוה גורמים להפרשה רבה יותר של אנדורפינים בעת הפעילות הגופנית ולאחריה ולכך השפעה חיובית והגברת הסיכוי להתמדה בפעילות האירובית על בסיס קבוע.
  2. אימונים אירוביים עצימים נמצאו כיעילים בטיפול באוכלוסייה הסובלת מהפרעות של קשב וריכוז.
  3. ניתן לשפר באופן ממשי את הכושר הגופני הכללי ואף – הספורטיבי לעומת אימונים המבוצעים בדופק נמוך.

אימונים המבוצעים בתדירות מספקת, בעצימות ובהיקף מתאים (מומלץ לאנשים 'מן השורה' לבצע אימונים אירוביים בהיקף של 150 דקות בשבוע לפחות במספר אימונים) עשויים לתרום להשגת מטרת האימון של פלוני, כל עוד ישנה הקפדה על ביצוע אימונים משלימים, תזונה נכונה וכדומה. חשוב לזכור שמדובר תמיד במכלול והפעילות האירובית הנה רק חלק ממכלול זה.  

בהתייחס להשפעה של הפעילות האירובית על המוח נציין שני מחקרים מעניינים במיוחד בתחום מרתק זה:
1. במחקר שנערך במחלקה לנוירופסיכולוגיה וביולוגיה באוניברסיטת המבורג שבגרמניה (Biological Psychology and Neuropsychology, University of Hamburg, Hamburg, Germany) נבדקו ההשפעות הקוגניטיביות של רכיבה על אופניים לעומת אימוני מתיחות/קואורדינציה על מבוגרים בגיל העמידה.

פעילות גופנית קשורה לתפקודים קוגניטיביים גבוהים יותר ולשיפור גמישות המוח אצל מבוגרים. ההשפעה הטובה ביותר הייתה על פעולות הקשורות למוח הקדמי. 68 נשים וגברים בני 40-56 המנהלים אורח חיים יושבני חולקו רנדומלית לשתי קבוצות: אימון אירובי ברכיבה על אופניים או קבוצת מתיחות וקואורדינציה. שתי הקבוצות התעמלו פעמיים בשבוע במשך חצי שנה. בנוסף, קבוצת ביקורת המורכבת מאנשים המנהלים גם הם אורח חיים יושבני צורפה לניסוי. כל המשתתפים נבדקו הן בתחילת הניסוי והן לאחר חצי שנה בפרמטרים הבאים: זיכרון לטווח קצר, מהירות תפיסתית, תפקוד יומיומי והבנה. נמצא שיפור משמעותי בזיכרון בשתי קבוצות הניסוי ביחס לקבוצת הביקורת. השיפור בזיכרון לטווח קצר היה במתאם חיובי עם השיפור בכושר האירובי. קבוצת המתיחות שיפרה במיוחד את היכולת לתשומת לב לפרטים ביחס לקבוצת הרכיבה על אופניים. המסקנות: כושר אירובי הוא בעל השפעה חיובית אפילו בקרב מתאמנים בגיל העמידה, אך מדובר על השפעה ספציפית על תפקודי הזיכרון ולא על השפעה רחבה על התפקודים הקוגניטיביים.



2. במחקר שנערך במחלקה לרפואה תעסוקתית באוניברסיטת וינה לרפואה שבאוסטריה (Unit of Occupational Medicine, Medical University of Vienna, Vienna, Austria) נבדקו התפקודים הקוגניטיבים של אצני מרתון מבוגרים. ירידה בתפקודים הקוגניטיביים אצל מבוגרים משליכה על התמותה, אובדן איכות החיים ואובדן כושר עבודה  בקרב חברות מערביות מתבגרות. לכן יש ליישם אסטרטגיות לשימור התפקודים הקוגניטיביים.

המחקר הנוכחי בדק האם אימוני סיבולת אינטנסיביים גורמים לתפקוד קוגניטיבי טוב יותר. במחקר השתתפו 56 אצני מרתון או רוכבי אופניים בני 60 ומעלה ומולם קבוצת ביקורת של 58 אנשים מותאמים לגיל, מין ושנות ההשכלה של חברי קבוצת הניסוי. הם עברו מבדקים קוגניטיביים ונמצא כי חברי קבוצת הניסוי היו טובים יותר מקבוצת הביקורת רק במשימה קוגניטיבית ספציפית אחת באופן מובהק וכן טובים יותר מקבוצת הביקורת ביתר המשימות הקוגניטיביות שבוצעו. לפי הממצאים, אימוני סבולת לב ריאה בעצימות גבוהה יכולים להיות יעילים לשמירה על התפקודים הקוגניטיביים בקרב מבוגרים. 

צילום: Thinkstock


איתי זיוד"ר איתי זיו 
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב. 
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט. 

www.itaiziv.co.il


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג