פיק ברכיים: הכל על תסמונת מפרק הפיקה

תסמונת מפרק הפיקה היא פציעה שרבים מכם ודאי מכירים, שכן היא מהווה כרבע מפציעות הברכיים של רצים ורוכבים. מה גורם לה ואיך מטפלים בה? קראו בכתבה וצפו בסרטונים שהפיזיותרפיסטית ג’ודי הורוויץ הכינה עבורכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תסמונת מפרק הפיקה היא פציעה שרבים מכם ודאי מכירים, שכן היא מהווה כרבע מפציעות הברכיים של רצים ורוכבים. מה גורם לה ואיך מטפלים בה? קראו בכתבה וצפו בסרטונים שהפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ הכינה עבורכם

מאת:ג'ודי הורוויץ


תסמונת מפרק הפיקה היא בעיה נפוצה בקרב רצים ורוכבי אופניים ומהווה כ-25% מכל פציעות הברכיים שמטופלות בקליניקות הספורט (כך לפי Fredrickson et al, 2006). מהי התסמונת הטורדנית הזו? "תסמונת מפרק הפיקה" (הידועה בשם Runner's Knee) גורמת לכאבים מסביב ומאחורי הפיקה. הכאב בדרך כלל מחמיר עקב הפעלת עומס כבד על הפיקה בפעילויות כגון סקווטים (לחיצת ברכיים), זינוק וירידה במדרגות. נראה כי ריצה – בעיקר בשיפוע שלילי – מחמירה את הסימפטומים. בנוסף, תקופות ארוכות של ישיבה, כריעה או הפעלת לחץ על הפיקה יכולות גם הן להביא לכאבים. במצב זה עלולים להישמע רעשים של לחיצה או שחיקה המגיעים מהפיקה.

אנטומית מפרק הפיקה נמצא בין הפיקה לפמור (עצם הירך). תפקידו להוות נקודת משען לשריר הארבע-ראשי (קוואדריספס) ולהגביר את היעילות שלו. באופן טבעי הפיקה נעה במסילה הנמצאת בעצם הפמור ומתחתיה יש סחוס שמאפשר לה לנוע בצורה חלקה.

מה גורם לתסמונת מפרק הפיקה?
קיימים מספר כוחות הפועלים על הפיקה על מנת לספק יציבות ולשמור על תקינות תנועתה. להלן רשימה של גורמים העלולים לגרום לפיקה לסטות ממסלולה תוך הפעלת עומסים לא מאוזנים הגורמים לכאבים.


1
. חוסר איזון בכוחות השרירים שמסביב לברך
על מנת שהפיקה תנוע בצורה הנכונה דרוש איזון בכוחות השרירים בצד המדיאלי (קוואדריספס מדיאלי) והלטראלי (רקמת החיבור ITB) של הברך. לעתים קרובות רקמה החיבור עלולה להיות קצרה מדי והקוודריספס חלש מדי. חוסר איזון בכוחות אלו עלול לגרום לפיקה לסטות הצידה בתנועתה.




שיטת הטייפינג של מקונל – לטיפול בחוסר איזון בשרירים





2
. ביומכניקה לקויה
פלטפוס יכול לגרום לפמור להסתובב פנימה ולהפריע למנגנון תנועת הפיקה.


3
. חולשה פרוקסימלית ושליטה לקויה בתנועה
לשרירים האבדקטורים (המרחיקים) של הירך יש תפקיד חשוב בשליטה על הגפיים התחתונות. בדומה לפלטפוס (שבו הפמור עלול להסתובב פנימה), גם חולשה בשרירים האבדקטורים עלולה לגרום לירידה בבקרת התנועה על הפמור ולכאב בפיקה.


4
. גמישות מופחתת
הפיקה מושפעת במידה רבה מהרקמות שמקיפות אותה. קיצור ברקמת ה-ITB ובשרירי הקוודריספס וההמסטרינג, עלול לגרום לתזוזה לא נכונה של הפיקה.


5. דפוסי ספורט לקויים

טכניקה לקויה של ריצה ורכיבה עלולה להעמיס כוחות לא מאוזנים על הגפיים התחתונות ולגרום ללחץ מוגבר על הפיקה ולכאב.


טיפול בתסמונת מפרק הפיקה

על מנת לטפל בתסמונת זו באופן יעיל, עלינו לאתר איזה מחמשת הגורמים שצויינו קודם אחראי לבעיה. מציאת מקור הבעיה חשובה בדיוק כמו לטפל בה, ומונעת את הישנותה.


1. טיפול בחוסר איזון בשרירים

טכניקות הרפייה של הרקמות הרכות ומוביליזציה של הפיקה הינן נפוצות בטיפול בתסמונת וכן גם חיזוק שריר הקוודריספס באופנים מסויימים הוכח כיעיל. חשוב שהתרגילים לא יגרמו לכאב. שיטת הטייפינג של מקונל (McConnell – ראה וידאו 1) יכולה גם היא להיות יעילה בהפעלת השרירים הנכונים הנמצאים מסביב למפרק הברך.


תרגילי שיקום לטיפול בחולשה פרוקסימלית ושליטה לקויה בשרירים




2. טיפול בביומכניקה לקויה של הגפיים התחתונות

על מנת לזהות בעיות בביומכניקה של הגפיים התחתונות כגון פלטפוס, פיזיותרפיסט יבצע הערכה מקיפה של הביומכניקה ברגל וייתכן שימליץ על אמצעי תיקון כגון מדרסים.


3. טיפול בחולשה פרוקסימלית ובשליטה לקויה בשרירים

שליטה לקויה בשרירי כפות הרגליים, הירכיים ואיזור הבטן יכולה לגרום לתנועה אדקטורית (תנועת קירוב) של הירך, היוצרת לחץ לא מאוזן על מפרק הפיקה. בדיקת שליטה זו נעשית על ידי "mini squat test". אם נמצא כי קיים חוסר שליטה נכונה על שרירי הרגל, תרגילי שיקום בעזרת רצועת גומי יכולים לעזור בשיפור המצב (ראה וידאו 2).


4. מתיחות להגברת הגמישות

תוכנית מתיחות טובה יכולה להיות יעילה בטיפול בשרירים מקוצרים (ברקמת ה-ITB, בשרירי הקוודריספס וההמסטרינג).


5. תיקון דפוסי ריצה

הפיזיותרפיסט/המאמן צריך להעריך את טכניקת הריצה או הרכיבה, ולתקן אותה אם נדרש.

23.4.2013



ג'ודי הורוויץ – פיזיותרפיסטית
מוסמכת המתמחה בפיזיותרפיית ספורט. בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה ותואר שני מאוניברסטית לונדון באנגליה. עוסקת
בטיפול בספורטאים מזה 13 שנים
בעלת מרפאת 
פיזיותרפיה תל אביב, עובדת גם במרכז פיזיותרפיה צהלה וכותבת בלוג העוסק בפציעות ספורט.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג