עמידה ממושכת ובעיות גב תחתון

איזה פעילויות גורמות כאבי גב, ומה צריך לעשות כדי להימנע מהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איזה פעילויות גורמות כאבי גב, ומה צריך לעשות כדי להימנע מהם

מאת:דר' איתי זיו


זבנים, חיילים, מאבטחים, ספרנים ועובדי ספרייה, עובדי מוזיאון, צוותי אוויר, רופאי שיניים ושינניות ומקצועות רבים נוספים הכרוכים בעמידה ממושכת קשורים לבעיות בגב התחתון. 


עבודה הכרוכה בעמידה ממושכת עלולה לגרום לבעיות לא רק בגב התחתון, אלא גם לאי נוחות, לכאבים בכפות הרגליים והברכיים, לבעיות בריאותיות שונות ואף להשפיע על היעדרויות מהעבודה. 

נוסיף ונאמר שגם ישיבה עלולה להיות בעייתית מבחינת העובד הממוצע בשל ארגונומיה (מדע העוסק ביחסי הגומלין שבין בני אדם לסביבה, למוצרים הטכנולוגיים ולחלקים אחרים במערכת) לקויה. במקרה זה, ישיבה נמוכה או גבוהה מדי על הכסא והתאמה לא טובה של עמדת המחשב קשורות גם הן לבעיות שונות במערכות שלד-שריר ובמערכות נוספות. 

גורמים תורמים נוספים הם משקל הגוף של האדם והרכב גופו. אדם הסובל מעודף משקל חשוף יותר לבעיות גב תחתון מאדם בעל משקל גוף תקין, וזאת בגלל העומסים הגדולים על מפרקי עמוד השדרה. אך גם להרכב הגוף יש השפעה. כלומר: אנשים המאופיינים באחוזי שומן רבים ומסת שריר ירודה חשופים לבעיות רבות יותר במערכות שלד-שריר. חשוב לציין שבחלק מהמקצועות בהן עומדים זמן ממושך על האנשים לבצע פעולות נוספות הכרוכות בכפיפה של עמוד השדרה, רוטציה (סיבוב) של מפרקי עמוד השדרה ועוד. במקרה כזה, העומס על הגב התחתון עשוי בהחלט לעלות באופן משמעותי ואף ייתכנו פתולוגיות שונות כמו פריצת דיסק, כאבי גב כרוניים ועוד. 


צילום: Delsiegrates


כאבי גב תחתון בעת עמידה עלולים להתרחש גם בשל הנעלה לא מותאמת. נעלי עקב, למשל, המאופיינים בהעברת המשקל לפנים (אל כריות כף הרגל), גורמים לשינוי יציבתי המעלה את העומס על הגב התחתון. פתולוגיות שונות בכף הרגל, כגון קריסה של קשת כף הרגל (Pes Planus), קשת גבוהה (Pes Cavus), קריסה פנימית של כף הרגל (Pes Valgus) ועוד, יכולות לגרום כאבים בגב תחתון שלעיתים ניתנים לפתירה בעזרת מדרס מתאים או נעל מותאמת.


בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים בנושא עמידה ממושכת ובעיות גב תחתון. להלן שניים מהם: 

1. במחקר שנערך במחלקה לקינזיולוגיה באוניברסיטת מק'מאסטר, המילטון בקנדה, נבדקו העומסים המתמשכים על הגב התחתון אצל אחיות.

המחקר ניסה להעריך את מידת העומס המופעל על חוליות עמוד השדרה של צוות רפואי. 20 אחיות בעלות וותק רב השתתפו במחקר ומידת העומס המופעל על חוליות עמוד השדרה שלהן נמדדה לאורך שמונה שעות משמרת. 80% מהעומס הכללי שחוו האחיות נבע מזמני הטיפול בחולים, עמידה ממושכת, הליכה ומשימות שונות. הרמת חפצים והעברת חפצים / אנשים ממקום למקום היו אחראים ל-10% מהעומס שהאחיות חוו.

2. במחקר שנערך במחלקה לקינזיולוגיה, אוניברסיטת מק'מאסטר, המילטון בקנדה, נבדקה היציבה של אחיות בעלות וותק רב. 

אחיות סובלות מפציעות גב רבות וזה מחדד את החשיבות של השימוש בציוד מכני לצורך הרמת חפצים כבדים ואנשים. במחקר נעשה שימוש במכשיר ליציבה נכונה על 27 אחיות בבתי חולים, 20 מתוכן נבדקו גם במהלך המשמרת שלהן. הרמה ונשיאה של חולה ממקום למקום מהווה 4% מפעילות האחיות במהלך המשמרת, ואילו הליכה ועמידה ממושכת הגורמות להתכווצויות של הגב מהוות 85% מהפעילות במשמרת. הרמות וסחיבות ללא שימוש במכשירי עזר התרחשו פי שניים לעומת הרמות וסחיבות עם שימוש במכשירי עזר. עם זאת, ללא מכשירי עזר הפעולות הללו נמשכו חצי מהזמן. 

במשימות רבות נמצא כי הגב של האחיות מגיע לכדי כפיפה של 75 מעלות, שנחשבת לכפיפה גדולה מאוד ויוצרת עומס רב על הגב התחתון. ניתוח של תנועתיות האחיות במהלך המשמרת הראה כי מעבר להרמות וסחיבות, יש לבדוק כיצד לשמור על יציבת האחיות בזמן הטיפול המוענק לחולים והפעילויות היומיומיות במשמרת. 


איתי זיוד"ר איתי זיו – סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב. מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.
www.itaiziv.co.il

קישורים: איתי זיו,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג