על מה להסתכל באליפות אירופה?

ביום רביעי תצא לדרך אליפות אירופה בבריכות קצרות ובמשך חמישה ימים תתקיים בוינגייט חגיגת שחייה מטורפת. חגי אשלגי הכין עבורכם מדריך מקיף למשחים שטרם נראו כמותם בארץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שחיינים מזנקים לבריכה במכון וינגייט
שחיינים מזנקים לבריכה במכון וינגייט

Web

לכל הכתבות מאליפות אירופה בשחייה בבריכות קצרות

אליפות אירופה בבריכות קצרות במכון וינגייט היא אליפות הבריכות הקצרות היחידה בשנה האולימפית הזאת. לא תהיינה אליפויות גדולות אחריה עד השנה הבאה. כאן הכל ייסגר ביחס לעונת הבריכות הקצרות. נכון שבשנה אולימפית השחיינים מתמקדים יותר בבריכות ארוכות, אבל גם הספציאליסטים של המסלול הקצר יגיעו כדי לתת בראש, וגם המתמחים בבריכות ארוכות מייחלים להראות התקדמות של ממש, כיוון חיובי ומהירות.

שחיינים מזנקים לבריכה בוינגייט

הנה זה מתחיל | צילום: באדיבות איגוד השחייה

המשלחות האירופאיות כבר במטוסים. חלקן כבר נחתו בישראל, וחלקן בשדות התעופה על מזוודות. סכיני גילוח הגוף מוכנים לשליפה בתיק רחצה, בגדי הים המהירים (ה"חליפות") מקופלים בתיק כמדי קרב יוקרתיים, המשקפת האהובה ומשקפת הספייר נקיות ובדוקות (גומיות, גשרי אף – הכול מוכן), כובעי הים הלאומיים כבר מוסיפים תבלין של גאווה ותחושת שליחות, מדי הנבחרת הלאומיים בראש התיק.

גם הטייפרים לקראת השלמה, השרירים נמתחים לגמישות ולשחרור. והלב? הלב דופק חזק וצלול. איטי וחזק כהלמות פטישי ג'ונגל. את האדרנלין מתחילים להרגיש עד תנוכי האוזניים, כי הרגע מתקרב. הרגע לעשות את הכול הכי נכון, לשמור על הסגנון הכי יציב, הכי חלק, הכי מושלם. לזנק הכי מדויק, לצאת מהשלב התת-מימי בקו זרימה מהעומק המושלם בדיוק לתוך התנועה המושלמת. לפתוח הכי זורם חלק ומהיר בלי שריפת דלק מיותרת.

[כן, יש בשחייה מדרג מאמץ מיוחד שכזה: "מקסימום מהירות במינימום מאמץ". מעין הילוך שישי: זורם-גולש, סופר-מהיר, אבל חסכוני בדלק. אותו הילוך מיוחד שמיועד לשלב הראשון בכל משחה. הילוך שמחייב התאמה מנטאלית-פיזית מיד אחרי הזינוק וה-Break out מהתת מימי לעל-מימי. (אחרי שבזינוק מנסים השחיינים להתפוצץ עם מהירות תגובה, עוצמה ומרחק, ולכוון יציאה מושלמת מהעומק הנכון ברציפות תנועה מהשלב התת מימי בו הם מפרקים בבעיטות את המים אל תחילת תנועות הידיים, הם חייבים להיכנס מיידית להילוך שישי של שיוט-טיסה מהירה חסכונית בדלק).]

הרגע לחלק את הכוח הכי נכון ומושלם, לחזור ALL OUT עם קיק-דאון עצבני מהקיר האחרון, לזרום עם המים (לא להילחם בהם), לצאת מכל סיבוב קיר בקו זרימה מושלם, בבעיטות יעילות וללא נשימה. כי כאן רק דבר אחד קובע – מהירות. לא שרירים, לא גובה, לא סגנון ואפילו לא יכולות אירוביות או אנאירובית. כל אלו הם רק כלים הכרחיים להשגת הגביע הקדוש – מהירות, מהירות, ועוד מהירות. כל טכניקה חוקית להשגת המהירות הנכספת, כשרה למהדרין. כמה שפחות זמן מקיר לקיר. זה המיקוד.

אדם פיטי שחיין בריטי

אחד משיאני העולם שבדרך. אדם פיטי | צילום: CHAN FAN

מאחרון הצעירים ועד שיאני העולם והמקצוענים, כל שחיין מכיר את התחושות: ההתמקדות הספציפית ויעדי תחושת המים בחימום לפני המשחה העיקרי (אותו משחה שהוא בלבו יודע שהוא-הוא הכי חשוב); תמהיל הלחץ, שטף האדרנלין והניסיון להתרכז בחדר ההצבות; המבט על כפות הרגליים כשהן כמו מטפסות בעצמן על אדני הזינוק והשחיין פוקד עליהן להתמקם בדיוק היכן שצריך; ואז – שחרור הקפיץ המיוחל ופריקת האנרגיה והאדרנלין כשסוף סוף נשמע הזינוק; ה"התעוררות" באמצע המשחה, כשנזכרים פתאום שאסור לשכוח את הרגליים וצריך לשמור על סגנון ויציאות טובות מהקיר; הורדת הראש והפסקת הנשימה לפני הקיר האחרון; וההרגשה שהכול נגמר כל-כך מהר לפני שהספקנו להתרכז ולבצע את ההתאמות, שהיה אולי עוד קצת לתת, אבל שעכשיו אנחנו בחסדי השעון.

כן, כך הם מגיעים. כל שחיין והניואנסים שלו, אבל כולם גם חולקים את אותן תחושות ועושים את אותן הכנות.

ביום רביעי, יתחיל האקשן, וכדי למצוא ידיים ורגליים, ריכזנו לכם בנקודות תחזית אודות מה שצפוי באליפות אירופה בשחייה השבוע במכון וינגייט. כמו כל תחזית, גם לזאת יש בהכרח מגבלות וכשלים, אבל אחרי שתקראו את הכתבה הבאה, תדעו בדיוק לאן להסתכל בימים רביעי עד ראשון הקרובים.

ערב ראשון – יום רביעי, 2 בדצמבר 2015 (שישה משחי גמר)

200 מ' גב גברים – משחה הגמר הראשון של האליפות. ראדוסלב קאבצקי הפולני הוא אלוף העולם ואלוף אירופה המכהן. קשה יהיה לנצח אותו. דוד גמבורג ויעקב טומרקין שלנו לא רק צפויים לעלות לגמר, אלא אפילו מועמדים למדליות ישראליות ראשונות כבר במשחה הגמר הראשון של האליפות. גמבורג עם יכולת תת-מימית מצוינת, העפיל בשנה שעברה לגמר אליפות העולם.

עוד ישראלים: דוד פרידלנדר וארתור פוליאק הצעירים ינצלו את התחרות כדי לצבור ניסיון בינלאומי בשלב המוקדמות.

ועוד משהו – בדיוק שבוע לפני אליפות אירופה שבר שחיין הגב האוסטרלי המופלא מיץ' לארקין באליפות אוסטרליה לבריכות קצרות, את שיא העולם במשחה זה כשקבע 1:45.63 דקה. קריאת כיוון ויעד לשחיינים האירופאים.

יעקב טומרקין שחיין ישראלי

הקהל יהיה בטירוף כבר בערב הגמרים הראשון? יעקב טומרקין | צילום: באדיבות איגוד השחייה

400 מ' מעורב אישי נשים – גברת הברזל ההונגרייה קטינקה הוסזו במשחה הראשון שלה באליפות. אפילו הבריטית המצוינת האנה מיילי (שלישית באליפות העולם בבריכות קצרות) תתקשה להתקרב אליה. נראה שהשאלה העיקריות היא האם קטינקה בשיאה ובריאה, והאם היא תשבור שיא עולם.

ישראליות: טלי למקוף, יעל דניאלי ונעה סער הישראליות יצטרכו לייצר משחה נדיר כדי להתקרב לגמר.

400 חופשי גברים – פטר ברנק ההונגרי התחיל כשחיין גב בכלל. בשנה שעברה הוא הוכתר כאלוף עולם ב-400 מ' חופשי לגברים בבריכות קצרות עם תוצאה נפלאה של 3:34 דקות. מול ברנק יתמודדו שיאן העולם הגרמני במשחה זה בבריכה ארוכה פול בידרמן, הרוסי אלכסנדר קראסניק, הדני מאדס גלאסנר והאיטלקי גבריאלה דטי.

ישראלים: ארבעה יזנקו בבוקר למוקדמות – מארק חינאווי, גיל קיזלר, עידו הבר ואיתי גורביץ' – אבל רק פריצת דרך משמעותית של תביא אחד או שניים מהם לגמר.

50 מ' חזה נשים – טובות שחייניות החזה ביבשת (ובעולם) לא הגיעו למרבה הצער. רוטה מיילוטיטה פצועה ויוליה אפימובה מתאמנת בארה"ב. מוניק נייהאוס ההולנדית היא המועמדת החזקה לניצחון, אבל סקרנות גדולה מעוררת הטורקייה (במקור אוקראינית) בת ה-17 ויקטוריה גונש, שקבעה את תוצאת השנה בעולם ב-200 מ' חזה. הזדמנות לעמית עברי הוותיקה והחזקה שלנו, לעלות לגמר.

עוד ישראלית: גל סידי הצעירה תשחה בבוקר ותצבור ניסיון בזירה הבינלאומית.

50 מ' חזה גבריםאדם פיטי, שיאן העולם ב-50 מ' חזה בבריכות ארוכות, הוא המועמד המרכזי לניצחון. היתרון של פיטי בבריכות קצרות קיים, אך בולט פחות מהיתרון שלו בבריכות ארוכות. שיא העולם, בתוצאה מסחררת של 25.25 שניות, שייך לקמרון ואן דר ברג, מעידן חליפות השחייה האסורות. פיטי יצטרך להיות בשיאו כדי לשבור את שיא העולם, אבל אחרי שהרשויות החליטו להעמיד בספק את שיא העולם שלו ב-50 מ' חזה (בריכות ארוכות) עקב מחסור בתהליכי בדיקות סימום תקינים בתחרות בה נקבע, פיטי עשוי להגיע בטירוף כדי להוכיח. דאמיר דוגונג'יץ הסלובני ופאביו סקוצולי האיטלקי, ינסו להתמודד עם הבריטי השועט. עבור כל אחד מהישראלים איתי גולדפדן, יהב שחף ואמרי גניאל עלייה לחצי הגמר תהיה הצלחה ועלייה לגמר תהיה הישג מרשים.

4 כפול 50 חתירה גברים – בהינתן הופעת בוקר טובה, סיכוי טוב לראות את רביעיית החותרים הישראלית במשחה הגמר בערב. האיטלקים והרוסים צפויים להתמודד על המקום הראשון.

ערב שני – יום חמישי, 3 בדצמבר 2015 (שמונה משחי גמר)

200 מ' חופשי גברים – באחד המשחים הצמודים והמרתקים בתחרות, נראה את שיאן העולם פול בידרמן הגרמני מנסה להקדים את אלכסנדר קרסניק הרוסי, פטר ברנק ההונגרי, פיליפו מאניני האיטלקי, רובי רנוויק הבריטי ורביעייה מצוינת של בלגים, שאפילו רק בין ארבעתם (ארבעת הבלגים) יתנהל מאבק על שני הכרטיסים לגמר.

ישראלים: לירן קונובלוב, עידו הבר ותום קרמר הישראלים יתאמצו לשבור שיאים אישיים במוקדמות, אך יתקשו להעפיל לגמר.

לאזלו צ'ה שחיין הונגרי

גם הוא יהיה שם. לאזלו צ'ה | צילום: CHAN FAN

עוד משהו: קריאת כיוון נוספת מאוסטרליה הגיעה ביום שישי האחרון. קמרון מאקווי קבע 1:40.8 דקה כשניצח מקצה זה באליפות הבריכות הקצרות בסידני.

200 מ' חזה גברים – דניאל גיורטה ההונגרי הוא אלוף ושיאן העולם בבריכות קצרות וגם האלוף האולימפי בבריכות ארוכות. אלוף העולם בבריכות ארוכות הוא מרקו קוך הגרמני. שני שחייני ה-200 מ' חזה הטובים בעולם יבעטו ראש בראש לזהב, אבל גם לרוסים אולג קוסטין הרוסי והצעיר המוכשר בן ה-18, אנטון צ'ופקוב, עשוי להיות מה לומר.

ישראלים: ארבעה יזנקו בבוקר למוקדמות, אך הגעה לגמר תהיה הישג נדיר – איליה גלדישב בן ה-18, אמרי גניאל, רונן פאור ואיתן יודשקין.

400 מ' מעורב אישי גברים – דוד וראזסטו ההונגרי הוא אלוף אירופה, סגן אלוף העולם (מדליסט הארד באליפות העולם בבריכות קצרות), והמועמד הטבעי לניצחון. גל נבו הישראלי עשוי למצוא את עצמו בקרב קשה וצפוף על המדליות עם רוברטו פאבוני הבריטי, דמיטרי גורבונוב הרוסי, פדריקו טוריני האיטלקי, ועוד.

עוד ישראלי: איתי גורביץ' יזדקק למשחה אדיר כדי להעפיל לגמר, אבל זה אפשרי.

עוד משהו: שוב קריאת כיוון שמגיעה ביום שבת האחרון מאוסטרליה כשטומי פרייזר-הולמס מנצח משחה זה בתוצאה נפלאה של 3:57.91 דקות.

100 מ' גב נשים – קטינקה הוסזו במשחה השני של באליפות. היא שיאנית ואלופת העולם בבריכות קצרות ב-100 מ' גב והיא עדיין צפויה להיות טרייה ביום האליפות השני. קשה לראות מי תוכל לה.

ישראליות: מיכל ליברמן, שחר מנחם, אנה וולצ'קוב ואור תמיר הישראליות ישחו חזק בבוקר, וינסו להעפיל לחצי הגמר, אבל עלייה לגמר תהיה הפתעה לטובה.

עוד משהו: ביום שישי האחרון באוסטרליה, אלופת העולם בבריכות ארוכות, אמילי סיבום, התקרבה מאד לשיא העולם של הוסזו וקבעה 55.46 שניות. אפשר להתערב שגברת הברזל ההונגרייה לא פספסה את סימן הדרך הזה.

100 מ' פרפר גברים – סגן אלוף העולם בבריכות ארוכות, לאזלו צ'ה האגדי, ינסה להתקדם צעד קדימה בבריכות הקצרות. משלחת מהירה שכוללת את יאוהן טסורקין הבלרוסי, ניקיטה קונובלוב הרוסי, מטאו ריבולטה האיטלקי, אלכסנדר סדובניקוב הרוסי וקונרד צ'רניאק הפולני ינסו לעמוד בדרכו.

ישראלים: גיא ברנע, יונתן בטשא ותום קרמר הישראלים, במשחה הפחות חזק של שלושתם, יידרשו להישג מיוחד כדי להעפיל לגמר.

800 מ' חופשי נשים – ג'זמין (ג'ז) קרלין הבריטית ושרון ואן רואנדל ההולדנית צפויות להתמודד על הזהב. בולגרקה קאפאס ההונגרייה תנסה להתברג בין המדליסטיות. שלוש איטלקיות עשויות להוסיף תבלין למקצה המהיר.

ישראלית: נקווה לראות את רוני בווה מקצצת במוקדמות שניות רבות משיאה האישי.

ג'נט אוטסן שחיינית דנית

יהיה מעניין ב-50 פרפר. ג'נט אוטסן | צילום: CHAN FAN

50 מ' פרפר נשים – עוד משחה בו השחייניות המובילות בעולם תתייצבנה על אדני הזינוק בגמר. שרה שיוסטרום השבדית היא המהירה בעולם במשחה זה, אבל עדיין רחוקה שתי עשיריות שנייה משיא העולם שקבעה בת ארצה תרז אלסהאמר לפני 6 שנים בעידן החליפות האסורות. ג'נט אוטסן הדנית חזקה ומהירה וביום טוב יכולה להקדים את שיוסטרום. אינגה דקר ההולנדית, פראן הלסאל ומארי שיבון אוקונור הבריטיות וגם אלכסנדרה אורבנצ'יק הפולנייה, צפויות להתמודד על המדליה הפחות יוקרתית בספרינט מרתק.

ישראלית: קרן זיבנר מישראל תנסה להעפיל למשחה חצי הגמר, במקצה שקצת קצר בשבילה.

4 כפול 50 מ' מעורב גברים-נשים – רביעיית שיאני העולם הבריטית בבריכות ארוכות (כריס ווקר הבורן – גב; אדם פיטי – חזה; שיבון מארי או'קונור – פרפר; ופראן הלסאל – חתירה) תנסה ואולי גם תצליח, לשבור את שיא העולם בבריכות קצרות של הרביעייה האמריקאית מ-2013. ישראל תנסה לעלות לגמר. רוסיה, איטליה, הולנד והונגריה ינסו להתמודד על מדליות.

ערב שלישי – יום שישי, 4 בדצמבר 2015 (תשעה משחי גמר)

100 מ' חופשי נשים לפני שנה באליפות העולם, שלוש המדליסטיות היו (בסדר הזה) – פמקה המסקרק ההולנדית, שרה שיוסטרום השבדית, רנומי קרומווידיויו ההולנדית. רנומי היא גם האלופה האולימפית במשחה זה. שלושתן יזנקו גם לגמר בוינגייט ביום שישי, עם תוצאות דירוג צמודות – כולן מתחת 51.5 שניות. ג'נט אוטסן הדנית, פראן (פרנצ'סקה) הלסאל הבריטית, ואלכסנדרה הרסימניה הבלרוסית ינסו להתקרב לשלישייה ההולנדית-שבדית. הישראלית אנדראה מורז תעשה כל שביכולתה לעלות לגמר, אבל גם חצי גמר יהיה הישג נאה עבורה. לא ברור אם קטינקה הוסזו תתייצב לגמר (גם אם תעפיל אליו) שמזנק 14 דקות בלבד לפני גמר ה-200 מ' גב לנשים ו-33 דקות לפני ה-200 מ' פרפר לנשים.

שרה סיוסטרום שחיינית שבדית

אחד הכוכבות הגדולות בעולם. שרה שיוסטרום | צילום: CHAN FAN

ישראליות נוספות: נקווה לראות את קרן זיבנר ואת זוהר שיקלר הצעירה מוחקות שניות שלמות משיאיהן האישיים ומתקרבות לחצי הגמר. עבור יובל סבה, הישראלית הצעירה בת ה-16, מדובר בעיקר בהתנסות על במה גדולה.

עוד כתבות בנושא 

מה יעשו השחיינים הישראלים באליפות אירופה? 
מאמן נבחרת ישראל בונה על 3-5 מדליות
כל מה שרציתם לדעת לקראת אליפות אירופה

עוד משהו: ביום שבת האחרון, קייט קמפבל האוסטרלית זרקה פצצה! באליפות אוסטרליה בבריכות קצרות בסידני, היא החליטה לשרוף את ה-100 מ' הראשונים (בתוך גמר ה-200 מ' חופשי), במטרה לנסות לשבור את שיא העולם ב-100 מ'. היא עשתה את זה בגדול, והפכה לאישה הראשונה בעולם שיורדת מ-51 שניות כשקבעה 50.91 שניות ל-100 מ' חופשי. אין שחיינית אחת מבין שחייניות הגמר באליפות אירופה שהמספר הזה לא נזרק לה לתודעה. כל ארבע הראשונות בגמר יחלמו לרדת מ-51 שניות ולהראות מה גם הן מסוגלות.

200 מ' גב נשים – קטינקה הוסזו היא גם שיאנית העולם וגם אלופת העולם בבריכות קצרות ויש לה, על הנייר, יתרון אדיר על המתחרות. הקרב על המדליות הבאות צפוי להתנהל בין סימונה באומרטובה הצ'כית, ג'ני מנסינג הגרמנייה ודאריה אוסטינובה הרוסייה. אנדראה מורז הישראלית תנסה להעפיל לגמר.

ישראליות נוספות: אנה וולצ'קוב ושחר מנחם ינסו לשבור שיא אישי במוקדמות.

עוד משהו: בשבוע שעבר באוסטרליה, אמילי סיבום מגיעה עד למרחק 26 מאיות שנייה משיא העולם של הוסזו. קרוב מדי בשביל ההונגרייה שרשמה בפניה גם את התוצאה הזאת, ותנסה להרחיק את עצמה שוב מהאוסטרלית.

200 מ' מעורב אישי גברים – משחה מרתק ויוקרתי לעילא ולעילא, בו עצם ההעפלה לגמר לא מובטחת כמעט לאף אחד. לאזלו צ'ה ההונגרי חוזר למחוזות מוכרים אחרי שלקח קצת מנוחה ממשחה נעוריו. גם פיליפ היינץ הגרמני צפוי להתמודד על הזהב. גל נבו ויעקב טומרקין הישראלים, דיוגו קאראבאליו הפורטוגזי, מרסין צ'זלאק הפולני וסימון שיודין השבדי ינסו לקחת מדליה – אבל בשביל זה כולם קודם כל יצטרכו לטוס במוקדמות בבוקר כדי לעלות לגמר.

עוד ישראלים: תום קרמר ואיתי גורביץ' יתנו את הנשמה במוקדמות בניסיון להעפיל לגמר במשחה היוקרתי.

200 מ' פרפר נשים – פוטנציאלית, משחה גמר שלישי באותו ערב לגברת הברזל ההונגרייה קטניקה הוסזו, 17 דקות בלבד אחרי סיום ה-200 מ' גב וכ-34 דקות לפני ה-100 מ' מעורב אישי. אם הוסזו תתאושש ותזנק, היא תמצא את עצמה מתחרה בגרמניה הוותיקה פרנציסקה הנקטה. לארה גראנג'ון הצרפתייה, אליסה פוליארי וסטפניה פיראצי האיטלקיות, וההונגריות ליליאנה סזילגי וסוזנה יאקאבוש (היפהפייה שנושמת הצדה בפרפר) ינסו להגיע לגמר ולצאת ממנו עם מדליה.

ישראליות: קרן זיבנר תצטרך למחוק 4 שניות משיאה האישי כדי להעפיל לגמר. עבור תמיר גונן-כהן וקטרין שפיר, השחייה במוקדמות תהיה למטרת צבירת ניסיון.

דוד גמבורג שחיין ישראלי

אפשר לבנות על גמר ב-100 גב? דוד גמבורג ויעקב טומרקין | צילום: באדיבות איגוד השחייה

100 מ' גב גברים – אחד המשחים המרתקים וחשובים באליפות עבור הקהל הישראלי. ארבעה ישראלים מדורגים בין 16 הראשונים, אבל רק לשניים מהם יורשה להעפיל לחצי הגמר. דוד גמבורג וגיא ברנע מובילים על הנייר לפני יונתן קופלב ויעקב טומרקין. המטרה של הישראלים – להתברג בין המדליות, עליהן יתמודדו גם רדיסלאב קאבצקי הפולני, סטניסלב דונץ וניקיטה קונובלוב הרוסים, כריס ווקר-הבורן האנגלי, ועוד. מכירים כבר את המשפט – להתחיל בכל הכוח ולאט לאט להגביר?

עוד משהו: מיץ' לארקין קבע 49.03 שניות באליפות אוסטרליה בשבוע שעבר. עשירית שנייה בלבד משיא העולם של ניק ת'ומן האמריקאי בעידן החליפות. כל שחייני הגמר כבר חולמים (בין אם בגלוי ובין אם בסתר) על תוצאה עם קידומת 49 שניות.

100 מ' מעורב אישי נשים – משחה מרתק, ודינמי. שוב היתרון של קטינקה הוסזו גדול, והסיכוי של שיבון-מארי או'קונור הבריטית למדליית כסף גבוה. על הארד תילחם עמית עברי שלנו מול לואיז הנסון השבדית, אלכסדנרה אורבנצ'יק הפולנייה, ואחרות.

עוד ישראלית: אורי פרייבך בת ה-17 תצבור ניסיון במוקדמות.

1,500 מ' חופשי גברים – גרגוריו פאלטריניירי האיטלקי הוא אלוף העולם במשחה זה גם בבריכות קצרות וגם בארוכות. בשנה שעברה הוא זכה באליפות העולם בבריכות קצרות בתוצאה של 14:16 דק' (פיגור של 6 שניות בלבד משיא העולם של גרנט האקט). פאל יונסן מאיי פארו, גרגלי גיורטה ופטר ברנק ההונגרים, גבריאלה דטי האיטלקי וריצ'רד נאגי הסלובקי ינסו לתת קרב לאלוף העולם. תצוגה מיוחדת בקלפים לחובבי משחה הבריכה הארוך מכולם.

ישראלים: מארק חינוואי וגיל קיזלר ינסו לרדת מ-15 דק'. גיא מוסקוביץ' ינסה לרדת מ-15:15 דק'.

50 מ' חופשי גברים – השחיינים לא נושמים כל הדרך, וגם אתם לא תספיקו. במשחה המהיר ביותר באליפות מרקו אורסי האיטלקי ויבגני סדוב הרוסי הם המועמדים לניצחון על הנייר, אבל הכל יכול לקרות בפחות מ-21 שניות. זיו קולונטרוב, יהב שחף, אור סבטייה וגלב איוניצ'ב הישראלים יתנו את הכל כדי להעפיל לחצי הגמר ומשם הגמר יהיה במרחק עשירית שנייה או שתיים בלבד.

עוד משהו: שוב בשבוע שעבר באוסטרליה, קמרון מאקווי שולח איתות עם 20.75 שניות.

4 כפול 50 מ' חופשי נשים – הולנד, שבדיה, ודנמרק צפויות להתנהל בקרב על המדליות, עם יתרון משמעותי צפוי להולנדיות. העפלה לגמר תהיה הישג מכובד לרביעיית הבנות הישראלית, לקראת הגשמת החלום של העפלה למשחה השליחות בחתירה באולימפיאדת ריו.

ערב רביעי – יום שבת, 5 בדצמבר 2015 (שבעה משחי גמר)

100 מ' חזה נשים – לכאורה, המעומדת המובילה כאן היא מוניק נייהאוס ההולנדית, אבל יש סיכוי שזה יהיה אחד המשחים המעניינים באליפות, בו ייתכן שנראה את הכוכבות העולמיות הבאות במשחי החזה לנשים. סופי הנסון השבדית בת 17, ויקטוריה גונש הטורקייה (לשעבר אוקריאנית) גם היא בת 17, מאריה אטסשקינה הרוסייה בת 16. זמן הדירוג שמפריד בין שלושתן הוא 25 מאיות שנייה (שלושתן מדורגות על 1:05.5 ומטה), אבל או שזמן הדירוג נקבע לפני שנה, או בתחרות הכנה לקראת האליפות הנוכחית, ובשני המקרים יש הרבה מקום לשיפור. 8 נשים מגיעות עם זמן דירוג של פחות מ-1:06 והקרב בסגנון הקשה מכולם, עשוי להיות מרתק. בשביל עמית עברי, צעד ראשון חשוב יהיה העפלה לחצי הגמר. עלייה גמר תהיה בגדר בונוס פנטסטי.

עוד ישראליות: גל סידי הצעירה תנסה לשפר שיא אישי, תתנסה ותשאף ללמוד מהטובות.

קטינקה הוזסו

כמה מדליות זהב יהיו לה? קטינקה הוזסו | צילום: stadium plus

200 מ' מעורב אישי נשים – עוד בונקר לגברת הברזל ההונגרייה קטינקה הוסזו. שיבון מארי או'קונור והאנה מיילי הבריטיות ייאבקו עם השבדית המשתפרת לואיז הנסון על המדליות המשניות. בשביל עמית עברי, ההבדל בין עלייה לגמר לבין פספוס, יכול להיות מרחק נגיעה. מעניין יהיה לראות איך ויקטוריה גונש מתמודדת עם משחה המעורב הקלאסי.

ישראליות נוספות: נעה סער ואורי פרייבך ינסו לשבור שיא אישי ויצברו ניסיון חשוב.

200 מ' חופשי נשים – אחד המשחים המרתקים בתחרות שייפגע כנראה מהסמיכות שלו לגמר ה-200 מ' מעורב אישי לנשים (19 דקות הפרש זמן צפוי בין סיום ה-200 מ' מעורב אישי לבין הזינוק ל-200 מ' חופשי). קטינקה הוסזו תהיה ודאי עייפה מהמעורב, וכמוה גם לואיז הנסון. שרה שיוסטרום לא רשומה למשחה, למרות שהיא שיאנית העולם במשחה זה (נקווה בעניין בר תיקון). המצב הזה צפוי לפתוח את הדלתות לקרב בין פמקה המסקרק ההולנדית, פדריקה פלגריני האיטלקייה וורוניקה פופובה הרוסייה. אנדריאה מורז הישראלית עשויה להעפיל לגמר, אבל תזדקק להופעה מיוחדת כדי להתברג בין המדליות.

ישראלית נוספת: הספרינטרית זהר שיקלר תתמודד במשחה שקצת ארוך למידותיה ותנסה לרדת לראשונה משתי דקות. קצת חבל שקרן זיבנר לא רשומה למשחה זה, שעשוי להלום היטב את כישוריה.

100 מ' חזה גברים – שיא העולם מעידן החליפות נראה כמעט דמיוני, אבל רמת התחרות והקרב המטורף שצפוי במשחה הזה, יכולים לייצר כמעט כל תוצאה. שמונת המדורגים הראשונים מגיעים עם זמני כניסה של 57.7 שניות ומטה. בראשם כמובן אלוף העולם אדם פיטי. מרקו קוך הגרמני בכושר מצוין. דניאל גיורטה ההונגרי ודאמיר דוגונג'יץ הסלובני הענק לא הגיעו כדי להישרך מאחור. הרוסים שוב עם קוסטין וצ'ופקוב הצעיר.

הישראלים: יהב שחף, איתי גולדפדן, איליה גלדישב ואיתי דה לה וגה יצטרכו כנראה לרדת מ-59 שניות אפילו כדי להיכנס לחצי הגמר.

50 מ' פרפר גברים – לאזלו צ'ה ההונגרי הוא ה-וויילד קארד במשחה הזה אחרי שהדהים את השחייה העולמית עם מדליית ארד ב-50 פרפר על בריכה ארוכה באליפות העולם בקאזאן. מולו יתייצבו הספרינטרים המהירים מהגוש המזרחי לשעבר – אלכסנדר פופקוב וניטיקה קונובלוב הרוסים, אנדרי גובורוב האוקראיני ו-יאוהן טוסרקין הבלרוסי. גם לבלגי הרסברנדט ולאיטלקים אורסי וריבולטה יהיה מה לומר. די מדהים שגיא ברנע (שהסגנון העיקרי שלו הוא גב) נכנס לאליפות עדיין כספרינטר הפרפר המוביל בישראל. העפלה לחצי הגמר תהיה הישג לברנע.

ישראלים נוספים: עבור מירון חרותי וקיריל ברון שינסו לשפר שיאים אישיים. תומר זמיר לא שוחה.

50 מ' גב נשים – עוד מקצה שאליו נכנסת גברת הברזל ההונגרייה קטינקה הוסזו כמועמדת לניצחון. אחרי ארבעה ימי אליפות וערב מפרך, היא כבר עלולה להתקשות מול אלכסנדרה אורבנצ'יק הפולנייה, סימונה באומרטובה הצ'כית ואפילו פראן הלסאל האנגלייה. במשחה כל-כך קצר ומהיר, הכל יכול לקרות, ושום הפתעה לא תהיה בגדר הפתעה.

ישראליות: ארבע בנות ייצגו את ישראל במשחה. מיכל ליברמן תזדקק להישג משמעותי כדי להעפיל לחצי הגמר, ואילו שחר מנחם ואור תמיר מגיעות בעיקר כדי לצבור ניסיון. ה-וויילד קארד הישראלי שלנו הוא אניה גוסטמלסקי, אימא וכבר שחיינית מאסטרס בת 34. אניה עלתה לגמר לא פעם באליפויות אירופה בבריכות קצרות והחלק התת-מימי שלה היה מהטובים בעולם. מעניין יהיה לראות כמה תוכל המלכה האם של הנבחרת הישראלית לשחזר מיכולותיה.

4 כפול 50 חופשי, גברים + נשים (מיקס) – 16 נבחרות יתמודדו על המקומות בגמר באחד המשחים ההפכפכים ושטופי האדרנלין של האליפות. האיטלקים, הרוסים, ההולנדים והשבדים הן הנבחרות החמות. סיכוי ממשי ואפילו טוב לרביעייה הישראלית להעפיל לגמר. יהיה חם!

ערב חמישי ואחרון – יום ראשון, 6 בדצמבר 2015 (10 משחי גמר)

200 מ' חזה נשים – לפני חודשים ספורים, קבעה ויקטוריה גונש הטורקיה (במקור אוקראינית) בת ה-17 את תוצאת השנה בעולם במשחה זה בבריכות ארוכות עם 2:19.6 דקות. אם היא בכושר, נראה שרק מריה אסטשקינה הרוסייה בת ה-16 תוכל להתקרב אליה. במשחה הארוך והמפרך, הסיבובים ואיכות היציאה מהקירות החזה עשויה להיות גורם המפתח. עמית עברי רשומה למשחה, והמטרה צריכה להיות שיא ישראלי. הגמר במשחה זה נראה כרגע מעט מחוץ להישג ידה.

ישראליות נוספות: נעה סער וגל סידי הישראליות ינסו לספוג את האווירה והקצב ולרדת מ-2:35 דק'.

גיא ברנע שחיין ישראלי

המשחה החזק שלו יהיה ביום האחרון. גיא ברנע | צילום: BASWIM

100 מ' חופשי גברים – למשחה הדגל של הבריכה מגיע מועמד חזק לניצחון – מרקו אורסי האיטלקי. בהעדרם של ולאד מורוזוב הרוסי והספרינטרים הצרפתים, אורסי, מדליסט הארד במשחה זה באליפות אירופה האחרונה בבריכות קצרות, עשוי לשלוט במשחה. סרגיי פסיקוב הרוסי הוותיק יימצא קרוב לוודאי בסביבת המדליות. מטרתו תהיה לרדת מ-46 שניות. ניתן לצפות לצמדים של שחיינים רוסים, איטלקים ואפילו בלגים בגמר. עבור דוד גמבורג הישראלי, מאיות שנייה עשויות לעשות את ההבדל בין העפלה לחצי הגמר לבין הסתפקות בשחיית בוקר במוקדמות. הספרינטרים הישראלים זיו קולונטרוב ואור סבטיה יעלו מה-50 מ' ל-100 מ' בתקווה לשפר שיא אישי ואולי אפילו לרדת מ-48 שניות. לירן קונובלוב הישראלי יירד מה-200 מ' ל-100 מ' במטרה דומה. קיים סיכוי, גם אם קטן, לראות שני ישראלים בחצי הגמר.

100 מ' פרפר נשים – שתי הסקנדינביות שמחלקות ביניהן כבר שנים את משחי הפרפר באליפויות אירופה ובאליפויות עולם, תעלנה שוב לעוד דו-קרב. שרה שיוסטרום השבדית היא שיאנית ואלופת העולם. ג'נט אוטסן הדנית היתה כבר אלופת אירופה ואלופת עולם. שתיהן צמודות וקרובות. קרב מרתק. אינגה דקר ההולנדית תתקשה לעמוד בקצב, אבל יכולה לקחת ארד. חמש שחייניות נכנסות עם זמני כניסה שבין 56 ל-57 שניות, כולל עמית עברי שלנו. ביום האחרון, גם העומס והעייפות עשויים להשפיע, ואחרי לו"ז צפוף בימים שחלפו, נקווה לראות את עמית עברי בגמר.

ישראליות נוספות: קרן זיבנר אמורה לרדת מ-59 שניות ואולי אפילו יותר מכך. ביום טוב עשויה זיבנר להתמודד על מקום בחצי הגמר. תמיר כהן-גונן תצבור ניסיון ותנסה לשפר משמעותית את שיאה האישי.

100 מ' מעורב אישי גברים – משחה רצחני, הפכפך ומרתק. שיאן העולם הגרמני מרקוס דיבלר פרש והשאיר את הזירה פתוחה. הרוסי המהיר סרגיי פסיקוב הוא מועמד לניצחון, אבל גמר ה-100 מ' מעורב אישי יתקיים רק 9 דקות לאחר סיום גמר ה-100 מ' חופשי. גם מרקו אורסי קבע תוצאה טובה במשחה זה לפני שלושה שבועות, אך גם הוא יהיה דקות אחרי גמר ה-100 מ' חופשי. מצב זה יכול לפתוח את הדלת למרסין צ'זלק הפולני, אולי לפיליפ היינץ הגרמני ואולי גם ולמועמדים מוכרים פחות כמו ואן-לושן הבלגי ואחרים. יעקב טומרקין וגל נבו אמורים לעלות לחצי הגמר. הפער בין נשירה בחצי הדרך לבין העפלה לגמר יהיה זעום.

ישראלים נוספים: יהב שחף ואורי טרלצקי ינסו לרדת מ-55 שניות.

400 מ' חופשי נשים – שרון ואן רואנדל ההולנדית שמתאמת בצרפת מחזיקה בתוצאה השנייה בשנה האחרונה בעולם, ועל הנייר יעמוד לזכות ואן רואנדל, סגנית אלופת העולם במשחה זה בבריכות קצרות, ואלופת אירופה במשחה 10 ק"מ מים פתוחים, יתרון של ממש. מולה יתמודדו צמד הונגריות בדמות (איך לא?) קטינקה הוסזו ובולגרקה קאפאס, כמו גם ההולנדית פמקה המסקרק שתעלה לקצה גבול המרחק התחרותי עבורה, וג'ז קרלין הבריטית.

ישראליות: טלי למקוף תשאף לרדת לכיוון ה-4:10 דק' ואולי אף למטה מכך. רוני בווה תשאף לרדת מה-4:20 דק'. אף אחת משתיהן לא צפויה להעפיל לגמר.

200 מ' פרפר גברים – לאזלו צ'ה ההונגרי הוא אלוף העולם הטרי בבריכות ארוכות במשחה זה. ויקטור ברומר הדני הוא אלוף אירופה. קשה לראות מישהו מתגבר על הקליבר של ההונגרי ירוק העד. גם הרוסים בכושר – הוותיק ניקולאי סקבורצוב והצעיר בן ה-17 דניל פחומוב.

הישראלים: גל נבו, תום קרמר, יונתן בטשא ואיתי גורביץ' רשומים. עבור בטשא וקרמר זהו משחה מרכזי. קרמר מתאמן עם מייקל פלפס. את יונתן בטשא צה"ל החליט לשלוח בדיוק לפני חודש לטירונות במקום לאימוני שחייה. בכל זאת, נקווה לראות את גורביץ', קרמר ובטשא יורדים מ-1:55 דק'.

50 מ' חופשי נשיםאחד המשחים החזקים וברמה הגבוהה ביותר באליפות. בראש המועמדות – שיאנית העולם, האלופה האולימפית ואלופת אירופה, רנומי קרומווידיויו ההולנדית. ההולנדית מעוניינת לשמור על התארים האולימפיים שלה בקיץ הבא, והצעד הראשון מתחיל כאן. 'קרומו' תנסה להתקרב או לרדת שוב מאיזור ה-23.3 שניות. צמודה צמודה אליה תהיה שרה שיוסטרם, כ-40 דק' אחרי גמר ה-100 מ' פרפר. פער זמן כזה בין שני משחי ספרינט לא בהכרח פוגע במשחה השני, לפעמים להיפך. גם ג'נט אוטסן הדנית מהירה מאד ויכולה להפתיע. פראן הלסאל האנגלייה, אינגה דקר ההולנדית ואלכסנדרה הריסמניה הבלרוסית כולן ירדו כבר מ-24 שניות. ספרינט אדיר, בו גם השחייניות וגם הקהל בקושי יקחו אוויר.

הישראליות: אנדריאה מורז, זוהר שיקלר, קרן זיבנר ומיכל ליברמן יימצאו בקרב פנימי. המטרה של מורז ושיקלר היא לרדת מ-24.5 שניות.

50 מ' גב גבריםהגמר האישי האחרון של האליפות הוא גם המשחה המוצלח ביותר עבור השחייה הישראלית בזירה האירופאית אי פעם, כולל מדליות לגיא ברנע ותואר אלוף אירופה ליונתן קופלב ב-2012. לא פחות מ-12 שחיינים מדורגים על תוצאה שבין 23 ל-24 שניות. הרוסי סטניסלב דונץ הוא המהיר ביותר על הנייר, אבל הפערים בין 8 הראשונים כל-כך קטנים וזניחים, שכמעט כל אחד יכול לקחת מדליה. כבר שנים שגיא ברנע הוא הישראלי המהיר ביותר בבריכות קצרות במשחה זה. ברנע, מוותיקי הנבחרת, ינסה לעשות הכל נכון, שוטף ומדויק כדי לשים שתי רגליים על דוכן המנצחים בסוף משחה הדגל שלו, לקול צרחות הקהל המוטרף (עבור ברנע בן ה-28, משחה זה יכול להיות ה-50 מ' גב התחרותי האחרון שלו באליפות רצינית בבריכות הקצרות). עבור דוד גמבורג, יונתן קופלב ויעקב טומרקין, העפלה לגמר תהיה הישג.

בריכת השחייה האולימפית במכון וינגייט

בקיצור, לא כדאי לכם לפספס את מה שיקרה בוינגייט | צילום: באדיבות איגוד השחייה

4 כפול 50 שליחים מעורב נשים – מיד אחרי גמר ה-50 מ' חופשי לנשים, ירוצו הבנות להשתחרר ולהפחית חומצת חלב בבריכת השחרורים. בערך 20 דקות יישארו להן עד גמר השליחות מעורב. קשה להמר נגד ההולנדיות שמחזיקות כמה מהשחייניות המהירות בעולם, אבל גם השבדיות חזקות. למרבה הצער, הדניות לא הגיעו הפעם בהרכב מלא. הגרמניות, הרוסיות והאיטלקיות ינסו להפתיע. בהינתן הופעה יפה בבוקר, לרביעייה הישראלית סיכוי לא רע להעפיל לגמר.

4 כפול 50 שליחים מעורב גברים – הגמר האחרון של האליפות הוא אולי המרתק שבהם. הנבחרת הבריטית אמנם איננה בהרכב הכי חזק שלה, אבל היא עדיין מהירה במידה מעוררת יראה. הרוסים כמובן תמיד בתמונה, וכך גם האיטלקים והגרמנים. לא יהיה קל לרביעייה הישראלית להשתלב בגמר, אבל זה אפשרי. נקווה לראות רביעייה ישראלית מתייצבת לזינוק גם בגמר האחרון של האליפות.

לסיכום – שווה להגיע, לראות ולעודד. מי שיפספס – יפסיד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג