עושה קמטים? ההשפעה של ריצה ממושכת על עור הפנים

לריצה שלל השפעות חיוביות על גופנו, אולם מחקר חדש שבדק זוגות תאומים לאורך זמן, מצא הבדלים משמעותיים בין התאום שרץ לבין התאום שאינו רץ. ד"ר איתי זיו ומורן נחמני מסבירים את תוצאות המחקר ומשמעויותיו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חשוב גם לדימוי הגוף | צילום: Scott Webb, Pixabay

פעילות אירובית מטרתה שיפור סבולת לב ריאה (אחד ממרכיבי הכושר הגופני החשובים ביותר) והיא נעשית לשם השגת מטרות שונות כמו: שיפור מצב בריאותי וייעול מערכת לב-ריאה, הפחתת משקל, אחוז שומן, שיפור אסתטיקה גופנית כללית, שיפור יכולת ספורטיבית, שיפור במצב הרוח על ידי הפרשת אנדורפינים ועוד.

נציין שריצה, בשונה מהפעילויות האירוביות האחרות השכיחות כמו: הליכה, רכיבה על אופניים, מכשירי הכושר בחדר הכושר (סטפר, קרוסטריינר ועוד) כרוכה באימפקט – ניתוק כף הרגל מהקרקע ובאופן משמעותי יותר, מאשר הליכה וכמובן מפעילויות האירוביות שבהן אין ניתוק של כף הרגל בכלל מהקרקע.

והנה מסתבר, שריצה למרחקים ארוכים ובמיוחד בחוץ במזג אוויר משתנה ובפרט בקיץ – עשויה לגרום להעלאת מספר הקמטים בפנים ומראה 'זקן' יותר. כמובן, שישנם הבדלים גדולים בין האנשים – גנטיקה, משך הריצה, מידת האימפקט (ניתוק כף הרגל מהקרקע), משקל האדם, טכניקת הריצה, המקום בו רצים (מקום סגור ומקורה או בחוץ), הטמפרטורה/מזג האוויר ועוד  – במידת ההשפעה בכלל על מערכות שלד-שריר, ואסתטיקה באופנים שונים.

המחקרים גילו שיש השפעה | צילום: Shutterstock

בואו לא נשכח שיש גם השפעה חיובית של ריצה על המראה האסתטי לרבות:
– שיפור זרימת הדם: ריצה יכולה לשפר את זרימת הדם, מה שעלול לגרום לעור בריא וזוהר.
– הפחתת מתח: ריצה יכולה לסייע בהפחתת רמות הלחץ, מה שעלול להוביל לפחות קמטים ולהבעת פנים רגועה יותר.
– ירידה במשקל: ריצה יכולה לסייע בשריפת קלוריות ולהפחתת שומן הגוף, מה שעלול להוביל למראה פנים רזה יותר.
פעילות גופנית, בפרט שתהיה מדורגת ומותאמת, יכולה לגרום לייצור מוגבר של נוגדני חימצון ולהשפעות חיוביות בתמיכה בפעילות אנטי-אייג'ינג.

אך מנגד, ההשפעות השליליות:
– איבוד מוגבר של נוזלים והתייבשות: ריצה עלולה לגרום להתייבשות, מה שעלול להוביל לעור יבש ופחות זוהר/בולט ואף – למצב של 'עיגולים שחורים' מתחת לעיניים ועוד.
– חשיפה לפגעי מזג האוויר: ריצה בחוץ עלולה לחשוף את העור לשמש, לרוח ולקור, מה שעלול לגרום לנזק ולהזדקנות מוקדמת אם לא מוגנים.
– רמות קורטיזול מוגברות: ריצה אינטנסיבית או ממושכת עלולה להעלות את רמות הקורטיזול – מה שעלול להחמיר אקנה, עור דליל ואובדן גמישות וזאת במיוחד שישנו חוסר איזון הורמונלי בגוף האדם.

נתונים אלו נתמכים בשנים האחרונות על ידי עולם המחקר: מסתבר שישנו קשר בין ריצה ממושכת (אך לא הליכה) להשפעה על קמטים בפנים ומראה מבוגר יותר. במחקר שפורסם בכתב העת Aging Research Reviews חקרו את הקשר בין ריצה ממושכת להופעת הזדקנות בעור הפנים. החוקרים גייסו 115 זוגות של תאומים מונוזיגוטים (תאומים זהים), כאשר תאום אחד הוא רץ למרחקים ארוכים והתאום השני אינו רץ. עור הפנים של המשתתפים הוערך עבור קמטים ושינויים בפנים הקשורים לגיל על ידי רופאי עור ואחיות.

מהמחקר עולה, כי לרצים היו יותר קמטים ושינויי פנים הקשורים לגיל מאשר לעמיתיהם שאינם רצים. בנוסף, הרצים נתפסו כמבוגרים יותר על ידי המעריכים. ברם, החוקרים סבורים כי חשיפה חוזרת ונשנית של העור לפגיעה ולעומס המכני של הריצה עשויה, לעיתים, לתרום להזדקנות מוקדמת בעור הפנים.

הרצים נתפסו כמבוגרים יותר | צילום: Shutterstock

נציין את מגבלות המחקר לרבות: מדגם קטן יחסית והעובדה שכלל רק תאומים זהים. בנוסף, המחקר לא חקר את ההשפעות של גורמים אחרים שעשויים לתרום להזדקנות מוקדמת, כגון חשיפה לשמש ועישון – כל זאת מצריך מחקרים נוספים בתחום שיבדקו ויאוששו הממצאים הללו, על מנת להבין טוב יותר את הקשר בין פעילות גופנית להזדקנות העור.

מחקר נוסף בדק את הריצה כגירוי מתח חמצוני המוגבר על ידי פעילות גופנית. במחקר זה נמצא כי ריצה כפעילות גופנית עלולה לגרום ללחץ חמצוני* בגוף, שעלול להוביל להזדקנות מוקדמת של העור. החוקרים מציעים כי זו עשויה להיות אחת הסיבות לכך שרצים למרחקים ארוכים נוטים לקבל יותר קמטים מאנשים אחרים.

בנוסף, עולה שלגורמים סביבתיים שונים תרומה להזדקנות העור, לרבות קרינת UV, זיהום ועשן טבק. כך שממחקרים עולה כי פעילות גופנית יכולה גם לתרום להזדקנות העור על ידי גרימת מתח חמצוני ודלקת. עם זאת, הם גם מציינים שלפעילות גופנית סדירה יכולות להיות יתרונות בריאותיים רבים אחרים שעשויים לעלות על ההשפעות השליליות הפוטנציאליות שלה על האסתטיקה הגופנית.

הקרינה משפיעה | צילום: Shutterstock

לסיכום, עדיין אין מספיק תמיכה מדעית לנושא ובטח לא איכותית מספיק ויש לזכור כי ריצה ממושכת, ייתכן, עשויה לגרום לעלייה במספר הקמטים בפנים ומראה 'זקן' יותר. ברם, ייתכנו מקרים בהם יהיה המצב ההפוך ויחול דווקא שיפור במראה החיצוני בכלל, ובפנים בפרט. אי לכך, חשוב לבחון כל מקרה לגופו. מכיוון שברוב המקרים היתרונות הבריאותיים עולים על החסרונות, אולי כדאי לבצע ריצה (בחלק מהמקרים) בתנאים מפוקחים יותר, כגון: ריצה במקום מקורה, תכנון של סולם מאמץ מדורג יותר, שיפור התפריט התזונתי היומיומי, שילוב של מספר פעילויות אירוביות (ריצה ואחרות), ריצה בשעות שבהן קרינת השמש חלשה יותר, שימוש מוגבר בקרם הגנה ומגבירי לחות, ושמירה על עור הפנים והגוף בכלל בריצה בחוץ, שחשובה על מנת למנוע, ככל שניתן, נזקי קרינה שישנם לא רק בתקופת הקיץ או במזג אוויר חם במיוחד.

*לחץ חמצוני – נקרא גם "עקה חמצונית". נוצר כתוצאה מהגברת ייצורם של גורמים מחמצנים (רדיקלים חופשיים) הפועלים במהירות ומתחברים לחלבונים, לרקמות ולדנ"א וגורמים לנזק במקום החיבור.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ- 40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר.
בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.


מקורות:
1. Christensen, K., Thinggaard, M., McGue, M., Rexbye, H., Hjelmborg, J.V.B., Aviv, A., Gunn, D., van der Ouderaa, F., & Vaupel, J.W. (2014). Prolonged running, but not walking, accelerates the appearance of aging in facial skin. Ageing Research Reviews, 16, 31-39. doi: 10.1016/j.arr.2014.04.005
2. Eisinger, M., Schmidt, M. H., Luger, T. A., & Schmuth, M. (2013). Running as exercise-induced oxidative stress stimulus. Dermato-endocrinology, 5(1), 1-8.
3. Farris, P. K. (2005). Cosmeceutical vitamins: vitamin A. Clinics in dermatology, 23(4), 376-384.
4. Krutmann, J., Bouloc, A., Sore, G., Bernard, B. A., & Passeron, T. (2017). The skin aging exposome. Journal of dermatological science, 85(3), 152-161.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • Dror Bahari הגיב:

    היי
    מה הכוונה מרחקים ארוכים?
    על איזה מרחקים נעשה המחקר?
    בברכה דרור בהרי

  • רוברט הגיב:

    מוזר שאין התיחסות להבדלים באחוזי שומן של התאומים. כי אם הרצים רזים יותר, וסביר שהם כאלה, זה עלול להסביר את המראה היותר ״מקומט״ .. כדאי להתיחס לכך, כי יתכן ושאם האחים הלא רצים ירזו הם ייראו אותו הדבר ..

  • אייל עורב הגיב:

    קמטים? זכור לי דיווח שרצים למרחקים ארוכים נפגעים יותר מסרטן העור למרות שבדר"כ הריצה נעשית בשעות הבוקר והערב- בהן הקרינה פחותה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג