עונת המרתונים: כיצד בונים אסטרטגיית תזונה בתקופת טייפר?

לקראת המרתון שלכם, חשוב לדעת שבתקופת הטייפר שלפני ישנה חשיבות אסטרטגית עליונה לתכנון התזונתי, אך מה הם 6 כללים החשובים לתזונה נכונה בתקופה חשובה זו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
תזונה פסטה
תזונה פסטה

לאחר אינספור קילומטרים של ריצה ושעות על גבי שעות של אימונים המגיעים בשיא לריצה המסכמת, מתחיל שלב הטייפר. שלב זה מבוסס על הקטנת נפח האימונים תוך חידוד המהירויות ושמירה על עצימות האימונים. דבר המאפשר לספורטאי להפחית את העייפות הנגרמת על ידי אימון אינטנסיבי ולשפר את הביצועים בתחרות. במקביל להפחתת עומס האימונים, מקבלת חשיבות רבה האסטרטגיה התזונתית. זו מאופיינת בהפחתת הצריכה האנרגטית בהתאם לאימונים, התאמת ההרכב התזונתי בהתאם לשלבי הטייפר והתחשבות באתגרים הפיזיים והמנטלים לקראת יום התחרות.

רצי מרתון, מרתון להמונים צילום: Still ePsiLoN

חשובה צריכה מוגברת של פחמימות מורכבות, מינרלים, ויטמינים ונוגדי חימצון | צילום: Still ePsiLoN

כתבות תזונה נוספות
התזונאי יאיר קרני הכין לכם מדריך תזונה לריצת חצי מרתון
תזונה למרתון: לפני, בזמן ואחרי
קשה באימונים קל בקרב? על תזונה באימונים ובתחרויות

להלן 6 כללים חשובים להכנה תזונתית בתקופת הטייפר לקראת מרתון:

  1. הקשיבו לגוף: בשבוע הראשון של הטייפר, לאחר הריצה המסכמת ותקופה של עומס אימונים גבוה מאוד, הגוף זקוק לריפוי ובנייה מחודשת של שרירים ורקמות. זאת בנוסף למילוי מחודש של מאגרי הגליקוגן (מאגרי הפחמימות) שהתדלדל בשבועות של עומס האימונים. על כן, חשובה צריכה מוגברת של פחמימות מורכבות, מינרלים, ויטמינים ונוגדי חימצון. יחד עם זאת, בניגוד לימים לפני הריצות הארוכות, אין צורך בהעמסה קפדנית. הקשיבו לגוף ותאכלו על פי תחושות רעב ושובע. אם יש רעב מוגבר בתקופה זו, אל תתעלמו מהאיתותים של הגוף לשיקום ובנייה. הוא כנראה זקוק לכך.
  1. איכלו מאוזן וצמצמו צריכת קלורית בהתאם לאימונים: תקופת הטייפר זו אינה יציאה למסעדת "אכול כפי יכולתך". החל מהשבוע השני של הטייפר עומס האימונים יורד משמעותית וכך גם ההוצאה הקלורית. לכן כמויות המזון הנצרכות צריכות להצטמצם בהתאם. אמנם פחמימות יהיו בבסיס הפירמידה התזונתית אך אין הכוונה לזלילה של חטיפי אנרגיה, עוגות או פיצות. בתקופת הטייפר חשיבות גדולה לצריכה של אוכל מזין המכיל את כל אבות המזון (פחמימות, חלבונים, שומן), המשלב גם ויטמינים, מינרלים, סיבים ונוגדי חימצון. קלוריות עודפות אשר אינן דרושות לצורך האנרגיה בריצה או לצורך מילוי מאגרי הגליקוגן, יגרמו לעלייה בלתי רצויה במשקל.
  1. אל תזניחו את החלבונים: הפחמימות זוכות למרב תשומת הלב בענף הריצות הארוכות אך יש לזכור את החשיבות הגדולה גם של חלבון בתפריט בתקופת הטייפר. כפי שכבר הוזכר, בתקופת הטייפר הגוף נמצא בתהליכי החלמה אחרי תקופת אימונים מאומצת והליכי בנייה מחודשת של רקמות ושרירים. למטרה זו החלבון משמש תפקיד מרכזי. הצריכה המומלצת של חלבון ליום הינה כ-1.4-1.7 גר'/ ק"ג משקל גוף אשר שוות ערך ל-3-4 מנות חלבון ביום. מקורות החלבון יכולים להיות מגוונים, הן מהחי והן מהצומח: ביצים, גבינות, קיטניות (עדשים, גרגרי חומוס, אפונה וכדומה), טופו דגים, עוף ובשר.
ההכנה התזונתית לריצת מרתון

יש לזכור את החשיבות הגדולה גם של חלבון בתפריט בתקופת הטייפר | צילום: thinkstock

  1. שתו לרוויה: שתייה מרובה של מים היתה דגש חשוב בכל תקופת האימונים למרתון. החשיבות אף עולה בתקופת הטייפר. למיום מירבי של הגוף יש השלכות רבות:
    • א. אספקת נוזלים מספקת בעלת תפקיד מרכזי במניעת/דחיית ההתייבשות במרתון.
    • ב. הגוף זקוק לנוזלים בתקופת העמסת הפחמימות- הפחמימות נאגרות יחד עם נוזלים במאגרי התשמורת של הגליקוגן.
    • ג. התייבשות, אף הקלה ביותר של כ-2% במהלך הריצה, משפיעה מיידית על יכולת הריכוז וכיוצא בזה ביכולת האירובית בריצה.

תרגול של שתיית מים לאורך כל תקופת האימונים, כולל בתקופת הטייפר, יסייע לגוף לאצור יותר נוזלים ולשתן אותם פחות החוצה. כך להגיע ליום המרתון במצב רוויה אופטימלי יותר.

  1. אל תהיו מודאגים מעלייה קלה במשקל: במהלך תקופת הטייפר, בייחוד לקראת התחרות (בימי העמסת הפחמימות), הגוף אוגר גליקוגן וממלא למקסימום אפשרי את המאגרים. כל גרם גליקוגן סופח 3 גרם מים, מה שיכול להתבטא בעלייה קלה של עד 1 ק"ג במשקל. אל דאגה, הגוף יזדקק למאגרי הפחמימות ביום התחרות כדי לייצר אנרגיה והמים האצורים חיוניים למניעת התייבשות.
  1. העמיסו פחמימות מזינות, לא קלוריות ריקות: לאורך תקופת הטייפר ובייחוד בימי ההעמסה, חשוב לצרוך מזונות עתירי פחמימות ודלי שומן בעת טעינת פחמימות. המטרה אינה להעלות את התצרוכת הקלורית, באופן שיגרום לעליה במסת השומן, אלא להעלות את החלק היחסי של הפחמימות בתפריט. כלומר להפחית בצריכת מזונות ממקורות אחרים שאינם פחמימות. אכילת מזונות עתירי שומן יגרמו להאטה בקצב ריקון הקיבה ויקשו על צריכת פחמימות מספקת.

לסיכום, חשיבות גדולה מייחסים לתקופת הטייפר הן בהיבט הפיזיולוגי של הפחתת עומס והן בהיבט המנטלי של הכנה לקראת התחרות. האסטרטגיה התזונתית בתקופה זו תומכת בחיזוק היבטים אלה ובעלת השפעה מכרעת על הפן הפיזיולוגי מבחינת מילוי מאגרי גליקוגן, מניעת פציעות והפחתת דלקות והן בהיבט המנטלי להגיע ליום התחרות במשקל רצוי עם תחושה נוחה ובטוחה.

צילום עמוד הבית: thinkstock


סימונה גורן | דיאטנית ספורט קלינית, מרכז רפואת ספורט מדיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג