עדשות פוטוכרומיות: כך ספורטאים שומרים על העיניים בסתיו ובחורף

למה חשוב להמשיך להרכיב משקפיים גם אחרי הקיץ ומהם היתרונות של העדשות הפוטוכרומיות במשקפי ספורט לעומת העדשות הרגילות של משקפי השמש?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
חיים אייז רץ אולטרה מרתון מרכיב משקפיים עם עדשות פוטוכרומיות

עונת הסתיו היא ללא ספק העונה האופטימלית והמועדפת על מתאמנים רבים. חום יולי אוגוסט כבר מאחורינו, מזג האוויר קריר ונעים, אין לחות והאוויר נקי יותר. משקפי השמש שבצדק הפכו לפריט אינטגרלי המספק לנו הגנה על העיניים, ולחלקנו אף הכרחי לצורך שיפור הראייה – יכולים דווקא בתקופה זו להוות קושי ואי נוחות.

איך ספורטאים שומרים על העיניים בסתיו והחורף? כך העדשות הפוטוכרומיות מתכהות | צילום עצמי רץ האולטרה חיים אייז

עוד כתבות בנושא 
אילו משקפיים יגנו עליכם בזמן פעילות ספורטיבית?
מה החשיבות של ראייה חדה בספורט?
הרעיונות שיגרמו לכם לעשות ספורט גם בחורף

אלא שהצורך בשמירה על העיניים עדיין קיים והכרחי. הגנה מפני רוח, חרקים מעופפים, אבנים וחצץ שיכולים לעוף תוך כדי רכיבה, או ענפים שיכולים לפגוע בעיניים תוך כדי ריצה בשטח הם חלק מדוגמאות למצבים בהם נדרשים לנו משקפיים.

גם הצרכים האופטיים לספורטאים המרכיבים משקפים בקביעות, נשארים כמובן בעיניהם (תרתי משמע). אז איך נערכים לשמירה על העיניים בתקופת הסתיו והחורף?

הגענו עם מספר שאלות לעמוס ריינד, בעלים של "ריינד אופטיקס", אופטומטריסט המתמחה גם באופטיקה ספורטיבית, וספורטאי בעצמו. "הפתרון הטוב ביותר הוא להשתמש בעדשות פוטוכרומיות, אשר נותנות מענה מצוין לכל שעות היום, אך ניתן לומר חד משמעית שבתקופה זו הן ממש מככבות. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת וייחודית שמתבססת על פוטוכרומיזם".

העדשות חוזרות בהדרגה למצב השקיפות הראשוני | צילום עצמי רץ האולטרה חיים אייז

מה זה בעצם פוטוכרומיזם?
"פוטוכרומיזם הוא שינוי כימי הפיך בין שתי צורות שמתרחש על ידי ספיגת קרינה אלקטרומגנטית, כאשר לשתי הצורות ספקטרום ספיגה שונה. אפשר לתאר זאת כשינוי צבע הפיך עם חשיפה לאור. עדשות פוטוכרומיות הן עדשות מיוחדות, שכאשר הן נחשפות או לאור השמש, הן מייצרות תגובה כימית הפיכה המביאה לכהותן. ברגע שקרינת האור נעלמת או נכנסת לסביבה "סגורה" – העדשות חוזרות בהדרגה למצב השקיפות הראשוני.

"ישנה גם חשיבות לטמפרטורה מכיוון שתרכובות פוטוכרומיות נמוגות למצב הבהיר שלהן בתהליך תרמי ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, העדשות כהות פחות – כך שבתנאי מזג אוויר קרים, העדשות יתכהו ולהיפך.

"התופעה הזו התגלתה אגב ב-1950 על ידי יהודה הירשברג, כימאי ישראלי ממכון ויצמן למדע שגם נתן לה את שמה. ניתן למצוא עדשות פוטוכרומיות מזכוכית, פוליקרבונט או פלסטיק אחר. במשקפי הספורט, בשל הבטיחות הנדרשת העדשות עשויות מפלסטיק עמיד".

לאיזה סוגי ספורט העדשה הזו מתאימה?
"עדשות פוטוכרומיות פופולריות ביותר בקרב רוכבי אופניים בכביש ובשטח, רצים, גולשים, שחקני טניס, סקי ועוד. למעשה, לכל מי שמתאמן בסביבה עם תנאי אור משתנים, שעובר מאור לצל לעיתים תכופות, עדשה כזו מספקת תנאי ראות מצוינים".

"טכנולוגיה ייחודית ובעלת שימוש לספורטאים". עמוס ריינד | צילום: לירן ברשדסקי

מה לדעתך היתרון המשמעותי בעדשות אלו?
"היתרון הגדול הוא שעדשות אלו מתכהות בתגובה לאור UV בפחות מדקה אחת. אנחנו אפילו לא שמים לב לכך, העין פשוט מסתגלת לגוון העדשה באופן טבעי, התחושה מאד נוחה וטבעית, ומעל הכל יש לנו הגנה על העיניים וביטחון בסביבת הפעילות. הפתרון הזה אגב מתאים גם לספורטאים המרכיבים משקפים בקביעות. יש עדשות פוטוכרומיות שניתן לייצר לפי מרשם, ואז מקבלים פתרון אופטי מקסימלי. מדובר בטכנולוגיה ייחודית ובעלת משמעות רבה בעת פעילות ספורטיבית, בעיקר בעונות הסתיו והחורף".

מה לגבי עונת הקיץ? האם עדשות אלו יכולות להתאים גם אז?
"התכהות עדשות אלו מגיעה לכדי כ85% לעומת עדשת שמש טיפוסית. למרות שהעדשה מגנה ב-100% מקרני השמש, גם אם רמת ההתכהות שלה אינה מקסימלית, מי שרגיל בקיץ לעדשות כהות ימצא את העדשות האלו פחות נוחות בעונה זו".

האם עדשות פוטוכרומיות מצויות רק במשקפי ספורט?
"ממש לא. עדשות אלו הן בשימוש יומיומי אצל רבים ממרכיבי המשקפיים אשר מעדיפים להיות עם זוג משקפיים אחד שנותן להם מענה גם באור יום וגם בשעות בין הערביים, ולמרכיבי משקפים עם מרשם, זה ממש יופי של דבר. יש פה גם פן אופנתי, מאחר ויש היום עדשות שמשתנות לצבעים שונים ומגוונים, ומסתבר שהרבה חבר'ה צעירים ממש אוהבים את זה".

מה החידוש הכי מתקדם בתחום הפוטוכרומיזם?
"לא תאמינו, אבל יש כיום עדשות מגע פוטוכרומיות, שמתכהות בשמש. ברור לך שהייתי חייב לנסות אותם בעצמי, וזה היה מאד מוזר לגלות שצבע העיניים שלי התחלף מכחול לחום ועוד יותר מוזר, שיכולתי לפקוח עיניים באופן רגיל ביום שמשי לחלוטין, ללא משקפי שמש. חידושים מסתבר, יש כל הזמן".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג