אילו משקפיים יגנו עליכם בזמן פעילות ספורטיבית?

משקפיים המיועדים לפעילות ספורטיבית חשובים בדיוק כמו חבישת קסדה ברכיבה, אומר בראיון האופטומטריסט עמוס ריינד, ומוסיף כי יש להתייחס לנושא של משקפי ספורט כחלק מציוד הספורט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כל מי שעוסק בפעילות ספורטיבית על בסיס קבוע עלול להיפצע, יחד עם זאת, חלק מהפציעות והחבלות ניתן למזער על ידי כך שדואגים להצטייד בציוד טוב ואיכותי, שמטרתו להגן על הגוף. כמובן שלא את כל הפגיעות ניתן למנוע, אבל חשוב לעשות את המקסימום על מנת לקיים את הפעילות הספורטיבית, באשר היא, בנוחות ובבטיחות. על מנת להכיר את תחום משקפי השמש והממשק שלהם לעולמות הספורט ראיינו את עמוס ריינד, אופטומטריסט מומחה והבעלים של "ריינד אופטיקס", שמכיר היטב את ענף הסבולת כרוכב אופני כביש, מרתוניסט וטריאתלט.

"אני רוכב אופני כביש, מרתוניסט וטריאתלט". עמוס ריינד | צילום: יהודה סיני

עוד כתבות בשוונג
מה הם שברי מאמץ אצל רצים ואיך נמנעים מפציעה שכזו?
10 כללים להתמודדות עם כאב ופציעה בריצה
מהי הסיבה האמיתית שגרמה לפציעה שלכם?

ההיכרות שלו את העולם הזה בפועל מסייעת לו ביומיום, אבל גם לו בעצמו יצא "להימרח" על האספלט ולהבין מה עלול להתרחש אם אתה לא מוגן באופן מלא. "לפני כ-6 שנים, בעת רכיבה על כביש מוקף בנופים באיטליה, בשבריר שנייה של חוסר תשומת לב, עפתי מהאופניים במהירות של כ-50 קמ"ש ו'נמרחתי' על האספלט. נפגעתי בכל הגוף ונזקקתי ל-40 תפרים בפנים. הרכבתי כמובן משקפי ספורט וכאשר עפתי מהאופניים, המשקפים נשארו על ראשי, ולא נשברו בשל הנפילה. למעשה, נזקקתי לתפר אחד ממש בזווית העין, אבל אני לא רוצה לחשוב מה יכול היה לקרות אילולא הרכבתי את משקפי הספורט שלי", הוא נזכר.

שנים קודם לכן, הוא פגש בקליניקה שלו ספורטאים שנפצעו בעיניים כתוצאה מפעילות ספורטיבית. החל מבחור ששיחק סקווש ואיבד את עינו כתוצאה מפגיעת הכדור בארובת העין, רץ שבעת ריצת שטח ענף של עץ חדר לעינו ושרט לו את הקרנית, וגם ילד ששיחק כדורסל, וחטף מרפק של חבר בעין, שגרם לסדק בארובת העין. במקרה האחרון למזלו אחרי כמה ימים הכל הסתדר והעין חזרה לתפקוד רגיל, אבל כמו שאתם יודעים בוודאי היה שם גם עניין של מזל.

"מקרים אלו, ובוודאי המקרה האישי שלי הביאו אותי לחשוב על נושא הבטיחות והמניעה – מניעה של פציעות עיניים תוך מתן פתרונות יצירתיים לכל ענפי הספורט, שיאפשרו בטיחות והגנה, גם לספורטאים בעלי לקויות ראייה וצרכים אופטיים כאלה ואחרים", מציין ריינד, "הרעיון שמנחה אותי עד היום זה איך לאפשר לאותו אדם שעוסק בפעילות ספורטיבית, עם או בלי לקות ראייה, פתרון שייתן לו את השקט הנפשי ואת הנוחות המקסימלית. כי כשאתה רואה מצוין ונוח לך, הביצועים שלך וההנאה שלך משתפרים".

פגיעה של מוט של משקפים לא מותאמים לרכיבה, שחדר לגבה וגרם לפציעה בעצב העין | צילום עצמי

אז אילו פציעות עיניים נפוצות אצל ספורטאים?
"אחת הפציעות השכיחות היא שריטה בקרנית. פגיעה כזו יכולה להיגרם, כאמור, מענפי עצים בעת רכיבת שטח או ריצה, או אפילו מחרק מעופף שעף במהירות ו'פוגש' את העין. פגיעה נוספת שנפוצה במהלך פעילות ספורטיבית היא טראומה קהה שיכולה להיגרם על ידי חפץ, כמו כדורסל, כדורשת , מחבט טניס, או אפילו מרפק של שחקן אחר, הפוגעים בעין. פציעה בינונית מסוג זה יכולה לגרום לדימום בתוך העין, או ל'פנס' סביב העין, שברים בארובת העין ועד קרעים ברשתית וקטרקט. ישנן כמובן גם פציעות חודרות, כמו עצמים שנכנסים לעין – זכוכיות או אבנים, אם חלילה נופלים על הכביש במהלך רכיבה, או אם מרכיבים משקפים שאינן מתאימות לספורט, ובעת נפילה, עלולים להישבר ולפצוע את העיניים.

"כל הפציעות הללו יכולות, במקרים קיצוניים, לגרום לאבדן ראייה. אני מאמין שאת רוב הפגיעות הללו אפשר למנוע מראש. בדיוק כמו שאנו חובשים קסדה כדי להגן על הראש, כך אנו מחויבים להרכיב משקפיים המיועדים לפעילות ספורטיבית, בהתאם לענף הספורט בו אנו עוסקים. המשקפיים עשויים מחומרים עמידים וגמישים, עם פטנטים ייחודיים המותאמים לתנאי השטח בה נעשית הפעילות מחד ומתאימים לסוג הספורט מאידך".

כשמדברים על עדשות במשקפי ספורט חשוב לדעת כי ישנם ציפויים מיוחדים המספקים הגנה מרבית לעיניים, כולל הגנה מהשמש. הן מונעות סינוור, מונעות אדים, מגנות מרוח ואבק, וחלקן אף מצוידות בטכנולוגיה מתקדמת של הדגשת ניגודיות הצבעים בשטח הפעילות. עדשות אלו עשויות מפוליקרבונט וחומרים דומים, והן יכולות להיסדק, אבל לא להישבר, כך שבעת נפילה, העיניים לא יינזקו.

"יש גם משקפי מגן המיועדים לשחקני כדורסל, כדורשת, כדורעף, טניס, סקווש וכדומה", מוסיף ריינד ומציין כי ניתן להשיג כאלו גם לילדים. "חשוב לא להיות שאננים ולא להתעלם מהסיכונים הנובעים מפציעות בעיניים. גם אם הילד מתבייש בייחוד אם הוא מרכיב משקפיים, אני תמיד מספר להם על הכדורסלן כארים עבדול ג'אבר, שהיה לסמל,
גם בזכות משקפי המגן שהרכיב".

מה לגבי ספורטאים שזקוקים למשקפיים עם מרשם?
"ישנם פתרונות מעולים גם לספורטאים שזקוקים למשקפיים עם מרשם. רמת הדיוק של עדשות הספורט, למרות שהן קמורות, היא גבוהה ביותר. עם בדיקה והתאמה מקצועית ומדויקת, כל אדם העוסק בספורט יכול ליהנות ולמקסם את
הראייה שלו. חשוב להקפיד על תשאול הספורטאי האם הוא מקצוען או חובב, על בדיקה מקיפה שלוקחת בחשבון פרמטרים כגון שדה ראייה, מנח הראש בעת הפעילות, מקום הפעילות, 'צבע" הסביבה' והקונטרסט באופן כללי. התיקון האופטי ומציאת הפתרון הטוב ביותר לספורטאי הוא קריטי. ישנם הרבה מאד ספורטאים חובבים בעלי לקויות ראייה כאלה ואחרות, ובוודאי גם כאלה הזקוקים למשקפי מולטיפוקל. לא אחת אני גם ממליץ על עדשות מגע כפתרון מעולה לכל ענפי הספורט".

ריינד מספר כי הוא באופן אישי מרכיב עדשות מגע מולטיפוקליות כשהוא רוכב, רץ או שוחה, ועבורו בכל אופן מדובר על פתרון אולטימטיבי. "אני יכול לראות היטב את המדדים בשעון ואת הדרך, שדה הראייה שלי הכי רחב ואפקטיבי שיכול להיות ואני יכול לבחור בכל מסגרת ספורטיבית, ללא שום מגבלות, שהרי ישנו גם הפן האפנתי".

האם נכון יהיה להתייחס למשקפיים כחלק מציוד הספורט שלנו?
"אני בהחלט ממליץ להתייחס לנושא של משקפי ספורט כחלק מציוד הספורט ההכרחי לשם הגנה ובטיחות. בדיקה מקיפה, תוך הבנת צרכי הספורטאי והסביבה בה הוא פועל, והתאמת הפתרון הטוב ביותר יעניקו לספורטאי חוויה אולטימטיבית, הנאה מרבית ושיפור ביצועים. בנוסף, אני ממליץ ומעודד לעשות ספורט וליהנות מזה, כי זה משפר את איכות החיים מאחר ואני רואה את ייעודנו המקצועי בתרומה משמעותית לשיפור איכות החיים של לקוחותינו, גם הספורטאים שביניהם".


בשיתוף האופטומטריסט עמוס ריינד, מומחה ובעלים של ריינד אופטיקס



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חנן הגיב:

    אף פעם לא הצלחתי להבין את הקטע של המשקפיים המקצועית. לפי זה כל רוכב טוסטוס , אופניים חשמליות, או אפילו קורקינט בשקל שמגיעים ל30 קמ"ש צריך משקפי שמש מקצועיות בעלות של אלפי שקלים..ולגבי פציעות? זה חלק משם המשחק.. תמיד היו ותמיד יהיו. הרי לא נמגן את כל הגוף כי אנחנו עלולים ליפול ..

  • ג'וני הגיב:

    שכנעת אבל מה עם מחירים וטלפון?

  • כחלון הגיב:

    עצב העין עובר בגבה?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג