סיכון גבוה לסרטן העור בקרב רצי מרתון

לרצי מרתון יש יותר שומות לא אופייניות על פני העור ועורם פגוע – כך עולה ממחקר אוסטרי שפורסם ב־Archives of Dermatology. על הסכנות בחשיפה לדרגות גבוהות של קרינת UV תוך אימוני סבולת תובעניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לרצי מרתון יש יותר שומות לא אופייניות על פני העור ועורם פגוע – כך עולה ממחקר אוסטרי שפורסם ב־Archives of Dermatology. על הסכנות בחשיפה לדרגות גבוהות של קרינת UV תוך אימוני סבולת תובעניים

מאת:מולי אפשטיין


ריצת המרתון הפכה לפופולרית ביותר בשנים האחרונות. אם בעבר רק רצים מקצועיים העזו להתמודד עם המרחק המיסטי הזה, הרי שבשנים האחרונות הפכה הריצה הזו לטרנד של ממש. בעוד שפעילות גופנית ועיסוק בספורט באופן מתון משפרים את הבריאות, כמה עדויות מצביעות על כך שאימוני סבולת – כולל ריצות מרתון – עלולים להיות קשורים להגברת הסיכון לחלות בסרטן עור ובמחלות אחרות. במהלך האימונים והתחרויות, רצי מרתון חשופים לדרגות גבוהות של קרינת UV (אולטרה סגולית) – גורם הסיכון מספר אחת לסרטן עור מסוג מלנומה. בנוסף, אימוני סבולת תובעניים עלולים להחליש את תפקודה של מערכת החיסון ולכן עלולים לגרום לעלייה בשכיחות היווצרותם של גידולים סרטניים.

ד"ר Ambros-Rudolph, רופאה מביה"ס לרפואה שבאוניברסיטת גרץ שבאוסטריה, בדקה את גורמי הסיכון הקשורים להתפתחות סרטן עור ב־210 רצי מרתון, 166 גברים ו־44 נשים, בגילאי 71-19. רצי המרתון גויסו בריצת מרתון מקומית ונשאלו לגבי הרגלי האימון שלהם, נפח הריצה השבועי שלהם, הביגוד אתו הם רצים והאם הם משתמשים בקרם הגנה במהלך הריצה. 210 נבדקים נוספים שימשו כקבוצת ביקורת. קבוצת הביקורת תאמה את התפלגות הגיל והמין של קבוצת הרצים. קבוצת הביקורת גויסה במהלך קמפיין למניעת סרטן העור. כל הנבדקים עבדו בדיקות לאבחון סרטן העור ומילאו שאלונים לגבי ההיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית. בנוסף, נבדקו השינויים בנגעים בעור, מידת הרגישות לשמש, היסטוריה ותדירות של כוויות שמש ומאפיינים גופניים, כמו צבע העור וצבע העיניים.

קבוצת הביקורת הפגינה רגישות גבוהה יותר לחשיפה לשמש בהשוואה לקבוצת הרצים. בקבוצת הביקורת היו יותר בעלי צבע עיניים ירוק, אפור או כחול ויותר בעלי עור רגיש. לעומת זאת, לרצי המרתון היו יותר שומות לא טיפוסיות ויותר כתמי שמש מה שמצביע על הגברת הסיכון ללקות במלנומה ממארת. ממצאים אלה היו יותר משמעותיים אצל הרצים שהתאמנו בתדירות ובנפח גדול יותר.

24 רצים ו־14 נבדקים מקבוצת הביקורת הופנו לרופא עור בחשד לסרטן עור שאינו מסוג מלנומה. מרבית ההפניות היו מקרב הרצים שנפח האימונים השבועי שלהם היה גדול יותר. 78 רצים (37% מהרצים) רצו עד 40 קילומטרים בשבוע, 101 (48%) רצו 70-40 קילומטרים בשבוע ו־31 (14.8%) רצו יותר מ־70 קילומטרים בשבוע.

מרבית הרצים (96.7%) דיווחו כי הם נוהגים לרוץ בבגדים קצרים. מבין הרצים עם בגדים קצרים 184 רצו עם חולצות בעלות שרוול קצר ו־23 רצו בגופיות. חשוב לציין שבגדים אלה אינם מגנים או מגנים באופן חלקי בלבד, על הכתפיים, על הזרועות ועל הרגליים – אזורי גוף שרגישים באופן מיוחד לקרינת UV. יותר ממחצית הרצים (56%) דיווחו שהם משתמשים בקביעות בקרם הגנה במהלך האימונים ובמהלך התחרויות שלהם. 42% מהרצים דיווחו שהם משתמשים בקרם הגנה לעתים ו־2% לא משתמשים בו כלל.

גורמי הסיכון שבחשיפה לשמש, בתוספת אפשרית של היחלשות מערכת החיסון כתוצאה מאימון כרוני קיצוני, עלולים לחשוף את הרצים לסיכון מוגבר ולהתפתחות סרטן עור. "בטווח הקצר, עד להצטברותן של עובדות מדעיות ומחקריות נוספות אשר יבהירו את הקשר האפשרי שבין אימון כרוני שגורם לדיכוי מערכת החיסון ובין הגברת הסיכון לחלות במלנומה ממארת, הרצים צריכים להיות ערניים לתפקיד הקריטי שממלאים קרני ה־UV והקשר שלהן להתפתחות מלנומה ממארת וסוגים אחרים של סרטן עור", סיכמה החוקרת.

מומלץ לרצים לצמצם את החשיפה שלהם לקרינה מסוג UV על ידי בחירת שעות נוחות לאימון. שעות אלה יהיו שעות הבוקר המוקדמות, שעות הערב המוקדמות או לאחר שקיעת החמה. רצים שמתאמנים באזורים מוכי שמש ובאזורים בהם רמת הקרינה גבוהה, חייבים להיזהר שבעתיים. מומלץ לבחור בבגדים שיגנו על אזורי עור נרחבים, לחבוש כובע ולהרכיב משקפי שמש. מומלץ להשתמש בקרם הגנה בעל מקדם של 30-15. 

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

————————————————————————————————————————–



Wii משפר שיווי משקל בחולי טרשת

 



טיפול 10,000



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג