סיכום מרתון לונדון ורוטרדאם | Kip is Cool – הקנייתים כובשים את מסלולי המרתון בלונדון ורוטרדאם

אמש, ביום של מרתונים בשני צדדיה של תעלת לה-מאנש, קיפסאנג (גברים) וקיפלגאט (נשים) ניצחו בלונדון, וקיפצ’וגה (גברים) ניצח ברוטרדם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אמש, ביום של מרתונים בשני צדדיה של תעלת לה-מאנש, קיפסאנג (גברים) וקיפלגאט (נשים) ניצחו בלונדון, וקיפצ'וגה (גברים) ניצח ברוטרדם

מאת:חגי אשלגי


אמש בלונדון ורוטרדאם היה יום עתיר הישגים ומתח שהוכיח את עצמו היטב על המסלולים השונים.
 

מרתון לונדון גברים – קיפ אחד (וילסון קיפסאנג)

במרתון לונדון 2014 נאספו רוב טובי רצי המרתון בעולם. שיאן העולם וילסון קיפסאנג מקניה; אלוף מרתון לונדון המכהן, צגאי קבדה הקטן מאתיופיה; אלוף העולם והאלוף האולימפי, סטיבן קיפרוטיץ' מאוגנדה; מנצח מרתון ניו-יורק ובעל התוצאה המהירה ביותר במרתון בכל הזמנים, ג'פרי מוטאי מקניה; שיאן מסלול מרתון לונדון, עמנואל מוטאי גם הוא מקניה; ובמרתון בכורה, אלוף העולם והאלוף האולימפי המכהן ב-5,000 מ' ו-10,000 מ' – מו (מוחמד) פראח הבריטי יליד סומליה. אם כל זה לא הספיק, היילה גברסילאסי הגדול הגיע בתור מכתיב קצב בחצי הראשון של הריצה.



וילסון קיפסאנג. מהק"מ ה-30 רק סטנלי ביווט הצליח להחזיק איתו מעמד צילום: טום פייג'



גברסילאסי התפרע מהזינוק. הלחץ של הכתבת הקצב הטיס אותו ל-14:21 דק' בתום 5 ק"מ ראשונים – קצב לא אנושי של 2:01 ש' למרתון מלא. 5 הק"מ הבאים נרגעו עם 14:50 דק' ואחר כך רגיעה נוספת ל-14:55 דק'. כאן כבר עמד הקצב על ממוצע של מעל 2:05 ש'. גברסילאסי נעלם אחרי 15 ק"מ והקצב המשיך לדעוך ל-15:07 דק' ב-5 ק"מ הבאים. מכתיב קצב בודד נותר לבדו עם חבורת אריות, ופה ושם וילסון קיפסאנג וצגאי קבדה התייצבו לצדו כדי לעזור לשמור על הטמפו.

בחלוף 25 ק"מ נותרה הדבוקה ללא מכתיבי קצב, וקצת מבולבלת. מו פראח, שהתחיל בדבוקה השנייה רגוע יותר, התחיל לצמצם והגיע לכדי 35 שניות מדבוקת ההובלה. לבבות בריטיים החלו לפעום בחוזקה. האם פראח יגיע לדבוקה הראשונה וישתלב שם עד להפעלת הסיומת הקטלנית שלו?

התשובה הקנייתית הנחרצת ניתנה על ידי וילסון קיפסאנג. קיספאנג התחיל לשעוט והחל מהק"מ ה-30 רק בן ארצו סטנלי ביווט הצליח להחזיק איתו. ג'פרי מוטאי וצגאי קבדה הגדולים נשרו לאחור. קיספאנג וביווט יצרו במהירות יתרון של כחצי דקה. השניים עברו את ה-10 ק"מ בין 30 ל-40 ק"מ ב-29:11 דק'. שיא מסלול בלונדון חזר לפתע להיות אפשרי.


מו פראח. מרתון בכורה לאלוף העולם האולימפי המכהן ב-5,000 מ' ו-10,000 מ' צילום: Erik van Leeuwen


כאן לקח קיפסאנג את המושכות שוב. עם התקפות חוזרות לקראת הביג-בן והווייטהול, קיפסאנג נפרד מביווט לקראת הכניסה למאל בואך קו הסיום. ביווט נראה מתרוקן מאוויר, עד כדי חשש שהוא יאבד גם את המקום השני – כפי שקרה לו כשניסה להחזיק קצב עם ג'פרי מוטאי לפני חמישה חודשים בסנטרל פארק בניו-יורק.

מכאן קיפסאנג כבר הלך על שיא המסלול ובונוס ה-25 אלף דולר שבצדו. הוא באמת טס בק"מ האחרון, והתחפש ליוסיין בולט ב-200 מ' האחרונים. שיא מסלול ונצחון לוילסון קיפסאנג עם 2:04:29 ש'; סטנלי ביווט שני עם 2:04:55 ש'; צגאי כבדה שלישי ב-2:06:30 ש'; איילה אבשרו רביעי ב-2:06:31 ש'; צגאי מקונן (האתיופי שפורסם לגביו שגילו 18 שנים) חמישי ב-2:08:06 ש'; ג'פרי מוטאי ועמנואל מוטאי במקומות 6-7 בהתאמה ב-2:08:18 ו–2:08:19 ש'; מו פראח מסיים מרתון בכורה ב-2:08:21 ש'.

אילו קנניסה ביקלה היה רץ בלונדון ולא בפאריס לפני שבוע, אפשר לשער שהיינו מוצאים אותו בקרב על הנצחון.

לונדון נשים (קיפ שתיים – עדנה קיפלגאט)
כבר במחצית הדרך היו אלו שלוש קנייתיות – פלורנס קיפלגאט (מנצחת מרתון ברלין בעבר ושיאנית העולם הטרייה בחצי מרתון), עדנה קיפלגאט (אלופת העולם ומנצחת מרתון ניו-יורק בעבר) ופריסקה ג'פטו (מנצחת מרתון ניו-יורק ואלופת ליגת ה-World Marathon Majors אשתקד) מול האתיופית טירונש דיבאבה – אלופת עולם ואלופה אולימפית ב-10,000 מ' – במרתון בכורה עבורה.


עדנה קיפלגאט. לא התכוונה לוותר צילום: Erik van Leeuwen


בשלב כלשהו ג'פטו, שגם ככה סגנון הריצה שלה מפוזר, נראתה פצועה. ג'פטו לא סיימה את הריצה. פלורנס ועדנה קיפלגאט (אין קרבה משפחתית) הובילו כשדיבאבה על עקביהן. בחלוף כ-30 ק"מ, כשדיבאבה כבר נראתה מתקשה, הגיעו שלוש המובילות לתחנת שתייה לקחת בקבוקים. לדיבאבה נפל הבקבוק האישי והיא לקחה זמן להתכופף להרים אותו. שתי הקיפלגאטיות הריחו דם ולחצו מיד. הפער מדיבאבה גדל לכ-100 מ'. כשהשתיים הרגישו שדיבאבה מנוצחת, הן הרגיעו את הקצב והתחילו לשמור כוחות לקרב בינן לבין עצמן. צעד אחרי צעד, דיבאבה התמלאה תקווה וצמצמה. ניסיונות האצה של פלורנס במטרה לנער את עדנה, נשאו פירות זמניים בלבד. כל העת החזיקו השתיים את דיבאבה בפיגור של כ-12-15 שניות.

קילומטר וחצי לסיום, ליד הביג בן, היו אלו פלורנס ועדנה קיפלגאט יחד וטירונש דיבאבה מצמצמת בכל צעד מאחור. מאתיים מטרים לסיום פתחה עדנה קיפלגאט בספרינט חייה לקו הסיום. אחרי שהפסידה בלונדון שלוש פעמים (פעמיים במרתון לונדון ופעם אחת במרתון האולימפי בלונדון 2012) עדנה לא התכוונה לוותר. בסיום היו אלו עדנה קיפלגאט ראשונה ב-2:20:21 שי; פלורנס קיפלגאט שנייה ב-2:20:24 ש' וטירונש דיבאבה שלישית ב-2:20:35 ש'.


טירונש דיבאבה. מרתון בכורה עבורה והודיעה על חזרתה לאצטדיון צילום: Ragnar Singsaas


דיבאבה הודיעה מיד אחרי הריצה שהיא חוזרת למסלול באצטדיון, אבל שהיא גם לא מחקה מהתוכניות שלה את הרצון לנצח גם במרתון.


רוטרדם גברים (קיפ שלוש – אליוד קיפצ'וגה)

אליוד קיפצ'וגה היה האחרון לגנוב אליפות עולם ב-5,000 מ' מקנניסה ביקלה הגדול. מאז הוא לא ממש מצא את עצמו על המסלול, אבל המרתון פתח לרץ הוותיק אופקים חדשים. אחרי מרתון בכורה מצוין וניצחון בהמבורג, ומרתון שני של 2:04:05 שעות בברלין, קיפצ'וגה הגיע למעמד רם דיו כדי שמרתון רוטרדם כולו ייסוב סביבו – וכך היה.


אליוד קיפצ'וגה. עבד כתף לכתף עם מכתיב הקצב מוואנגאנגי צילום: tom wolf


קיפצ'וגה עבד כתף לכתף עם מכתיב הקצב מוואנגאנגי, שהחזיק מעמד בצורה מכובדת עד 35 ק"מ (חמשת הק"מ בין 30-35 ק"מ חלפו ב-14:33 דק'). שני היריבים של קיפצ'וגה בנקודה זו, שהם בעצם חבריו לאימונים – ברנרד קואץ' וברנרד קיפייגו – איבדו מגע כשקיפצ'וגה התחיל לרוץ לבדו לאחר 35 ק"מ. קיפצ'וגה החזיק קצב עד הסיום והשלים מרתון שלישי ב-2:05:00 ש'– אחד מיחידי הסגולה שממוצע התוצאות שלהם במרתון הוא של 2:04 ש'. קואץ' וקיפייגו סיימו במקומות 2-3 בהתאמה.

בין הנשים ברוטרדם אבבש אפוורק ניצחה ב-2:27:50 ש', ובת ארצה, גוטני שונה סיימה שתיים וחצי דקות אחריה במקום השני.


המצב בליגת ה-WMM

ליגת ה-World Marathon Majors כוללת שישה מרתונים מסחריים (לונדון, בוסטון, ניו-יורק, שיקגו, ברלין וטוקיו) וכן את מרתון אליפות העולם והמרתון האולימפי. המנצח והמנצחת בליגה, שהניקוד בה נצבר במשך שנתיים, מקבלים פרס של 500 אלף דולר

גברים – דירוג ארבעת הראשונים בראש ה-WMM כעת צפוף ביותר. צגאי קבדה עדיין מוביל עם 55 נקודות, וילסון קיפסאנג שני עם 51, דניס קימטו ולליסה דסיסה שיתחרו בעוד שבוע במרתון בוסטון, עם 50 ו-40 נקודות בהתאמה. קימטו או דסיסה, אם ינצחו בבוסטון, יעלו לראש הדירוג ועשויים לגרום לצפיפות של מדורגים במרוצי המרתון בסתיו הבא.

נשים – עדנה קיפלאגאט מובילה בראש דירוג ה-WMM. אחריה פריסקה ג'פטו שפרשה אתמול מהמרוץ עקב פציעה, וריטה ג'פטו שמתחרה בעוד שבוע בבוסטון (פלורנס קילפגאט מדורגת שלישית). בשלב הנוכחי ועד הסתיו הבא, רק ריטה ג'פטו יכולה לסכן את ההובלה של עדנה קיפלגאט בליגה, אם היא תנצח בבוסטון ביום שני הקרוב (היא יכולה גם להשתוות לקיפלאגאט אם תסיים שנייה בבוסטון). שרון צ'רופ, אם תנצח או תסיים שנייה בבוסטון, תשתלב בין 3-4 המובילות.

14.4.2014


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג