סוטאי: סיפור ההצלחה של לוריס מנדלוביץ

בלוג שבועי חדש שיעקוב אחרי הטיפול שעוברת אחת הרצות הבכירות בישראל כדי להשיג איזון גופני ולשפר את ביצועיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בלוג שבועי חדש שיעקוב אחרי הטיפול שעוברת אחת הרצות הבכירות בישראל כדי להשיג איזון גופני ולשפר את ביצועיה

מאת:עדי זיו


כתבה קודמת – מה זה סוטאי

שמי עדי זיו אני מטפל ברפואה סינית שיאצו וסוטאי זה 15 שנים. בבלוג שבועי זה אפרוש בפניכם בשלבים את הסיפור של האתלטית לוריס מנדלוביץ ואת השילוב של טיפול הסוטאי בשיפור הביצועים והאיזון הגופני והמבני של לוריס.

לוריס מנדלוביץ היא סיפור הצלחה ספורטיבי: ילידת 1960 שהחליטה בגיל יחסית מבוגר להיכנס לעולם של מרוצי הכביש, ונהייתה אחת הרצות היותר מוכרות ומעורכות בנוף מרוצי הכביש בישראל.

לא אשכח את הפגישה הראשונה שלנו בקליניקה שלי. נכנסה אליי אישה רזה מוצקה, שיודעת הרבה על רפואה ועל האנטומיה של הגוף, ואמרה שהיא רוצה לשפר את הביצועים שלה. אני חייב לומר שאין כמעט אנשים כאלה – וראיתי הרבה בקריירה של 15 שנות עבודה בקליניקה לרפואה סינית בישראל. לאחר שיחה קצרה ותשאול עמוק יותר הצלחתי להבין את "התמונה הגדולה" של לוריס.

היא התחילה בזה שהיא עברה פציעה שהשביתה אותה מריצה לפרק זמן ממושך, וגם שהיא עברה בדיקות וטיפולים כאלה ואחרים שעזרו לה מאוד, אך היא מרגישה עדיין שיש משהו לא שלם בצורת הריצה שלה וכאבים כאלה ואחרים באזורים שונים בגוף. בפגישה זו נכח גם בעלה, פיטר, שהדגיש את צורת הריצה של לוריס ואת חוסר האיזון ברגליים ובכתפיים בזמן הריצה.

לאחר השיחה ניגשתי לאבחון המקצועי והתחלתי לרשום את הממצאים הבאים:
לוריס אמרה שהיא סובלת מצוואר נוקשה וכואב בהתעוררות מהשינה ומכאבי ראש לאחר ריצות. עוד הוסיפה ואמרה שיש בעיה בגיד האכילס, והברך הימנית כואבת לה בזמן הריצה והשחרור. בבדיקת ה-MRI שעשתה כתוב "חשד לנזק מניסקיאלי", במיוחד באזור המידיאלי של הברך והסחוס המידיאלי, כנראה "עקב קרע רדיאלי". כל השאר תקין.

בהסתכלות שלי על מבנה גופה של לוריס (חשוב לציין שההסתכלות שלי קצת שונה מהרפואה הרגילה) גיליתי כמה פרמטרים חשובים מאוד. הדבר הראשון שניתן היה לראות בעמידה של לוריס הוא שוני גדול בין הכתפיים – בצורה, בגובה ובנטייה שלהן. הדבר השני הוא שגם מבנה האגן שלה לא מאוזן ומעוות. בנוסף, הברכיים וכפות הרגליים היו לא ישרות. הממצאים האלו הביאו אותי למסקנה שיש כאן חוסר איזון מבני שחייבים לתקן על מנת שלוריס תוכל לרוץ בצורה חלקה יותר ובהרבה פחות מאמץ (זו המטרה הגדולה). בשלב זה פיטר הוסיף ואמר שלוריס רצה על החלק החיצוני של כף רגל ימין, שגורם לה כאב, ושתנועות הידיים שלה בזמן הריצה לא מאוזנות.

בחרתי לטפל בבעיות של לוריס בשיטת הסוטאי (SOTAI) .סוטאי היא שיטת טיפול יפנית המשלבת מספר תחומים, ביניהם פיזיותרפיה, קינסיולוגיה, רפואה מערבית ורפואה סינית. מי שפיתח את השיטה היה רופא יפני בשם קייזו השימוטו. הטיפול בסוטאי עובד על מערכות שלד שרירים, ודרך מערכת זו על כלל הגוף. השיטה מורכת מאבחון המטופל דרך הסתכלות ומגע, וקביעת נקודות ומקומות בהן יש חוסר איזון מבני שיוצר כאב או מגבלה בגוף.

לפי משנתו של ד"ר השימוטו, הגוף צריך לנוע במרחב ללא כאב ובקלות, וזו גם הסיבה שבמהלך הטיפול מבצעים תרגילים מיוחדים אך ורק לתנועות הקלות והנוחות למטופל. דרך תנועות אלו מתבצע השינוי המבני בגוף, וכך משתפרים טווחי תנועה ונעלמים הכאבים והמגבלות. הטיפול עצמו אינו ארוך ובזמן קצר מאוד ניתן להרגיש הטבה, כפי שנראה מסיפור של לוריס.

לאחר שהבנתי את הנקודות והמקומות החסומים אצל לוריס, התחלנו בסדרת תרגילים לאיזונם. תרגילים אלו לקוחים מתוך השיטה עצמה והיישום שלהם מאוד פשוט. אחד העקרונות החשובים ביותר בשיטה הוא הנשימה, ולכן שילוב נשימה נכונה בזמן התרגילים משפר את יכולות הגוף בכל רובד ורובד בחיים, במיוחד בספורט.

טיפול ראשון

התחלנו לעבוד על חגורת הכתפיים והאגן. במשך הטיפול ביצענו מספר תרגילים מיוחדים שהחלו לאזן את המבנה. התרגילים לוו בסנכרון עמוק של מערכת הנשימה עם תנועתיות קלה. בשלב זה של הטיפול נגעתי באזורים הגדולים בלוריס – מהאגן, דרך הכתפיים ועד עמוד השדרה. כל זה לווה בשיתוף פעולה מלא של לוריס בזמן הטיפול ומשוב על כל תרגיל ותרגיל שבוצע.

עוד בזמן הטיפול ניתן היה לראות שיפור הניכר בטווחי התנועה של לוריס, ומכאן שיפור ניכר של תפקוד הגוף ביחס לאבחנה הראשונית. הדבר היפה ביותר (לפחות עבורי כמטפל) הוא הדיווח של תחושות המטופל לאחר שגופו מתיישר ומתאזן. וכך גם היה כאן. לוריס דיווחה שהתחושה שלה כשהיא רצה היא תחושה שונה (זו תחושה ראשונית לאחר הטיפול הראשון), ופיטר, שהייתה לו משימה חשובה (לעקוב אחרי צורת הריצה של לוריס), דיווח שיש שינוי מהותי בצורת הריצה.


עדי זיו מטפל בלוריס מנדלוביץ לפני מרוץ כפר סבא


בהמשך אדווח על שיפורים נוספים אצל לוריס. אכתוב על כל בעיה ודרכי פתרונה, התוצאות, ותחושתה של לוריס. הטיפול השני יהיה המשך איזון האגן והכתפיים, וטיפול בבעיות בברך ובתנועה של הכתפיים בזמן הריצה.

המשך יבוא…

27.3.2012


עדי זיו – בוגררפואה סינית במסלול מלא של 4 שנים ועוד שלוש שנים של לימודים גבוהים יותר.תעודה ברפואה סינית מהמכללה לרפואה משלימה בישראל. תעודה ממכללת האם שלנובסאן דיאגו ארה"ב PACIFIC COLLEGE OF ORIENTAL MEDICINE SAN DIEGOCALIFORNIA
חבר באגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי, חבר בפדרציה העולמית הסיניתהנחשבת למוסד הגבוה ביותר בעולם לרפואה סינית שיושבת בסין. מייסד מגמתהשיאצו במכללת רידמן בתל אביב בה עבד שלוש שנים. מלמד רפואה סינית בביתהספר מזרח מערב בתלם והיה בעבר מנהל מרפאת הכאב בבית הספר. היה מנהל המחלקהלרפואה סינית במרפאת רפאל ברמת אביב ג'. בשנת 2002-3 הייתי בצוות הרפואישל מכבי תל אביב כדורגל



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג