"נושאים את הדגל של מדעי הספורט והמחקר היישומי"

בעזרת בריכת זרמים מיוחדת, ציוד מתקדם, מסילת ריצה ענקית וצוות של מומחים מהשורה הראשונה, "מכון סילבן אדמס לספורט" באוניברסיטת ת"א משלב בין מחקר ספורט לבין סיוע אישי לכל ספורטאי וסופרטאית, לא משנה מה הרמה שלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: עמרי דנינו

במידה ותשאלו את מרבית הטריאתלטים ואנשי הברזל, חובבנים ומקצוענים כאחד, איך הם מרגישים עם סיום חלק השחייה בתחרות והיציאה מהמים, כנראה תקבלו תשובה דומה: עייפות וחולשה. אלה התשובות שמקבלים גם אנשי מכון "סילבן אדמס לספורט" כשמגיעים אליהם ספורטאים בחיפוש אחר שיפור סגנון השחייה שלהם. והסיבה שבגינה רבים פוקדים את המכון האוניברסיטאי, שממוקם באוניברסיטת תל אביב, היא, בין השאר, בריכת הזרמים הייחודית שפועלת במקום.

"בריכת הזרמים מציעה מהירות משתנה שיכולה להגיע גם לקצב של 55 שניות ל-100 מטר – מרחק כמה שניות משיא העולם", מסביר עמרי דנינו, מנהל קשרי הלקוחות של מכון סילבן אדמס. "מצלמות מתחת ומעל למים, זוויות שונות של השחיין, פידבק מידי שמגיע ממאמן השחייה רז בן שושן שנמצא בצמוד לשחיין. יש בבריכה חשיבה שמטרתה להוציא את הערך המוסף שלה ולשפר את ביצועי הספורטאי".

מצלמות מתחת ומעל למים. בריכת הזרמים. צילום: עמרי דנינו

שיפור בשידור חי
גם אם אתה טריאתלט או איש ברזל, ובמקרה של כותב שורות אלה רץ שמעדיף להיות עם שתי הרגליים על הקרקע מאשר עם הראש במים, ישנה תחושה מוזרה עם הכניסה הראשונה לבריכת הזרמים.

מראה בתחתית הבריכה מספקת השתקפות של עצמך, בין אם אתה רוצה בכך או לא. סרטוני וידאו שלך מוקרנים על הקירות בזמן פעולה וגם אחריה, מראים לך בשידור חי ממש כאילו היית עכשיו באולימפיאדה, איך הסגנון משפיע על השחייה שלך. ויש גם את זרם המים, שמוזרם אליך מקדמת הבריכה בעוצמה לבחירתך, כשהמטרה שלך היא בין היתר גם להישאר במרכז ולא לברוח לצדדים.

אביתר אוחיון, מהנדס המעבדה, עומד לצדך כל העת, מתעד, מסביר וגם מעיר בצורה מקצועית ושוות ערך למאמן שחייה. ואכן, אחרי כמה עצירות והסברים מפיו של אוחיון וצפייה בסרטונים, אתה נכנס לשחייה נוספת והשיפור מתבצע בשידור חי. וזו גם מטרת הבריכה והשירות שניתן סביבה: לספק לספורטאי מעטפת מקצועית, שכוללת גם דוח מפורט, על הליקויים בסגנון השחייה שלו ודרכים לשפר אותו כדי להביא את היכולות שלו לידי מיצוי.

"מאמנים בכירים מעולמות הריצה, הרכיבה, השחייה והטריאתלון פונים לרז ולקרן בשביל להתייעץ ולהבין מה אפשר לעשות כדי להשתפר", מפרט דנינו, "וזה גם מה שמייחד אותנו ושאי אפשר למצוא במקומות אחרים: אנשי מקצוע בכירים מהשורה הראשונה – רופאי ספורט, תזונאים, מבדקים אישיים ותשומת לב מלאה מההתחלה ועד לסוף. קרן, לדוגמה, היא אחת הבכירות בישראל בתחומה".

מחקר ושירות

ד"ר קרן קונסטנטיני היא פיזיולוגית של המאמץ והמנהלת המקצועית של מכון סילבן אדמס לספורט. האג'נדה שהיא מובילה כאן היא להיות מדעיים, אבל במקביל להסתכל בראייה כוללת על הספורטאי. "אנחנו מכון מחקר שעוסק במדעי הספורט ובפיזיולוגיה של המאמץ, אבל גם מקום שמספק שירותים לספורטאים המבוססים על הידע שלנו ועל מדע וכל מה שקשור בכך", אומרת קונסטנטיני, "אנחנו פעילים מ-2018 ובקרוב נעבור לבניין חדש וגדול שיממש את החזון ואת המטרה שלנו מלכתחילה: עם מעבדות מחקר, חדרי בדיקות ועוד מגוון רחב של שירותים".

איך העבודה במכון מתבצעת בפועל?
"צד אחד של המכון הוא במחקר – אנחנו נושאים את הדגל של מדעי הספורט והמחקר היישומי. לא מבצעים כאן רק בדיקות ברמת התא והרקמה, אלא מסתכלים על הספורטאי כגוף שלם ושואלים מה יכול לשפר לו את הביצועים בפועל: תזונת ספורט, רפואת ספורט.

"החלק השני הוא הצד השרותי, שזו עבודה בעיקר בענפי ספורט הסיבולת לשיפור ביצועים, לדוגמא בסיוע של פסיכולוגים של הספורט. אחד הדברים החשובים מבחינתנו הוא להדגיש את הייחודיות של כל ספורטאי שמגיע אלינו מגיל 16, בכל הרמות, עד האולימפיים. אנחנו מנסים להבין מה הוא או היא צריכים, איפה נמצאים הפערים, מה המטרות שלהם, ובהתאם לעבוד איתם על הפרוטוקולים הנכונים להם. ספורטאים רבים באים דרך המאמנים שלהם, שהם חלק מהותי בתהליך שעוזר לנו להבין מה חסר מנקודת המבט המקצועית".

להבין מה הספורטאים צריכים. צילום: עמרי דנינו

מתאים לספורטאים בכל הרמות

"מכון סילבן אדמס" מוגדר כמוסד ללא כוונת רוח עם מיקוד בעוד ועוד מחקר, לצד השקעה בפיתוח. היום המקום מציע מסילת ריצה ענקית שלא רואים במקום אחר, שיכולה להגיע עד ל-80 קמ"ש, ומאפשרת גם רכיבת אופניים עליה, אפשרות לשינוי כיוון המסילה לריצה בירידה, וגם מסילה נוספת קטנה יותר עם 3,000 חיישני לחץ שיכולה לאבחן את טביעת כף הרגל שלכם בריצה בכל נקודה, ולהבין איפה קיים יותר לחץ וכך להתאים את הסגנון שלכם.

לצד אלה אפשר לקיים כאן בדיקת צריכת חמצן מרבית, מבדק ספים פיזיולוגיים עם או ללא דגימת לקטט, מבדק המאפשר יצירת פרופיל יכולות אירוביות ואנאירוביות, מדידת הרכב גוף, מדידת חילוף חומרים במנוחה, וכמובן כניסה לבריכת הזרמים. והכל מותאם ומונגש לספורטאים בכל הרמות, ולא רק כאלה שמחפשים אחר מדליה אולימפית.

"לצד צוות מקצועי בכיר, "מכון סילבן אדמס לספורט" נעזר בציוד מתקדם מהרמה הגבוהה ביותר בעולם, כמו בריכת הזרמים שבה נעשה שימוש רב, הן עבור ספורטאים והן ביחידת המחקר של המכון", מסכם פרופ' חגי פיק, מנהל המכון. "לקראת עונת התחרויות הקרובה אנו מצפים להגעת ספורטאים רבים מכל הרמות לטובת דיוק ושיפור הביצועים"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג