מתחילים לרכוב? הנה 10 טיפים מצוינים לרוכבים מתחילים

החלטתם לרכוב? הנה עשרה כללי אצבע שיכווינו אתכם ושכדאי לכם לרכוב איתם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רכיבה אופניים
רכיבה אופניים

1. הצטיידו באופניים מתאימים
המפתח לרכיבה מהנה ויעילה ולשליטה טובה באופניים הוא אופניים במידה המתאימה לכם, בעיקר כשמדובר באופני כביש. עדיף שתרכבו על אופניים ישנים במידה מתאימה מאשר על אופניים שעלו סכום חמש ספרתי אבל הם קטנים מדי או גדולים מדי לכם. רכיבה על אופניים במידה לא מתאימה תהיה הרבה פחות מהנה והיא עלולה לגרום לכאבים ברכיבה (בעיקר במפרקי הידיים ובברכיים) ואף להוביל לפציעות. את המדידה הראשונית ניתן לבצע ברוב חנויות האופניים, ואם תתמידו בתחביב כדאי לשקול מדידה מקצועית יותר הכוללת גם התאמות מדוייקות של האופניים שלכם למידותיכם.
 

מידה מדוייקת של האופניים היא המפתח לרכיבה מהנה צילומים: Thinkstock
 
2. השקיעו בביגוד
רכיבה על אופניים כרוכה בישיבה של שעות על האוכף, ובמקרה של אופני כביש,  מדובר על אוכף קשיח למדי ובאופניים שאין בהם שיכוך זעזועים. כך שפריט הלבוש החשוב ביותר לרוכבים הוא טייטס רכיבה אשר יש לו ריפוד באיזורים המועדים לפורענות. מעבר לטייטס, חולצת רכיבה ייעודית מצויידת בכיסים, בהם תוכלו להניח אוכל, מפתחות, טלפון סלולרי ועוד. בשלב מתקדם יותר, כדאי לחשוב על רכישת נעליים שמתחברות לפדאלים (עם קליטים) ומאפשרות דיווש יעיל וחלק יותר.
 
3. אל תזלזלו בטכניקה
לפני שאתם מצטרפים לקבוצה, כדאי מאוד להקדיש זמן ולהתאמן על טכניקת רכיבה לבד, עד שאתם מרגישים שאתם שולטים באופניים בצורה טובה. סיבובים חדים, בלימות חירום, ניתוק הנעליים מהפדאלים, ירידות, עליות, החלפת הילוכים והתאמתם לתוואי הרכיבה – חשוב מאוד לתרגל את כל אלה לפני שאתם מצטרפים לקבוצה שבה תרכבו במהירות גבוהה צמוד לגלגלים של אחרים ותצטרכו להגיב במהירות.
 
4. מצאו את הקאדנס המתאים
רוב הרוכבים המתחילים נוטים לרכוב בהילוכים הקשים יותר ולסובב רגליים לאט, מה שיוצר עומס כבד על השרירים. סיבובי רגליים מהירים יותר (קאדנס גבוה) מכבידים יותר על המערכת הקרדיו-ווסקולרית אך פחות על השרירים. לכל רוכב יש קאדנס המתאים לו, וכדאי לכם למצוא את זה שמתאים לכם כדי לרכוב בצורה היעילה ביותר ולמנוע בזבוז אנרגיה ופציעות.
 
5. למדו להתגבר על תקלות 
פנצ'רים ותקלות אחרות באופניים הם רק עניין של זמן. היו מוכנים ולמדו איך להחליף פנימית (באופני כביש) או לתקן פנצ'ר (באופני שטח) בעצמכם. יש שלל סרטונים באינטרנט, אבל הטוב ביותר יהיה לקפוץ לחנות האופניים הקרובה ולבקש ללמוד ולהתנסות בכך. 

לאנס ארמסטרונג מסביר כיצד להחליף פנימית באופני כביש

 

6. קחו אתכם ציוד מתאים
יוצאים לרכיבה של כמה שעות? אל תשכחו להצטייד במשאבה קטנה, פנימית רזרבית וציוד להוצאת פנימית או במדבקות לתיקון פנצ'רים, באוכל, בקבוקי שתייה, משקפי שמש, כסף וטלפון סלולרי. אם אתם יוצאים לרכיבת שטח לבדכם, למדו היטב את המסלול וקחו איתכם מספיק אוכל ושתייה.
 
7. שנו תנוחות ברכיבה
תנוחת הרכיבה באופני כביש היא מאוד סטטית. זה, בנוסף לכך שבאופני כביש אין כל בלימת זעזועים, עלול להכביד על הגוף ולגרום לכאבים במהלך רכיבות ארוכות ולתחושה של שרירים תפוסים ואיברים רדומים. נסו לשנות תנוחה מדי פעם – להתרומם מהכיסא, לשנות את מנח הידיים על הכידון ועוד. ברכיבת שטח, שינוי התנוחה הוא חלק מהרכיבה ורצוי ללמוד איך להטות את הגוף בעליות, בירידות ובמעברי מכשולים.
 
8. הצטרפו לקבוצה שמתאימה לכם ברמה
יש הרבה מאוד קבוצות רכיבה ברמות שונות. אל תתפתו להצטרף לקבוצה מתקדמת אם רק עליתם לא מזמן על האופניים. סביר להניח שלא תצליחו להחזיק מעמד באימונים, מה שיגרום לכם לתסכול. אפשר בהחלט להתחיל לרכוב עם חברים וללא מאמן, רק כדי להתרגל לרכיבות בנפחים גבוהים ולרכיבה בדבוקה, ועם הזמן להצטרף לקבוצה מקצועית יותר. 
 
ציוד חובה בכל רכיבה
 
9. שמרו על בטיחות
רכיבה על אופניים היא ספורט מסוכן. עשו את המכסימום כדי לשמור על בטיחותכם. זה אומר לחבוש תמיד קסדה ובגדים בעלי נראות גבוהה, לרכוב לפי חוקי התנועה ולהתרחק מכבישים שהרכיבה בהם אסורה ו/או שהם מסוכנים, בעיקר בשעות מסוימות. להיזהר במיוחד כשרוכבים בכביש חלק, ללמוד את חוקי הרכיבה בקבוצה ולתחזק את האופניים שלכם באופן שוטף.
 
10. אל תשכחו ליהנות
לא כל יציאה לרכיבה חייבת להיות "אימון" ולא תמיד חייבים לעבור את השיא הקודם במרחק, זמן או דופק. רכיבה על אופניים היא קודם כל כיף גדול וחשוב לזכור את זה בים האביזרים ומכשירי המדידה שהשוק מוצף בהם. לפעמים היופי הוא בפשטות, ואפשר מדי פעם לצאת ל"סתם" רכיבה, משהו שיזכיר יותר טיול מאשר אימון.
 
27.7.14

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong
 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג