מתחילים לרכוב? המדריך לבחירת זוג אופני הכביש הראשון שלכם

אופניים חדשים או משומשים? מה המידה שלי? כמה עולים האביזרים הנלווים? ועל מה לא כדאי להתפשר בבחירה? שרון פירסט עם הטיפים הבסיסיים והחשובים ביותר, רגע לפני שאתם עולים לראשונה על האוכף
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הולכים לקנות אופניים? זה בשבילכם | צילום: Shutterstock

הגיע הרגע, החלום מתגשם, אתה חושב על הטיפוס שראית זה עתה בטור דה פראנס וחושב "וואלה, זה באמת אפשרי!" וכל מה שחסר לך הם אופניים… וקצת כושר.

לכתבות נוספות בנושא:
האזינו לפודקאסט של שוונג: האווירודינמיקה של רכיבת האופניים
בודקי סמים הופיעו במרוץ אופניים בספרד, 130 רוכבים "ברחו"
הכירו את אופני ה-Wilier החדשים של רועי זוארץ בדרך לצ'אלנג' ישראמן

רכישת אופני הכביש הראשונים יכולה להיות מאד פשוטה. אדם צועד, נכנס לחנות אופניים, שואל כמה שאלות ויוצא עם אופניים חדשים מבריקים. קצת ציוד, וקדימה לדרך. אלא שבעצם, זה לא ממש ככה. כלומר, אפשר לסיים את הסיפור כאן, אלא שבפועל זה מתכון בדוק להרבה צרות. אז כיצד באמת מתחילים?

חנות אופניים. אילסטרציה | צילום: Shutterstock

הגדרת תקציב
הצעד הראשון הוא להגדיר מהו הסכום המרבי שאני מתכוון להשקיע. אחרי שסיימתי להגדיר את התקציב, חשוב לזכור שתמיד יש מקום לסטיות, לכן להעלות אותו בכ-20 אחוזים. שנית – ציוד בסיסי: 2,000 ש"ח לערך צריכים להיות מוקצים להשקעה בציוד משלים, קרי קסדה, כפפות, ביגוד רכיבה, נעלי רכיבה, פדלים, ציוד חילוץ בסיסי וכד'. כל אלו הם חובה. בלעדיהם חווית הרכיבה תהיה מלווה בסיכון חיים ובאי נוחות.

חדש מול משומש
אחת השאלות החשובות שרוכב מתחיל אמור לשאול את עצמו היא "האם אני בטוח בתחביב החדש". אם התשובה היא לא, אז תמיד עדיף לרכוש אופניים משומשים. מקסימום ה"קולב" שנזנח במרפסת יעלה סכום קטן יחסית ולא עשרות אלפי שקלים.

אם התקציב הוא פחות מ-10,000 ש"ח, הרי שאופניים משומשים יתנו תמיד תמורה טובה יותר לכסף שבכיסכם. הדבר נכון בתנאי בסיסי מאד – שהאופניים במצב תקין. רכישת אופניים משומשים מחייבת בדיקה אצל בעל מקצוע: בדיקה שהשלדה שלמה ולא ניכרים בה סדקים/סימני תיקון (תיקון מקצועי אגב יחזיק מעמד לנצח פחות או יותר).

כמו כן, יש לבדוק את מצב המערכות, חשוב לבדוק שכל המכלולים במצב תקין ושאין מכלול שדורש החלפה מידית או בטווח של כמה שבועות. אם בחרתם לרכוש אופני יד שניה, חשוב לזכור שזמן קצר לאחר הרכישה כדאי לעבור עליהם שוב אצל מכונאי, רק כדי למנוע את התקלות הגדולות.

חשוב לבדוק את האופניים אצל איש מקצוע | צילום: Shutterstock

מה המידה שלי
הרבה רוכבים ממליצים על מודד כדי לדעת מה המידה הנכונה ולבצע התאמה. כמי שעוסק בתחום, אני בהחלט אוהב לקוחות שמגיעים אלי עם מדידה, זה מקל עלי כבעל מקצוע לאתר את הגיאומטריה הנכונה, את המידה הנכונה ושאר הרכיבים שיתאימו לצורכי הלקוח.

באותה נשימה, לא תמיד צריך מודד. ברוב חנויות האופניים הרציניות ידע המוכר לשאול את השאלות הבסיסיות, למדוד גובה ועוד 2 או 3 מידות גוף ולמצוא את המידה הנכונה, או לפחות את הכיוון לה. בעל מקצוע טוב יושיב אתכם על אופניים במידה המשוערת ויביט על תנוחת הרכיבה. התחושה של הרוכב צריכה להיות נוחה ולא מאולצת, לא מתוחה מדי וכו'.

חשוב שהאופיים יתאימו למידותיכם | צילום: Shutterstock

ואם כבר חדש
אם הגישה שלכם היא שכסף לא משחק תפקיד, אז כמובן רכשו את האופניים הכי יקרים שמוצעים לכם. אבל בשורה התחתונה, רוב המתחילים מעדיפים (ובצדק) לא לקנות אופניים יקרים מידי. בכל זאת, יש כמה דברים שאסור לוותר עליהם:

  • שלדת קרבון: שלדות אלומיניום שהיו פעם קלילות ומרשימות הן כיום מגושמות וכבדות, היצרנים לא באמת רוצים למכור אותן, והן לרוב יאבזרו בציוד ברמה מאד נמוכה. לכן, אני ממליץ לוותר עליהן, אלא אם מדובר על אופניים לרכיבה עירונית נטו.
  • בלם דיסק: אם כבר רוכשים כיום אופני כביש, הרי שבלם דיסק ב-2024 זו לא המצאה חולפת, זה הסטנדרט ורוב עולם האופניים כבר לא מציע אופני כביש מרמות הביניים עם בלם חישוק. אם בכל זאת הוצעו לכם כאלו, שווה לשאול האם מדובר בשנתון מאד ישן, ולבדוק האם אין הנחה בהתאם, והאם בכלל תהיה עדיין אחריות
  • מערכת הילוכים אלקטרונית/מכנית – אין ספק שגם מערכת מכנית תהיה נהדרת, אבל בשורה התחתונה העולם התקדם, ומאז שיצאה ה-105Di2 של SHIMANO הרי שבמקרים רבים התוספת לאלקטרוני אינה גדולה והמוצר כמובן נעים יותר לשימוש.
  • גלגלים: כאן המלצה בסיסית – אל תחשבו כמו רוכבי World Tour וגם לא כמו מנצחי אליפות העולם באיש ברזל. גלגלי אלומיניום ברמה בינונית (משקל של 1,700 גרם) יתנו מענה נהדר לרוכב מתחיל, ובעתיד תמיד אפשר לשדרג. אם יש לכם יותר תקציב, אז גלגלי קרבון בפרופיל של 35-38 מ"מ מומלצים ולא יגרמו לכם לסבול ברוחות צד יותר מידי.

רגע לפני סיום, טיפ קטן – אם נכנסתם לחנות והמוכר נותן לכם הרגשה שברגע שראה אתכם הוא כבר יודע מה אתם צריכים, לא שאל אפילו מה המטרות שלכם או ניסה להבין איך הגעתם לתחום, בצעו סיבוב פרסה, זה כנראה לא המקום שידאג לכך שתרכשו את האופניים הנכונים. בהצלחה!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג