מתאמנים הרבה? כנראה שמובטחים לכם חיים ארוכים

מחקר הסקר המקיף ביותר עד כה על הקשר בין פעילות גופנית ותמותה התפרסם בארצות הברית. התוצאות שלו רעות מאוד עבור מי שלא מתאמן כלל. יש חדשות טובות לאלה שאומרים עליהם שהם מתאמנים יותר מדי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשבוע שעבר (6.4.2015) התפרסם מחקר הסקר המקיף ביותר עד כה על הקשר בין פעילות גופנית ותמותה. המחקר כלל 661,137 מבוגרים, מתוכם 4,077 שהתאמנו כ-80 ק"מ בשבוע. צוות החוקרים כלל בין היתר מומחים לבריאות הציבור ואפידמיולוגים מהמכון הלאומי לסרטן באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. המחקר מצא כי מעט פעילות גופנית מעניקה תועלת מרובה, ריבוי פעילות גופנית מעניק תועלת רבה עוד יותר, אם כי בשיעורים גבוהים מאוד השיפור נעצר והמגמה מתהפכת.

קבוצת אנשים רצה

הכי בריא זה להתאמן פי 3 עד 5 יותר מההמלצה של משרד הבריאות האמריקאי. כמה זה יוצא? | צילום: thinkstock

לדברי החוקרים במאמר שפורסם באינטרנט על ידי JAMA Internal Medicine: "הממצאים שלנו מספקים מידע לאנשים בשני קצוות ספקטרום הפעילות הגופנית. הם מספקים ראיות חשובות לאנשים לא פעילים אשר מראות כי כמויות צנועות של פעילות מספקות יתרונות משמעותיים, ומנגד מרגיעות אנשים פעילים מאוד שאין עלייה בסיכון לתמותה הקשורה לפעילות".

הניתוח של המידע המקובץ של 661,137 גברים ונשים (גיל ממוצע 62, טווח 21-98) מאירופה וארצות הברית, ש-116,686 מהם מתו במהלך המחקר, מצא כי אנשים המתאמנים ברמה המתוארת בהמלצות של משרד הבריאות האמריקאי שהיא 75 דקות פעילות נמרצת בשבוע, או 150 דקות פעילות מתונה, נהנו מהפחתה של 20% בסיכון לתמותה בהשוואה למי שאינם מתאמנים. אלו שהתאמנו פי 3 עד פי 5 מהכמות המומלצת חוו את הירידה הגדולה ביותר בסיכון שהיא 39%. אלו שהתאמנו פי 10 מן הכמות המומלצת שמרו על סיכון נמוך.

עוד כתבות בנושא

הטרנדים של 2015 בכושר הגופני 
איך לא נותנים למתח הנפשי להשפיע על הגיל הפיזיולוגי? 
מאיזה תכניות אימון צריך להיזהר?

הניתוח קיבץ את המשתתפים לרמות לפי שעות לשבוע  MET (Metabolic Equivalent of Task), מדד אשר ניתן להמרה לק"מ בשבוע. לדוגמה, פעילות של פי 3 מהכמות המומלצת שוות ערך לריצה של כ-25 קילומטר בשבוע; פי 5 לכ-40 ק"מ בשבוע; ופי 10 לכ-80 ק"מ לשבוע. גודל המדגם של המחקר הנוכחי התגבר על מחסום האחוז הנמוך של מתאמנים המגיעים לרמות פעילות גבוהות עד כדי פי 10 מהכמות המומלצת (0.6%), וכלל 4,077  ספורטאים כאלו. מביניהם, 212 מתו במהלך המחקר (חציון 14.2 שנים).

הקשר בין פעילות גופנית ותמותה

המאמר כולל ניתוחים נפרדים למקרי מוות מסרטן ומקרי מוות מבעיות קרדיווסקולריות. הניתוח הראה כי הסיכון למוות מסרטן המשיך וירד עם העלייה בפעילות בכל הרמות. לעומת זאת, שיעורי התמותה מגורמים קרדיווסקולרים הגיעו למינימום ברמות של פי 3 עד 5 מהכמות המומלצת, ועלו אצל מי שהתאמנו יותר. עם זאת, הסיכון לא עלה על זה שנמצא בקרב מתאמנים שהתאמנו משמעותית פחות.

 שורה תחתונה

1. הכמויות המומלצת כיום לפעילות גופנית למטרות פנאי (75 דקות פעילות נמרצת בשבוע, או 150 דקות פעילות מתונה) מספקות את מרבית היתרונות לתוחלת החיים.

2. מרבית התועלת מושגת כנראה ברמות של פי 3 עד פי 5 ממינימום הפעילות הגופנית המומלצת.

3. לא נראה שיש סיכון מוגבר לתמותה ברמות פעילות גבוהות עד כדי 10 פעמים או יותר מהכמות המינימלית המומלצת. 


תומר גמנידר | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ברק הגיב:

    צריך גם להבין שבחקרים כגון זה, על אף הכמות הרבה של הנחקרים, מדובר בשאלונים או הערכת הנשאל על כמות ועצימות הפעילות הגופנית שהוא מבצע ולא הערכה אובייקטיבית. כמו כן לא ניתן לבצע תקנון מוחלט להשפעות של מרכיבים אחרים של אורחות חיים – כגון עישון, משקל, מצב סוציואקונומי וכדומה, המשפיעים גם כן על התמותה במקביל במי שמדווח על פעילות גופני רבה יותר.

  • תומר עו"ד הגיב:

    חמור מאוד ששונג מפרסם מאמר מתורגם שרק כביכול כתב הכותב, אין מראה מקום , אין שום דבר.
    עו"ד בינוני יעשה הרבה נחת לכותב המאמר המקורי

    1. עדנה הגיב:

      יש קישור למאמר עצמו באמצע הכתבה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג