משתנים המשפיעים על התוצאות בתחרות איש הברזל

שחייה של –2.4 מייל (3.800 ק"מ),  רכיבה על אופניים –112 מייל (180 ק"מ) וריצת מרתון –26.385 מייל (42.195 ק"מ) הנם המרחקים שיש לעבור ברציפות בעת תחרות ’איש הברזל’ שנערכת במקומות שונים בעולם, וגם בישראל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שחייה של –2.4 מייל (3.800 ק"מ),  רכיבה על אופניים –112 מייל (180 ק"מ) וריצת מרתון –26.385 מייל (42.195 ק"מ) הנם המרחקים שיש לעבור ברציפות בעת תחרות 'איש הברזל' שנערכת במקומות שונים בעולם, וגם בישראל

מאת:ד"ר איתי זיו


 אתר ישראמן סמסונג 2013 – כאן
 כל כתבות ישראמן סמסונג – כאן

מדובר בתחרות מיוחדת במינה שמצריכה יכולת גופנית גבוהה מאוד. ההכנה הגופנית הנדרשת לתחרות זו רבה מאוד ונמשכת חודשים ארוכים ואף למעלה משנה. או אז, נערכים אימונים מספר שעות מדי יום ביומו (עשויים להסתכם ב-20 שעות שבועיות ויותר). בנוסף, הכנה לתחרות 'איש הברזל' מצריכה היערכות מתאימה, לא רק בהיבט התזונתי (בעת ביצוע האימונים השונים, לפני התחרות וכן גם במהלכה) אלא גם בהכנת הציוד בו נעשה שימוש (בשחייה, ברכיבה על האופניים ולריצה) ובכלל מדובר בענף ספורט שהעיסוק בו לא זול כלל ועיקר.
מעניינת העובדה שלתחרויות 'איש הברזל' השונות יש הגבלת זמן בו יש לסיים התחרות (לדוגמה –17-14 שעות בממוצע) ולכן חשובה במיוחד ההיערכות המתאימה לתחרות על מנת שיהיה גם צוות שיקבל את המתחרים שמסיימים אחרונים.
משתנים המשפיעים על התוצאות בתחרות 'איש הברזל'
יש עשרות משתנים המשפיעים על תוצאת הסיום בתחרות. להלן רשימה חלקית שלהם: הגיל, היכולת של המתאמן, הגנטיקה, הרכב הגוף, המצב ההורמונלי, הציוד בו נעשה שימוש (נעלי הריצה, האופניים ועוד), הטכניקה בעת ביצוע המקצועות השונים, התזונה ועוד. חשוב לציין שהיערכות לא מתאימה ולא נכונה עשויה להתבטא בתוצאות פחות טובות המסתכמות במספר דקות ויותר. 
בשנים האחרונות נעשו לא מעט מחקרים שעסקו בתחרות 'איש הברזל ולהלן שלושה מהם שנוגעים בתחוםים הבאים: האנתרופומטרי (מדידה השוואתית של גוף האדם), עובי קפלי העור, והגיל של הספורטאים.
1. במחקר שנערך במכון סנט גלן, שווייץ נבדק היחס בין אנתרופומטריה ומידת מפתח הרגליים בזמן ריצה אצל גברים המשתתפים באיש הברזל. במחקר השתתפו 184 גברים המתאמנים לתחרות 'איש הברזל'. נמדדו מסת גוף, גובה, BMI, סך קפלי עור, עובי קפלי העור, אחוז השומן התת עורי בגוף וזמן המרוץ לכל אחד. נמצא קשר ישיר בין מסת הגוף, מידת מפתח הרגליים בעת ריצה וזמן המירוץ כולו. ככל שמסת הגוף הייתה נמוכה יותר, כך מידת מפתח הרגליים בריצה הייתה גדולה יותר וזמן הריצה התקצר. כמו כן, נראו אצל האצנים בעלי מסת הגוף הנמוכה יותר פחות קפלי עור, שעוביים דק יותר.

2. במחקר שהתפרסם International Journal of Sports Medicine בשנת 2011 ונערך בשוויץ נבדק עובי קפלי העור של פלג הגוף העליון הקשור לתוצאות המרוץ אצל משתתפים ב'איש הברזל'.

המחקר בדק את הקשר בין עובי קפלי העור לבין תוצאות תחרות איש הברזל בקרב גברים ונשים שהשתתפו במירוץ. החוקרים בדקו את עובי קפלי העור בשמונה מקומות בגוף ואת אחוז השומן בגוף. כמו כן חושב הזמן הכולל בכל אחד מהמקצים – שחייה, ריצה ואופניים. במחקר השתתפו 27 גברים ו-16 נשים. בקרב הגברים, אחוז שומן הגוף, עובי קפלי העור הכולל וסך קפלי העור בפלג הגוף העליון היו קשורים בקשר ישיר לזמן הכולל בו השלימו את המרוץ. אחוז השומן, סך עובי קפלי העור וסך קפלי העור בפלג הגוף העליון של הנשים עמדו בקשר ישיר בעיקר עם מהירות הרכיבה על אופניים במהלך המרוץ. עם זאת, אצל הנשים, לא נמצא קשר ישיר בין עובי קפלי העור לזמן הכולל בו סיימו את המרוץ, לנפח האימונים השבועי שלהן או למהירות הריצה, שחייה ורכיבה על אופניים באופן כללי במרוץ. לפי הממצאים, עובי דק של קפלי עור בפלג הגוף העליון מיוחס לביצועים טובים יותר במירוץ איש הברזל אצל גברים, אך אין לכך השפעה אצל הנשים.

3. במחקר שנערך באוניברסיטת בורגו, צרפת והתפרסם ב-International Journal of Sports Medicine בשנת 2010 נבדקו שינויים תלויי גיל בקרב מתחרי טריאתלון איש הברזל. למחקר זה היו שתי מטרות:
א) לנתח את השפעת הגיל על ביצועי השחייה והריצה אצל מתחרים במרחקים אולימפיים ומרחקי 'איש הברזל'.
ב) להשוות בין קבוצות גיל שונות את השינויים בשלושת המקצים – ריצה, שחיה ואופניים בין מתחרים במרחקים אולימפיים למתחרים במרחקי איש הברזל. במחקר השתתפו 10 גברים בני שבעים בממוצע ונבדקו ביצועי הריצה, שחייה ורכיבת אופניים שלהם וזמן התחרות הכללי שלהם לאורך חמש שנים בשתי אליפויות עולם – בשנים 2006, 2007 עבור מרחקים אולימפיים ומרחקי תחרות 'איש הברזל'. נמצאה ירידה נמוכה יותר בזמן הממוצע של רכיבת אופניים בהשוואה לזמן הממוצע של ריצה ושחיה, לאחר גיל 55 עבור מרחקים אולימפיים, ולאחר גיל חמישים עבור מרחקי תחרות 'איש הברזל'. ככל שהגיל היה מתקדם יותר, הירידה בביצועים הייתה פחות מודגשת עבור מתחרים במרחקים אולימפיים לעומת מתחרי 'איש הברזל' בכל הנוגע לרכיבה על אופניים ולריצה. בניגוד לכך, נמצאה עליה תלויית גיל בביצועי השחייה, ללא קשר למרחק – אולימפי או איש ברזל. 
לסיכום, משתנים לא מעטים משפיעים על התוצאות הצפויות בתחרויות 'איש הברזל'. חשוב לציין שאת חלקם ניתן לשפר ולייעל ובכך לשפר את התוצאה בתחרות באופן ממשי. בנוסף, חשוב להזכיר שככל שהעיסוק בענף ספורט מסוים ארוכה וממושכת, היא מצריכה היערכות רבה וטובה יותר מבחינת הציוד, תוכניות האימונים, התזונה, הסיוע הנדרש באנשי מקצוע ועוד.
מקורות:

24.12.2012

איתי זיוד"ר איתי זיו
http://www.itaiziv.co.il/
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג