משקה Prime: משקה ספורט או "משקה מסיבות" בתחפושת?

מכירים את משקה ה-Prime החדש שמשגע את הרשתות החברתיות ונמכר במחירים לא שפויים? בדקנו לעומק את תכונותיו וחזרנו עם תשובות שיגרמו לכם לחשוב פעמיים לפני שתקנו אותו. וגם: האם הוא בכלל מתאים לילדים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקה פריים | צילום: Shutterstock

האם גם אתם נתקלתם לאחרונה בלהיט התורן בתחום המשקאות הקלים שנמכר תחת שיווק אגרסיבי ומיתוג ספורטיבי? אם יש לכם ילדים, בטח כבר יצא לכם לשמוע על משקה Prime באותו משפט עם הרולאפס וגלידת ה"קראנץ' פיסטוק". כן, גם הפעם מדובר בלהיט שיצא היישר מהטיק-טוק ומשווק חזק על ידי שני יוטיוברים מפורסמים (מודה שעד עכשיו אני לפחות לא שמעתי עליהם…אבל כנראה שאני לא ב"גיל הנכון"). אז עם כל הכבוד למיתוג ולשיווק כ"משקה ספורט", בואו נבין ביחד האם הם באמת מתאימים לספורט ומי צריך להיזהר מהם?

את משקה ה-Prime דוחפת מכונת שיווק אגרסיבית של שני יוטיוברים; לוגאן פאול ו-KSI. הפרסומת מגדירה את משקה ה-Prime כ"משקה הספורט שצומח בצורה המהירה ביותר בהיסטוריה" (The fastest growing sports drink in history), כאשר התמונות שרצות במהלך הפרסומת מחברות אותו עם תחומי ספורט שונים, וגם עם עולם המסיבות. האם מדובר במשקה ספורט אמיתי או בעוד "משקה מסיבות" כמו רד-בול ו-Monster? האם הוא תחליף למשקה האיזוטוני שצורכים תוך כדי אימון או אולי דווקא תחליף לכוס הקפה לפני האימון?

תחת המותג Prime יש שלושה סוגים שונים של משקאות, כאשר בארץ נמכרים כרגע 2 מתוכם: משקה Prime Energy ומשקה Prime Hydration . מדובר כאמור בשני מוצרים שונים המיוצרים על ידי אותו מותג. ההבדלים העיקריים ביניהם הינם בעיקר בהרכב התזונתי וברכיבים המוספים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Logan Paul (@loganpaul)

הערכים התזונתיים
הפרופיל התזונתי של שני המשקאות שונה. בעוד שבקבוק של 500 מ"ל של המשקה Prime Energy מכיל 10 קלוריות, 0 גרם שומן, 4 גרם פחמימות, 0 גרם חלבון ו-200/140 מ"ג קפאין למנה. מנה של המשקה Prime Hydration (478 מ"ל) מכילה 20 קק"ל, 0 גר' שומן, 6 גר' פחמימות ו- 0 גר' חלבון.

הרכיבים
בעוד ששני המשקאות מכילים מים מסוננים ותוספת אלקטרוליטים, המרכיבים הספציפיים והפרופורציות שלהם עשויים להשתנות בין שני המשקאות:

– Prime Energy – כולל תרכיז מי קוקוס, חומצת לימון, חומרי טעם טבעיים, סידן לקטט, מגנזיום ציטראט, אשלגן ציטראט ועוד.

– Prime Hydration – מכיל מים מסוננים, מי קוקוס מתרכיז, חומצת לימון, דיפוטסיום פוספט, טרימגנזיום ציטראט, טעם טבעי, מיץ פירות וירקות לצבע, סוכרלוז, L-isoleucine, L-leucine, L -וואלין, ד-אלפא טוקופריל אצטט (ויטמין E), אשלגן אצסולפאם, רטיניל פלמיטאט (ויטמין A), פירידוקסין הידרוכלוריד (ויטמין B-6) וציאנוקובלמין (ויטמין B-12).

משקה פריים | צילום: Wikimedia

האם מדובר במשקה ספורט?
Prime Energy – המשקה המזכיר מאוד "משקאות מסיבות" המכילים כמות גבוהה של קפאין. הוא דל בפחמימות וללא חלבונים בכלל. כמות הקפאין נעה בין 140 מ"ג ל-200 מ"ג וזו כמות גבוהה מאד השווה ל-3-2 כוסות נס קפה או 2-1 כוסות קפה שחור. כדי לסבר את האוזן, בכדור של תוסף קפאין שלוקחים לפני אימון יש כ-200 מ"ג קפאין, בפחית ברד-בול יש 80 מ"ג ובפחית Monster יש 160 מ"ג.

מכאן, שמשקה זה אולי הוא תחליף לשתיית קפה לפני ספורט או לתוסף קפאין, אבל השיווק שלו כמשקה ספורט עלול להטעות ואף לגרום לתחושות לא טובות במהלך הפעילות הגופנית (דופק מהיר, עצבנות, רעד, התייבשות, עליה בחץ הדם ועוד). תופעות אלו עלולות להופיע בעיקר בקרב מי שלא רגיל לצרוך כמויות כאלו של קפאין בבת אחת, ובמיוחד לא רגיל לפני/במהלך אימונים. נכון, קפאין נותן תחושת ערנות וממריץ את מחזור הדם, אבל לא בהכרח יוביל לשיפור בביצועים בספורט והוא לא מתאים לכולם במינונים הגבוהים האלו.

Prime Hydration – כאן מדובר במשקה שאומנם העשירו אותו באלקטרוליטים, ויטמינים וחומצות אמינו, אך לא ברור מהו הבסיס המדעי מאחורי המינונים שמופיעים בפועל במוצר. כמות הפחמימות במשקה מאוד נמוכה ועומדת על כ-1.2 גרם/100 מ״ל (6 גרם פחמימות בבקבוק של קצת פחות מ-500 מ״ל) כמות זו היא נמוכה מאד ולא מתאימה להגדרות של משקה איזוטוני (ריכוז הפחמימות המומלץ הוא 8-6 גרם/100 מ״ל).

ממש לא משקה איזוטוני | צילום: Shutterstock

המוצר אומנם מכיל אלקטרוליטים, אבל במינון נמוך מאד בהשוואה למשקאות איזוטונים המומלצים במהלך הספורט. לדוגמה, כמות הנתרן בבקבוק היא 10 מ"ג בלבד, כאשר במשקאות ספורט היא גבוהה משמעותית (70-50 מ"ג/100 גרם). גם האשלגן מאוד נמוך, כ-10 מ"ג בלבד בבקבוק משקה, בהשוואה לכמות של -171 מ"ג/100 מ"ל משקה מוכן במשקאות ספורט נפוצים. למשקה ה-Prime הוסיפו גם חומצות אמינו מסוג BCAA אך מדובר במינון נמוך יחסית ולא ברור האם יש לו בכלל השפעה מיטיבה על ביצועים ספורטיביים. תוספת הויטמינים במוצר גם היא זניחה ולא ניתן להתבסס עליה כמקור משמעותי בתזונה.

האם המשקאות מתאים לילדים?
למרות השיווק האגרסיבי הכולל תמונות של ילדים ששותים את המוצר, משקה Prime Energy איננו מתאים לילדים! המשקה כאמור מכיל כמות גבוהה מאד של קפאין שאינה מומלצת לצריכה בגיל הצעיר. על האריזה של המוצר כתוב בקטן וגם באתר הבית של המוצר רשומה אזהרה שלא מומלץ לצרוך את המוצר לפני גיל 18! עם זאת, כאשר הפרסומות משדרות תמונות של ילדים ששותים את המשקה בהנאה רבה, עלולה להיות הטעיה של ציבור ולסכן את בריאותם של הילדים.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לילדים ובני נוער להימנע מצריכת קפאין לחלוטין או לצרוך אותו בכמויות מוגבלות מאוד. המגבלה המדויקת המומלצת משתנה לפי גיל, אך בדרך כלל, מומלץ שילדים ובני נוער לא יצרכו יותר מ-100 מ"ג קפאין ליום (!). לכן, משקה ה- Prime Energy עם 200-140 מ"ג קפאין למנה, לא מתאים לילדים ובני נוער! חשוב לציין שבאזהרה שעל גבי הבקבוק רשום גם שאיננו מתאים לנשים הרות או מניקות ולמי שרגיש לקפאין.
משקה ה-Prime Hydration אמנם אינו מכיל קפאין, אך בפועל אין בו שום יתרון עבור הילדים.

עשוי להיות מסוכן לילדים | צילום: shutterstock

השורה התחתונה – אין יתרון, עלול להיות סיכון
משקה ה-Prime איננו יכול להיחשב כמשקה ספורט. הוא לא עומד בקריטריונים של משקה איזוטוני ולא יספק לגופכם את החזרת הרכיבים החיוניים לו בזמן פעילות ולאחריה (דל באלקטרוליטים, דל בפחמימות). גרסת ה-Prime Energy מכילה כמות גבוהה מאד של קפאין והיא יכולה להיות תחליף לתוסף/כדור קפאין לפני הספורט או לכוס קפה שחור חזק, אבל דווקא בגלל זה אין להקל בו ראש ומי שלא רגיל לצורך כמויות גדולות של קפאין בבת אחת, עלול לחוות תופעות לוואי לא נעימות תוך כדי הפעילות.

 


 

יעל דרור, דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc, צוות התזונה במדיקס
מאי אלקיים, סטז'רית במדעי התזונה, מכללת תל חי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • נמאס הגיב:

    בלבולי שכל, כולה משקה אנרגיה עם פחות מ2 גרם סוכר עם קפאין. גם בקולה יש וילדים שותים. לא צריך לחפש בנרות כל דבר. טרנד שיעלם גם ככה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג