משאירים עשן למתחרים

הם מתאמנים ברצינות אבל לא מוותרים על הסיגריה שאחרי ואפילו לא מתנצלים על כך. הכירו את הספורטאים שעושים את מה שעושה להם טוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הם מתאמנים ברצינות אבל לא מוותרים על הסיגריה שאחרי ואפילו לא מתנצלים על כך. הכירו את הספורטאים שעושים את מה שעושה להם טוב

מאת:אביטל הירש

הנזקים שכרוכים בעישון סיגריות הם כבר שנים רבות סוג של קונצנזוס בעולם המערבי. אין ספור מחקרים הוכיחו מעל לכל ספק כי למעשנים שיעור גבוה של מחלות כמו סרטן הריאות, סרטן הקיבה, לוקמיה וסוגים נוספים של סרטן, מחלות ריאה שונות, לחץ דם גבוה, התקפי לב, שבץ מוחי ורשימה ארוכה של מחלות נוספות. בממוצע, למעשנים תוחלת חיים קצרה יותר ובכל שנה מתים מיליוני אנשים בעולם מנזקי העישון. בארץ מתים מדי שנה כ-8,600 איש מנזקי עישון פעיל.


מעשנים בלי רגשות אשם צילום: Thinkstock

עוד כתבות בנושא

במקביל למגמת האנטי שקיימת כלפי עישון, שכוללת קמפיינים כנגד עישון וחקיקת חוקים שאוסרים על עישון במקומות ציבוריים, התחזקו בשנים האחרונות מגמות בריאותנות שונות: טרנדים תזונתיים לרוב, שלעיתים סותרים אחד את השני – נגד בשר אדום וחמאה ובמקביל טרנד התזונה הפליאוליתית, צמחונות, טבעונות, בלי גלוטן, בלי סוכר ועוד) וכמובן, העיסוק הכמעט אובססיבי בספורט. אין ספק שכיום הרבה יותר מיינסטרימי לעסוק בספורט, לשמור על תזונה נכונה וכמובן – לא לעשן. כולנו כל כך מתוכנתים להתנצל על כל חריגה מהתבנית, עד שכל ביס אקראי מעוגה או החמצה של אימון גורמת לנו להרגיש רע, להלקות את עצמנו ולהישבע ש"לא עוד".

לאור זאת, מפתיע לפגוש אנשים שגם עוסקים בספורט, ואפילו מאוד אינטנסיבי, גם מעשנים וגם לא מרגישים אפילו שמץ של רגשות אשם או פחד מההשלכות של התחביב הלא מאוד בריא הזה.

"מקפידה לדבוק בדברים לא בריאים"

רחל מנדה שבת, בת 42 מהרצליה, מנהלת בכירה בהייטק, מעשנת כקופסה ליום. "אני מעשנת כבר 20 שנה, במינונים משתנים. ספורט אני עושה כבר 16 שנה, כשמ-2009 הדגש הוא על ספורט סיבולת".  מנדה שבת כבר השתתפה כמה פעמים במקצה הספרינט בטריאתלון נשים ובמרוצים רבים, כולל שני חצאי מרתון. כשאני תוהה באוזניה איך כל זה מסתדר עם קופסה ליום, היא אומרת: "בהנאה רבה. אני לא מרגישה שזה מפריע לי. נעים לי וכיף לי לעשן, ובאופן כללי אני מקפידה לדבוק בדברים לא בריאים: ריצות ארוכות, אופני כביש ועישון". 

אילו תגובות את מקבלת מספורטאים אחרים?
"כשאני לוקחת את הסיגריה של אחרי, אנשים מסתכלים עליי בהשתוממות. באופן כללי, כל ההוויה של הבריאות – אסור אלכוהול ואסור סיגריות ואסור עוד המון דברים – כל הפנאטיות של הבריאות זה משהו שאותי מאוד משעשע, כי אני לא באמת מתחברת לזה. 

 רחל מנדה שבת. צילום: יובל שבת


אני מאמינה בלעשות מה שטוב לך ולא מה שכתוב שאמור להיות טוב לך. אני פועלת לפי מה שאני מרגישה שלגוף שלי כיף ונעים, ושום דבר לא בפנאטיות".

דואליות בין האהבות שלי
"בעצם, בכל מעגלי החיים שלי כבר מכירים את הדואליות הזאת בין האהבות שלי. אני מבלה הרבה במועדוני האוס, שלא ממש קשורים לבריאות. אחד הסיפורים המצחיקים הוא שפעם היתה פתיחה של חלק חדש באחד המועדונים והבעלים הגיע אליי והזמין אותי להגיע לפתיחה. התחלתי להגיד לו 'אבל….' והוא אמר – אני יודע שיש לך מרוץ הערב, אבל תעשי את הריצה ותבואי, הדיאודורנט עליי. ובאמת, אחרי המרוץ ביליתי חצי לילה במסיבת הפתיחה".

בניגוד למנדה שבת, דניאל קרן הוא אושיה מוכרת בתחום הספורט האתגרי. הוא רץ למרחקים ארוכים, מאמן, מטפס הרים ועוסק באומנויות לחימה. קצת מפתיע לשמוע ממי שמאחוריו אתגרים כמו האקו צ'אלנג' בניו זילנד, תחרות שלושת הפסגות בבריטניה ואיירון מן אוסטריה שהוא מעשן סיגריה ביום. 

"באופן כללי, אני מאמין שקנאות יתר היא לא טובה", הוא אומר. "זה לא משנה איזה סוג קנאות זאת – אם זו קנאות לבריאות, לאידיאולוגיה דתית, לרעיונות, לפוליטיקה, ללאומיות, ובכלל זה גם הקנאות הבריאותית ". 

קרן עוסק בספורט כבר כ-15 שנים ומעשן עוד יותר שנים מזה. "זה לא מטריד אותי", הוא אומר. "אני מעשן מעט, סיגריה ביום, ואין לי כוונה להפסיק".

מה היית אומר אם היה לך מתאמן שמעשן?
"אנשים עושים בשם הבריאות הרבה דברים לא בריאים ושהם לא לרוחי. אני יכול רק להמליץ, להגיד מה נכון בעיניי ומה אני נוהג לעשות. אבל אנשים הם בוגרים, בעלי כושר שיפוט ויכולת קבלת החלטות וזכות בחירה, ומי אני שאגיד להם מה נכון ומה לא?".

כמי שנחשב לגורו של ריצה וחיים בריאים, קרן מודה שהוא נתקל לפעמים בתגובות מופתעות של אנשים שרואים אותי מעשן. "יש אימג' שלי כאדם מאוד בריא וזה נכון, אני באמת שומר על אורח חיים בריא, וזה פשוט חלק מהחיים שלי".

בשבחי המתינות
קרן מאמין שמתינות היא טובה בכל תחום. "גם כשמדובר באכילה – אני לא מתנזר משווארמה או פיצה, מאכלים שלא נחשבים בריאים במיוחד. אני חושב שזה טבעי ושצריך לקבל את זה ולא לקחת את זה יותר מדי ברצינות. אף אחד לא מושלם וזה בסדר ליהנות גם מסרטי מופת וגם מסרטים אחרים, פחות איכותיים".


14.5.2014

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג