מרכב ליווי ועד לרדאר ופנס: טיפים חשובים לרכיבה בטוחה בכביש

מה נוכל לעשות כדי להגן על עצמנו כרוכבים על הכביש? אספנו 8 טיפים שיכולים להציל חיים: מהרכיבה בקבוצה, דרך הביגוד המתאים ועד לעזרים הטכנולוגיים שיוכלו לסייע לכם (בשיתוף רונלייט היבואן הרשמי של GARMIN בישראל)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כך נרכב בצורה בטוחה יותר | צילום: GARMIN

גם אם אתם רוכבים ותיקים וגם אם מתחילים, אתם ודאי מודעים לסכנות שטומן בחובו הספורט המדהים הזה. הסכנה העיקרית, לצערנו, היא הנהגים בכביש. בכל כמה חודשים שומעים בחדשות על רוכב נוסף שנפצע או נהרג מפגיעת רכב על הכביש, כשהמקרה הטרגי של איש הברזל חן יהלום ז"ל הוא האחרון שבהם, מקרה שהימם רבים בקהילת הטריאתלון והאופניים.

במרבית המקרים, התאונות הקטלניות הן באשמה ישירה של נהגי הרכבים ולא של רוכבי האופניים, כאשר גם לתשתית הכבישים בישראל יש תרומה לכך. אף על פי כן, עלינו הרוכבים לעשות את המיטב על מנת להגן על עצמנו, כדי למזער את הסיכוי לתאונה. ביקשנו ממיטב רוכבי הכביש את עצות הבטיחות הטובות ביותר לרוכבים ואספנו אותן עבורכם, מתוך תקווה כי לא נשמע עוד על תאונות דומות בעתיד.

1. רכב ליווי
הפתרון הטוב ביותר, גם אם לעתים מורכב יותר לוגיסטית. רכב ליווי שנוסע מאחורי הרוכבים עם אורות מהבהבים  בולט למרחוק עבור שאר הנהגים, וגם במקרה של פגיעה על ידי רכב אחר, הנזק יהיה קטן יותר מאשר פגיעה ישירה ברוכבים. כיום מדובר בהכרח של ממש עבור כל קבוצת רכיבה או טריאתלון, אך גם אם אתם יוצאים לרכיבה עצמאית בכביש, עשו הכל כדי להתארגן על רכב ליווי שיגן עליכם. זה יכול להיות ההבדל בין חיים למוות. תמיד יש איזה דוד, סבא בפנסיה, או רוכב עם פציעה שיוכלו לעזור – אל תהססו להתקשר אליהם.

צילום: GARMIN

2. רכבו בקבוצה ולא לבד
לצד היתרונות המקצועיים, היתרון הבטיחותי של רכיבה בקבוצה הוא משמעותי. הנראות לעומת רוכב בודד על הכביש היא גדולה יותר. נכון, גם לרכוב בקבוצה צריך לדעת, הן מבחינת שליטה על האופניים כדי למנוע התנגשויות בתוך הפלוטון והן מבחינת הסימון הנהוג בתוך קבוצה.

3. צייתו לחוקי התנועה
לכאורה מדובר בסעיף מובן מאליו, אך כולנו יודעים שלא כך הדבר. גם מבחינת החוק, רוכבי אופניים על הכביש מחויבים לכל חוקי התנועה, וגם מבחינה בטיחותית החשיבות עליונה. נכון, לעצור ברמזור אדום או בתמרור עצור כשהכביש ריק עוצר לכם את הרצף, אבל יכול להציל את חייכם. סעו רק עם כיוון התנועה, צרו קשר עין עם נהגים בצמתים כדי לוודא שהם הבחינו בכם, ובאופן כללי שמרו על החוק.

4. ביגוד בולט ונצנץ
גם אם מדי הקבוצה שלכם הם בצבע שחור או כחול כהה, כשאתם יוצאים לכביש, הקפידו ללבוש ביגוד בצבעים בולטים וזוהרים. ביגוד ייעודי שכולל מחזירי אור מובנים עדיף, אולם גם "סתם" בגדים בצבע זוהר יוכלו לעשות את העבודה ולהגדיל את הסיכוי שהנהגים יבחינו בכם, בעיקר אם הראות לקויה. בנוסף, שווה להשקיע בנצנץ איכותי שמאיר למרחק רב גם באור יום ומסב את תשומת לבם של הנהגים.

צילום: GARMIN

5. בחירת כבישים
אם יצאתם לכביש, חשוב לתכנן מראש את הנסיעה, להימנע כמה שאפשר מכבישים מהירים, בפרט כאלו ללא שוליים או עם שוליים צרים. מספיק נהג אחד שיסטה מעט במהירות של 100 קמ"ש כי בדיוק רצה לשלוח אמוג'י בווטסאפ כדי לגרום לתאונה קטלנית. ככלל, תמיד תעדיפו כבישים מפותלים ולא ישרים, כי בהם בדרך כלל הנהגים חייבים להיות מרוכזים יותר ולנהוג לאט יותר.

6. רכבו בשוליים ובטור
לאחר שנעניתם לסעיף הקודם ובחרתם כביש עם שוליים, מאוד חשוב להישאר בשוליים כל העת צמודים לימין. אנחנו יודעים שזה לעתים מגדיל את הסיכוי לתקר בגלגל, אבל עדיף תקר בגלגל מאשר שתיכנסו לנתיב הנסיעה ותספגו פגיעה ממכונית. הדבר נכון גם לגבי רכיבה בקבוצה קטנה ללא רכב ליווי (חזרו לסעיף 1!), אמנם מפתה לרכוב בזוגות ושלשות כדי לדבר תוך כדי רכיבה, אולם זה עשוי לסכן אתכם. רכבו בטור והישארו בשוליים על מנת לשמור על בטיחותכם.

צילום: GARMIN

7. התרכזו ברכיבה
בדיוק כמו שאנחנו מצפים מהנהגים להיות עם העיניים על הכביש ולא על הטלפון, כך חשוב שגם הרוכבים יעשו. גם אם השעון רטט לכם עם התראה על ווטסאפ, גם אם ממש מפתה בדיוק עכשיו לסדר את ההגדרות במחשבון הרכיבה או לצלם את עצמכם רוכבים בטלפון, הימנעו מכך על הכביש. כל סטייה קטנה לכיוון נתיבי המכוניות יכולה לעלות ביוקר.

8. עזרים טכנולוגיים – הרדאר
אמצעי נוסף שיכול כיום לעזור לרוכבים הוא הרדאר של GARMIN. מדובר בסדרת מכשירים המשלבת נצנץ חזק עם חיישן מתקדם והתראה קולית, כשבוורסיה המתקדמת יותר יש בנוסף גם מצלמת דרך אחורית ייעודית לרכיבה. המכשיר מתלבש בקלות על האופניים ומספק התראה לרוכבים כאשר רכב מתקרב, ממרחק של 140 מטר.

הרדאר | צילום: GARMIN

כשאתה רוכב כביש הפוקוס שלך הוא בעיקר קדימה, רמזורים וצמתים לפניך, בורות בכביש, רכבים שפונים או שחולפים ועוד לא מעט הסחות. לפעמים כשיש רוחות יכולת השמיעה מאד מוגבלת כי הרוח לא מאפשרת. ברכיבת כביש יש משהו מאד מונוטוני ואפשר מהר מאוד להיכנס למעין זון עם עצמך ולאבד ריכוז. הרדאר, מעבר לאור הבוהק (מאוד), הוא כמו שעון מעורר שכל הזמן מחזיר אותך לפוקוס.

הצפצוף מציין גם שהרכבים שהיו מאחוריך חלפו, אז זה מעין ריטואל, אתה שומע את האזהרה הראשונית ואז ממש מחכה לשמוע את הצפצוף הנוסף שחלפה הסכנה. הרדאר כולל תכנון אנכי מלוטש שיכול בקלות להתאים לרוב האופניים, כולל סגנונות מרוץ, טיולים ועוד. הוא כוללה אפליקציה ייעודית המאפשרת לרוכב ליהנות מכל יכולות ה-VARIA דרך הטלפון. תאורת יום העוזרת לנהגים לראות את הרוכב עוד לפני שהרוכב מקבל את התרעת ההזהרה, ומצב “פלוטון" המאפשר תאורה עדינה יותר שלא תסנוור ותסכן את שאר הרוכבים בפלטון. חיי הסוללה מגיעים עד ל-16 שעות במצב תאורת יום ועד 6 שעות במצב של תאורה חזקה. לפרטים נוספים ולרכישה לחצו כאן.

הרדאר | צילום: GARMIN


הכתבה בשיתוף רונלייט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג