"ממכת חום באימון או תחרות עלולים אפילו למות"

מעבר לכך שזהו מצב מסכן חיים את מרבית המקרים הללו אפשר למנוע, אומר ד"ר טל אגמי, ומסביר כי יש לאקלם את הגוף באימונים ולדאוג לשתייה מספיקה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יום שישי, שעת צהריים בטבריה. אני אחד מרופאי התחרות של חצי איש הברזל. השמש קופחת ואני עומד ליד שער הסיום, עומד וצופה בספורטאים ובספורטאיות שמסיימות את האתגר. בזווית העין אני קולט ספורטאי שרץ ריצה לא יציבה, משהו בתנוחה שלו תופס את מבטי. אני מתבונן והאסימון נופל, כן כן זאת התנוחה על שם "פוסטר" (FOSTER) שלמדתי ושיננתי פעמים כה רבות למבחנים. עכשיו זה על אמת, מבחן המציאות.

החשש הגדול בתחרות ואימון הוא מכת חום | צילום: shutterstock

אני ממקד את מבטי בספורטאי שמתקרב, מסביב המולה ורעש, כל אחד ועיסוקו הוא. אחת מחלקת מדליות, השני כורז במיקרופון ואני מבין שעוד מספר רגעים זה עומד להתרחש. הספורטאי המתמוטט… חשבתם פעם איך מרגיש איש צוות רפואה לפני החייאה? הכל רץ במוח בשניות, רצף של פעולות שחייב להתבצע מהר ככל האפשר שכן כל שניה קובעת!

באחד המאמרים הידועים של אפשטיין ושו"ת שפורסם בירחון היוקרתי NEJM דובר על נושא זה בדיוק. החשש הגדול הינו ממכת חום. זהו מצב מסכן חיים, בתהליך זה יש ייצור מוגבר של חום בגוף. כאשר טמפרטורת הגוף עולה מעל 40.5 מעלות מתרחשים מספר תהליכים, אשר פוגעים במערכות החשובות ובראשן מערכת העצבים ומערכת הלב.
החום שנוצר בגוף מצטבר במהירות ובמקביל, כל מערכות הבקרה אשר בדרך כלל מקררות את הגוף, אינן פועלות כראוי (מערכת ההזעה, מערכת הלב וכלי הדם).

בשלב הזה מתחיל פירוק מהיר של תאי שריר וחומרים רעילים מהתאים החוצה, מה שגורם לקריסת מערכות, התעלפות ואף מוות. זיהוי מהיר וטיפול מידי מצילים חיי אדם. מחקרים מראים שיש "שעת זהב" לטיפול. כל עיכוב בהורדת הטמפרטורה יכולה לפגוע בסיכויי ההחלמה.

בגוף האדם יש תרמוסטט אשר מוריד את הטמפרטורה בגוף כאשר היא עולה. במכת חום, אותו מנגנון משתבש והטמפרטורה עולה ללא בקרה מה שגורם לפגיעה בלתי הפיכה במוח. ברגע שהתרחשה מכת חום, התרמוסטט נפגע ולמעשה אותו ספורטאי יהיה בקבוצת סיכון למכות חום נוספות בעתיד.

כמי שראה וטיפל במכת חום, תאמינו לי זה אינו מראה מלבב. את מרבית המקרים הללו אפשר למנוע. הכל מתחיל מבפנים החוצה, מודעות, מודעות, מודעות. ספורטאי הסובל מצינון, שילשולים, הקאות, חולשה לפני התחרות נמצא בקבוצת סיכון ולכן חשוב מאוד לגשת לבדיקת רופא ולקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבור אותו מקרה. בדרך כלל הספורטאים נמנעים מלגשת לבדיקה מחשש שההשתתפות שלהם בתחרות תבוטל.

את מרבית המקרים של מכת חום אפשר למנוע | צילום: shutterstock

בחזרה לתחרות, אני מסמן לצוות מד"א שנמצא איתי ואנחנו לוקחים את הספורטאי לאוהל. לאחר בדיקה רפואית, טיפול והשגחה מסתבר שמדובר בתשישות חום בלבד. לאורך היום הצוות הרפואי טיפל בלמעלה מ-60 פציעות, עם שלוש מכות חום!! בסוף היום לכוחותינו שלום.

אני מאמין שקריאה ושיתוף של נושאים חשובים שכאלה מצילים חיי אדם. הקפידו לאקלם את הגוף באימונים, הימנעו מהשתתפות בתחרות כאשר אתם חולים בסופו של דבר הכי חשוב זה ליהנות מהדרך…


ד"ר טל אגמי | רופא ספורט ומשפחה, טריאתלט פעיל בקבוצת "סוהו"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג