מי מאיתנו עדיין לא נוטל אי אילו תוספי תזונה

המגמה של נטילת תוספי תזונה, ובראשם מולטי ויטמינים כחלק מה"תפריט" היומי של הישראלי הממוצע, פשטה בכל קבוצות האוכלוסייה כדרך חיים. אירית אלמוג מסבירה על תוספי התזונה והשפעותיהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


המגמה של נטילת תוספי תזונה, ובראשם מולטי ויטמינים כחלק מה"תפריט" היומי של הישראלי הממוצע, פשטה בכל קבוצות האוכלוסייה כדרך חיים. אירית אלמוג מסבירה על תוספי התזונה והשפעותיהם

מאת:אירית אלמוג

על פי נתונים שהתפרסמו לאחרונה, גילגל שוק תוספי התזונה בארה"ב כ-5 מיליארד דולר בשנה החולפת. שוק זה כולל ויטמינים, מינרלים, תוספים המבוססים על צמחים, משקאות ספורט וחטיפי אנרגיה.

על פי נתונים אלה, יותר מ-45% מהאוכלוסייה הבוגרת בארצות הברית צורכת ויטמינים ומינרלים שונים. מחקרים שנערכו בנושא ושביקשו לברר מי הם הצרכנים העיקריים של תוספי התזונה, גילו שדווקא אלו הצורכים תפריט תזונתי בריא ומאוזן נטלו יותר תוספי תזונה בהשוואה לאנשים שהחסירו מתזונתם רכיבים חיוניים רבים. ניתן לייחס מגמה זו למודעות הגוברת לחשיבות התזונה והשפעתה על בריאות וביצועים ספורטיביים.

חשוב לזכור שמולטי ויטמין איננו תחליף לאורח חיים בריא, ובהתאם לכך, נטילת מולטי ויטמינים אינה יכולה לפצות על תזונה לקויה, עשירה בשומנים, דלה בסיבים תזונתיים ולא מאוזנת.

מהו מולטי ויטמין?
מולטי ויטמין הינו רכיב (כגון טבלייה) המשלב מגוון ויטמינים ומינרלים ומכיל בממוצע 100% מהקצובה היומית המומלצת ואף למעלה מכך. המולטי ויטמין הראשון פותח בסוף שנות השלושים של המאה הקודמת ומטרתו הייתה אחת ויחידה: השלמת חסרים תזונתיים במצבים קליניים מסוימים, בעיקר במצבי תזונה לקויה הנובעים מעוני ורעב.

בטרם נחליט אילו תוספי תזונה ליטול ובאילו מינונים, יש לנתח באופן יסודי את התפריט היומי ולמצוא מהם הרכיבים החיוניים החסרים לנו והדורשים השלמה. בין השאר, חשוב לבדוק מהי כמות הברזל בתפריט היומי, הסידן, המגנזיום ונוטריינטים חשובים נוספים.

יש לציין שאנשים המבצעים פעילות גופנית אינטנסיבית ו/או דיאטות הרזייה, עלולים לסבול מחסרים תזונתיים תת-קליניים (חסרים שאינם באים לידי ביטוי בבדיקות המעבדה), הדורשים התייחסות והשלמה. על רקע נתונים קיימים המציגים מציאות עכשווית, בה כ-30% מהישראלים נמצאים בדיאטות הרזייה, גוברת חשיבות התאמת ההשלמה התזונתית (המולטי ויטמין) לצרכים האישיים ולתפריט היומי.

במאמר שפורסם בעיתון New England Journal of Medicine Theתחת השם: "איזה ויטמין אני צריך לקחת, דוקטור?", נמצא שחסרים תת-קליניים בויטמינים ומינרלים הביאו להעלאת הסיכון למחלות שונות וביניהן: אנמיה, מחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי ואף מחלות ממאירות למיניהן, ואילו נטילה שלהם הפחיתה במידת מה תחלואה במחלות לב וכלי דם, סרטן המעי הגס, רעלת הריון ופציעות בספורטאים.

אז איך נבחר במולטי-ויטמין המתאים ביותר לצרכינו?
כאמור, אחרי ניתוח יסודי של התפריט היומי במשך 7 ימים לפחות (כן, רישום מפורט ומדוייק ככל האפשר של יומני אכילה), נוכל לבחור בתוסף שיתאים יותר מהאחרים לצרכינו.

כך, למשל, יש להקפיד לבחור במולטי-ויטמין המכיל ויטמינים ומינרלים ברמה הקרובה ל-100% הקצובה היומית המומלצת (Daily Value). רצוי להימנע מנטילת תוסף שמכיל מינונים גבוהים מידי של ויטמינים ומינרלים, מאחר ועודף במינרל אחד עלול להפריע לספיגה של מינרל אחר.

דוגמא בולטת לכך היא צריכה עודפת של אבץ, אשר עלולה למנוע את ספיגתה של הנחושת החיונית לספיגת הברזל, כמו גם לאיזון רמות הסוכר בדם ולבריאות העור והשיער. כאשר מדובר בספורטאי סיבולת, הקצובה היומית הנ"ל איננה מספיקה, ויש ליטול מינונים גבוהים יותר של ויטמינים ומינרלים מסויימים.

מספר מחקרים הראו שנטילת מולטי ויטמין שהכיל מינון הגבוה מהקצובה היומית המומלצת של מספר רכיבים (ויטמין C, ויטמין E, מגנזיום וסידן) עשויה לתרום לשיפור ביצועים בקרב ספורטאים אלה.

לפיכך, מומלץ לספורטאי סבולת ליטול כמות נוספת מרכיבים אלו, מעבר למולטי ויטמין הסטנדרטי, או לחילופין, לצרוך מולטי ויטמין ייעודי לספורטאים.

   

ומה לגבי מולטי ויטמין שעל אריזתו מוטבעת ההצהרה "מרכיבים טבעיים בלבד"? האם למוצר כזה יש יתרון על פני מולטי ויטמין מלאכותי, סינטטי?
מסתבר שאין יתרון לתוספים טבעיים על פני אלו המלאכותיים (סינטטיים) מאחר וגם הטבעיים הם למעשה שילוב של רכיבים טבעיים יחד עם רכיבים סינטטיים. יוצא דופן מבחינה זו הוא ויטמין E שנמצא פעיל יותר כאשר הוא מגיע ממקור צמחי.

מומלץ לבחור במולטי-ויטמין שיוצר על ידי חברות התוספים הגדולות והמוכרות המקפידות על סטנדרטים גבוהים של ייצור, פיקוח ומחקר. בדרך זו ניתן לוודא שאיננו קונים "חתול בשק", ושאכן אנו מקבלים את תכולת הויטמינים והמינרלים הרשומה על גבי האריזה.

לסיכום, הדרך לבריאות טובה ולביצועים פיזיים וקוגניטיביים משופרים טמונה בתזונה בריאה ומאוזנת, המתבססת בראש ובראשונה על מזון ורק לאחר מכן, השלמת חסרים על ידי שילובם של תוספי תזונה כחלק מאורח חיים בריא.

 

———————————————————————————————————
אירית אלמוג הינה תזונאית ספורט קלינית, יועצת לחברת שיאנרגיה תוספי מזון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג