מחקר חדש: 4.5 דקות ביום של פעילות גופנית נמרצת עשויות להפחית את הסיכון לסרטן

הליכה מהירה, דיווש קצר או אפילו עלייה במדרגות: כל אלו, אפילו לזמן קצר, יכולים להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן בעשרות אחוזים, כך לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי JAMA Oncology: "מדובר בחדשות דרמטיות"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גם כמה דקות אימון יעילות | צילום: shutterstock

מחקר חדש שפורסם לאחרונה קובע כי שילוב של פעילות גופנית נמרצת במשך כמה דקות בלבד בשגרת היום, עשוי להספיק כדי להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן.

לכתבות נוספות בנושא:
תזונה וספורט: שבירת מיתוסים על שריפת שומנים, התכווצויות שרירים ותוספי תזונה
האם בדיקת ארגומטריה הייתה מגלה את הפרעת הקצב של ראש הממשלה נתניהו?
מחקר פורץ דרך: פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון לסרטן המעי הגס בחולי סוכרת

החוקרים בחנו נתונים של 22,398 מבוגרים בבריטניה במשך כ-6.7 שנים בממוצע. המשתתפים דיווחו כי אינם מקפידים על ביצוע פעילות גופנית כלשהי, למעט צעידה רגלית אחת לשבוע או פחות. משתתפי המחקר ענדו על היד מדדי תאוצה שבעזרתם נמדדו פרקי זמן קצרים של פעילות נמרצת, כמו עלייה במדרגות, הליכה מהירה מאוד, הליכה בעלייה ועוד, במהלך שגרת היומיום שלהם. המדידות הראו כי רוב הפעילויות הנמרצות שביצעו נמשכו דקה או פחות.

במהלך תקופת המעקב התגלו 2,356 מקרים של סרטן בקרב המשתתפים. בניתוח הנתונים ולאחר נטרול גורמים אחרים נמצא כי פעילות גופנית נמרצת הנמשכת לפחות 3.6 דקות ביום, קשורה לירידה של 18-17 אחוז בסיכון לחלות בסרטן, לעומת היעדר ביצוע פעילות נמרצת. עוד התגלה כי כ-4.5 דקות פעילות גופנית נמרצת ביום נקשרה לירידה של 20 אחוז בסיכון לחלות בסרטן.

אירה טולצ'ין, מקדמת הבריאות באגודה למלחמה בסרטן, הסבירה כי: "מתוצאות המחקר התצפיתי עולה כי גם פעילות גופנית נמרצת למשך זמן קצר יכולה לתרום להפחתת הסיכון לסרטן. מדובר בחדשות דרמטיות שיכולות להפוך להמלצה בריאותית של ממש. אנחנו קוראים לציבור בישראל, לשלב פעילות גופנית בשגרת היומיום ולהגביל את זמן הישיבה, כדי להפחית את הסיכון לסרטן. במקביל חיוני לשלב לצד הפעילות הספורטיבית גם תזונה בריאה, הימנעות מעישון, והפחתת צריכת אלכוהול".

בנוסף, כאשר הנתונים במחקר החדש נבחנו רק ביחס לסוגי סרטן שנחשבים קשורים להיעדר פעילות גופנית, נמצא כי 4.5 דקות של פעילות נמרצת היו קשורות לירידה של 31 אחוז בסיכון לחלות בסרטן. קטגוריה זו כוללת 26 סוגי סרטן, בהם סרטן ריאות, סרטן הכבד, סרטן המעי הגס, סרטני ראש וצוואר, סרטן שד וכן סרטן דם מסוגים מסוימים.

ריצה | צילום: shutterstock

מסקנת המחקר התצפיתי הייתה שאפילו פעילות גופנית קצרה, אך נמרצת, מדי יום עשויה להשפיע לטובה על הבריאות ולהפחית את הסיכון לסרטן וכי כל פעילות גופנית עדיפה על חוסר פעילות. באגודה למלחמה בסרטן ממליצים למצוא פעילות גופנית נמרצת שאפשר להתמיד בה על בסיס יומי כמו עלייה במדרגות, הליכה מהירה מאוד, דיווש מהיר על אופני ספינינג, אימון במכשיר מדרגות או אליפטיקל, קפיצה בחבל וכדומה. המחקר פורסם בכתב העת המדעי JAMA Oncology ב-27 ביולי 2023 והוא תורגם והונגש על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. למקור באנגלית לחצו כאן.

המלצות האגודה למלחמה בסרטן להפחתת הסיכון לחלות בסרטן:
1. הימנעו מעישון ומחשיפה לעישון כפוי.
2. שמרו על תזונה בריאה ומאוזנת והקפידו על משקל גוף תקין.
3. שלבו פעילות גופנית בשגרת היומיום וצמצמו את זמן הישיבה.
4. הגבילו שתיית אלכוהול ועדיף להימנע מצריכתו לחלוטין.
5. הקפידו על התנהגות חכמה בשמש.
6. בצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן בהתאם לגילכם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג