מחדל גבעת המופעים: רצה נפצעה מפגיעת רוכב ופונתה לבית החולים

האם מתחם גבעת המופעים הפך לג'ונגל היוצר מאבקי הישרדות בין רוכבים לרצים? תומר רוזנפלד על התאונה האחרונה שהתרחשה שם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשבוע שעבר צד את עיני פוסט בפייסבוק של מאמנת הריצה, אלה פינוס-ישרים, שאחת מהמתאמנות שלה נפצעה מפגיעה של רוכב אופניים בגבעת המופעים. הרוכב, שהיה בעיצומו של אימון רכיבת כביש, נכנס למסלול המיועד להולכי הרגל, התנגש ברצה בחוזקה מאחור וגרם לה לחבלות קשות בגבה, בראש ובידה והיא נזקקה לפינוי באמבולנס לבית חולים.

הפעם זה נגמר בשפשופים וחבלות | צילום: אלבום פרטי

צילום: אלבום פרטי

"כבר מזה תקופה שאני רצה בפארק ונתקלת בבריונות מצד קבוצות מסוימות של רוכבים על אף שאני מקפידה לרוץ בזהירות ובמסלול המיועד לי", מספרת לשוונג אלה פינוס-ישרים, "במקרים רבים זה נגמר ב'כמעט ונפגע' ובגידופים והפעם זה גבה מחיר כבד יותר שלמזלי נגמר בנס. עד שלא יופרדו מסלולי האופניים והולכי הרגל בין אם בהפרדה מבנית ובין אם בהפרדת ימים/שעות, וכן יוסדר מעבר בטיחותי אל הברזייה ואל היציאה מהגבעה, המחדל הנ"ל ימשיך לגבות קורבנות. מקווה שהטראומה שהיא חוותה לא תהיה לשווא ותסייע להעלאת המודעות בקרב הספורטאים והממונים על הפארק".

למי שלא מכיר, גבעת המופעים היא גבעה המצויה בחלקו המזרחי של פארק הירקון בה נערכים בימים כתיקונים מופעי תרבות (ומכאן שמה). בשנת 2004 השלימה חברת גני יהושע סלילת מסלול אספלט סביב הגבעה באורך של קצת פחות מקילומטר וחצי.

פונתה לבית החולים | צילום: אלבום פרטי

במקור, המסלול נועד לשרת את קהילת רוכבי אופני הכביש ולאפשר להם אימונים בטוחים תוך הקטנת הסיכונים הכרוכים ברכיבות בכבישי ישראל. הסלילה הושלמה לאחר פעילות מתמשכת של איגוד האופניים מול עיריית תל אביב וחברת גני יהושע, מתוך כוונה לאפשר שגרת אימונים ותחרויות על מסלול ייעודי ובטוח כל ימות השנה.

גם אם במקור המסלול נועד לשרת את רוכבי האופניים, בשנים שחלפו מאז, הפכה גבעת המופעים לאבן שואבת לרצים וניתן למצוא בה רצים בודדים ואף קבוצות ריצה במהלך כל ימות השבוע. מדובר במסלול שטוח ומהיר שמאפשר לבצע אימוני איכות בסביבה יחסית סטרילית ומדודה המהווה תחליף לא רע למי שאין לו גישה לאצטדיון אתלטיקה.

העובדה כי הגבעה משמשת לא רק את הרוכבים לא נעלמה מעיני העירייה וחברת גני יהושע, אשר סימנו הפרדה על גבי המסלול בין החלק המיועד לריצה ולהליכה לבין החלק המיועד לרוכבי אופניים.

המפגשים בין רצים לרוכבים מתרחשים כל העת | צילום: תומר רוזנפלד

גם הטראתלט רון דרמון נפצע כאן

אני אישית רץ בגבעה זה מספר שנים והיו לי לא מעט מקרים של כמעט תאונה עם רוכבי אופניים. הסימונים על גבי המסלול שנועדו להפרדה בין החלק המיועד לרוכבים לבין שאר באי הפארק, אינם ברורים דיים, במיוחד בנקודות גישה שמחברות את הגבעה אל הפארק ותורמים אף הם לבלבול ולסכנה. תוסיפו לכך את העובדה שמספר הרוכבים בגבעת המופעים גדל משמעותית נוכח השיפוצים שמתקיימים בראש ציפור וכן את הבריונות של חלק מהרוכבים והנה לכם מתכון לאסון.

התאונה האחרונה הזכירה לי את הסיפור הקשה של הטריאתלט האולימפי, רון דרמון, שייצג את ישראל במשחקים האולימפיים בריו ונפצע בשנת 2017 מפגיעה של רוכב אופניים חשמליים בזמן אימון בפארק הירקון. דרמון איבד את ההכרה וסבל מזעזוע מוח ובעקבות אותה פציעה הודיע על פרישתו מספורט מקצועני.

יש פתרונות

יש מספר פתרונות אפשריים לסכנה בגבעת המופעים ובהם: יצירת הפרדה פיזית בין המסלול המיועד לאופניים למסלול המיועד לשאר באי הפארק; הקצאת ימי אימונים נפרדים לרצים ולרוכבים ואולי אף שילוב של פעילות אכיפה. כל שנותר לנו לעשות הוא לאחל רפואה שלמה לרצה ולקרוא לעירייה ולחברת גני יהושע למצוא פתרון לסכנה האורבת בגבעת המופעים ויפה שעה אחת קודם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עמי פיינברג הגיב:

    כל הענין הוא בחוסר כבוד בין הספורטאים. אין התחשבות הדדית וזה חבל…. גם אני נפגעתי כרוכב אופניים מרצה שרצה מולי עם אזניות, שקועה בתוך הריצה, במסלול פיתולי הירקון (הצר) בין הקנים (הבוסים) . זזתי הצידה לא להתקל בה ונתקלתי בענף.. עפתי מהאופניים והיא המשיכה כאילו כלום….

    1. . הגיב:

      הבעיה העיקרית בגבעת המופעים זה ששני המסלולים מסומנים גם כשבילי אופניים וגם לרצים
      הפיתרון הוא סימון ברור יותר והרחבת 2 השבילים

  • גיל הגיב:

    בואו נהיה אמיתיים. על כל מקרה של רץ תמהוני יש מאות רוכבי אופניים ב- 40 קמ"ש שמאוד ממהרים בתוך פארק עירוני ולא וולודרום שאינו מיועד לאימון אינטנסיבי. מסלול האופניים דו סטרי ואלוהים ישמור על מי שרוכב לא בכיוון ההקפה של המתאמנים. שלא לדבר על אלימות מילולית על גבול הפיזית של חלק (קטן) מהרוכבים. המקום מסוכן, שומר נפשו וגופו ירחק.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג