מה שצריך זה גלשן משוט ואיש

הסאפ (Stand Up Paddle) הפך לאחרונה לענף ספורט מדובר ביותר. כמעט בכל אתר/מגזין/פורום שקשור לספורט מונים בפני הקוראים את יתרונותיו כמו גם הכיף הגדול שטמון בו. וכמו בכל דבר שדנים ודשים ו"טוחנים" עד עפר, עולה השאלה האם זה באמת מתאים לספורטאים ומה למשל יכולים למצוא בו טריאתלטים, שמבחינתם אם לא מזיעים, והגוף לא עומד על סף פירוק, הרי שהוא לא באמת עושה את העבודה...?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הסאפ (Stand Up Paddle) הפך לאחרונה לענף ספורט מדובר ביותר. כמעט בכל אתר/מגזין/פורום שקשור לספורט מונים בפני הקוראים את יתרונותיו כמו גם הכיף הגדול שטמון בו. וכמו בכל דבר שדנים ודשים ו"טוחנים" עד עפר, עולה השאלה האם זה באמת מתאים לספורטאים ומה למשל יכולים למצוא בו טריאתלטים, שמבחינתם אם לא מזיעים, והגוף לא עומד על סף פירוק, הרי שהוא לא באמת עושה את העבודה…?

מאת:גלית גרוס


קצת היסטוריה

לכל אותם עשרה אנשים שעדיין לא שמעו על הסאפ, הנה כמה עובדות:

1. מקור הסאפ בפוליניזיה, שם הדייגים השתמשו בגלשן עמידה לדייג.
2. לפני כעשור משמר החופים בארצות הברית הכיר בסאפ ככלי שיט ימי, בשל הגידול המשמעותי בשימוש בו בקרב גולשים.
3. לפני כשלוש שנים, התחיל לחדור גם לארץ, בטפטוף קל, השימוש בסאפ, הוקמו בתי ספר לגלישה ובשנה האחרונה הפך לסוג גלישה נפוץ ביותר


גידול משמעותי בשימוש בסאפ בקרב גולשים
צילום: shibumi

אחד מאותם בתי ספר לגלישה נקרא kiteaway – בית הספר לגלישה של עמית ענבר, שמציע קורסים ושיעורים פרטיים במקצועות הגלישה השונים, ובינהם הסאפ. למען האמת, אשתו-דנה היא זו שמעבירה חלק ניכר משיעורי הסאפ, וזה אחרי שענבר הצליח לשכנע אותה להתנסות בגלשן, וממש כמו יוליוס קיסר, היא באה, ראתה ו-נכבשה…

אז איך מתחילים?

לדברי ענבר לאחר שיעור אחד או שניים, אם אתם מסוגלים לעמוד על הסאפ, הרי שאתם כשירים לצאת לים ולהתחיל ולחתור. אפשר לגלוש ביחד או לבד, בים רגוע או סוער, בחורף או בקיץ, ולמעשה הכול תלוי במטרת הגלישה ובסוגה. חשוב לבחור את הגלשן המתאים כבר בגלישה הראשונה, שכן זה ישפיע על החוויה הראשונית ואלו שתבואנה בעקבותיה, אם בכלל…"שיבומי פרו" 7.6 מתאים לגלישת גלים, "שיבומי סאפ " 12.6  לחתירה למרחקים ארוכים, ו"שיבומי סאפ" 9.6 לחתירה חופשית. כמובן שגם גודל המשוט צריך להתאים לאופי החתירה ובכלל, שווה וכדאי לערוך את המפגש הראשוני עם הסאפ, בחברת מי שמבין.

ולמה בכלל להתחיל?

מסתבר שהתחום תופס תאוצה רבה ואפילו ה"טיים מגזין" המכובד הכתיר את הסאפ "כצמיחה הגדולה ביותר של תחום ימי מאז ומעולם"|…אולי בגלל שזה "מיינסטרים" ופונה לטווח גילאים מאד רחב (ילדים בגיל 6-7 עד 70 +). אין ספק שללימוד המהיר תפקיד נכבד בהשתרשות הסאפ – לרב אחרי שיעור אחד אנשים מצליחים לעמוד ולחתור שזה משהו מאד נדיר בתחום של ספורט מים. ספורט זה הוא גם "נו-סטרס" ומגוון מבחינת הרבדים – אימון יכול לייצר יחידה אירובית ויחידה אנאירובית (תלוי בקצב החתירה), איזומטרי ממש כמו פילאטיס רק מעצם העמידה, ולמעשה במקום לעשות שלושה אימונים נפרדים אפשר לעשות הכול כמקשה אחת. לטריאתלטים שנמצאים בעונת הכנה ומחפשים פעילות בונה ותומכת, הסאפ עונה על הדרישות וגם מגנה מפני פציעות. ואיזו תקופה מתאימה יותר מעכשיו..? ובל נשכח שיש בזה הרבה כיף, חברה והוויי, ומה יכול להיות רע ביציאה לים בימי הקיץ החמים, מלבד המדוזות כמובן…



אימון איזומטרי ממש כמו פילאטיס רק מעצם העמידה
צילום: shibumi

איזה אימון מתאים לי?

יש אימונים אישיים ויש בקבוצות, יש למטרות כושר ונפח ויש למטרות מדיטציה ורוגע.

עמית ענבר מחלק את קהל היעד שלו לשלוש קבוצות עיקריות:

• יש את קבוצות החתירה שמגיעות עם שעוני דופק, לכל אחד יש את התכנית שנבנתה במיוחד עבורו, ובזה משלבים גם אימוני נפח. באינוים כאלו יוצאים לחתירה של 3-4 שעות, במקצבים מונוטוניים, כאשר בסופו של דבר כל חברי הקבוצה מגיעים לאותה מהירות. כמובן שבזה נכלל אימון בלתי רצוני של כל קבוצות שרירי הגוף – רגליים, בטן, ישבן וידיים הנכנסות לפעולה במטרה לייצב את הגוף, וכמובן כתוצאה מהחתירה. האימונים הם בין פעמיים בשבוע (מינימום דרוש) עד שבעה (כי נהנים ורוצים).
• יש אימונים אישיים המתאימים בעיקר לטריאתלטים ואז, אחרי הכשרה בסיסית (6 שעות) שבה לומדים את הסאפ ואת הבסיס לשימוש הנכון בו, מכינים יחד תכנית אימון במטרה לשמור נפחים, מקצבים מונוטוניים, מרחקים של לא יותר מ- 130 , חתירות של שעה / שעה וחצי ומדי פעם גלישה על גלים.  
• ישנן גם קבוצות ההווי שמגיעות בשביל הכושר ובשביל החוויה של ה"ביחד" והחברות.



אימון בלתי רצוני של כל קבוצות שרירי הגוף
צילום: shibumi

כמה זה עולה לנו?

טווח המחירים של גלשן סאפ חדש נע בין 4000-7000 ₪, תלוי בסוג. ניתן גם להשכיר במחיר של 700 ₪ לכרטיסיה של 10 פעמים. יש גם גלשנים "מתנפחים", כן כן לטובת בעלי הדירות המצומצמות ולאנשי תל-אביב בכלל…(לא נעים לחצות את אבן-גבירול עם גלשן ביד). הגלשן המתנפח מתפקד כמו סאפ רגיל לכל דבר, רק שבתום השימוש הוא מתקפל ונכנס לתיק. מחירו זול יותר, כמובן.

בדבר אחד אין ספק – ספורט זה ממכר וקצב כניסת הנשים לתחום הוא אף גדול יותר משל הגברים. זה יכול להיות פתרון טוב לאחר לידה, כדי לשמור על הגוף, לאימון וחוויית אקסטרים – כיף וכושר באותה חבילה. בסופו של דבר, אחרי ההכשרה הבסיסית, כל אחד יכול לבחור לעצמו את ה"לבד" או ה"ביחד". 

אמנם קייטנות הילדים בעיצומן
, אך מי שמזדמן לחוף בית ינאי ורואה את הגולשים חותרים עם כל כך הרבה מרץ והנאה, הוא עשוי לחשוב שהקייטנה האמיתית היא כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג