מה צפוי ליעקב טומרקין ואנדראה מורז באליפות אירופה בשחייה?

לא פחות מ-18 שחייני בריכה ישראלים ישתתפו באליפות אירופה במסגרת חגיגת ספורט ענקית שתכלול אליפויות ב-7 ענפים. אנחנו מתחממים כבר מעכשיו עם יעקב טומרקין ואנדראה מורז | חלק 01
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יעקב טומרקין שחיין ישראלי
יעקב טומרקין שחיין ישראלי

חובבי הספורט האולימפי התרגלו לכך ששנה זוגית שהיא לא שנה אולימפית היא פחות אטרקטיבית. הסיבה היא שאין בה אליפויות עולם בשני הענפים האולימפיים הגדולים שהם אתלטיקה קלה ושחייה, ולכן ספורטאים רבים מתייחסים אליה כשנה קלילה יותר.

הפעם הוא מוביל נבחרת גדולה במיוחד. יעקב טומרקין | צילום: באדיבות איגוד השחייה

עוד כתבות בנושא 
חגי אשלגי בפודקאסט עם יעקב טומרקין
מה בדיוק קרה בין קטינקה הוסזו לבעלה?
שיא עולם מדהים לקייטי לדקי ב-1,500 חופשי

אבל קיץ 2018 יהיה קצת שונה. המונדיאל מאחורינו, ובקרוב ייצאו לדרך במקביל אליפויות אירופה ב-7 ענפים שונים: אתלטיקה קלה, שחייה, התעמלות, אופניים, גולף, חתירה וטריאתלון. פרט לאליפות האתלטיקה שתתקיים בברלין, שאר האליפויות יתקיימו בגלזגו שתארח סוג של מיני משחקים אולימפיים.

השחייה הישראלית מתכוונת להגיע בכל הכוח לגלזגו, שתארח את התחרות בבריכה בין 3 ל-9 באוגוסט. לא פחות מ-18 שחיינים ישראלים ייצאו לתחרות, וזה רק בבריכה. בשבועות הקרובים נספר על כל אחד ואחת מהם, ונתחיל עם יעקב טומרקין ואנדראה מורז.

יעקב טומרקין 

גיל: 26

אגודה: מכבי אשדוד

מאמן: לוקה גברילו

משחים שבהם קבע קריטריון לאליפות: 50, 100 ו-200 גב, 200 מעורב אישי

יעקב טומרקין נחשב לבכיר השחיינים הישראלים משתי סיבות עיקריות: 1. הוא חתום על המיקום הטוב ביותר של שחיין ישראלי במשחקים האולימפיים אחרי שסיים 7 בגמר 200 גב במשחקי לונדון 2012. 2. הוא השחיין הישראלי היחיד שזכה בשתי מדליות באותה אליפות אירופה (בבריכות ארוכות). זה קרה בדברצן 2012 שם סיים שלישי ב-100 וב-200 גב.

במקרים אחרים טומרקין לא עמד בציפיות שהיו ממנו כשחיין המוביל בישראל. זה קרה באליפות העולם ב-2013 שם הוא נשר במוקדמות של כל המשחים שלו, שנה אחרי הגמר האולימפי בלונדון. זה קרה גם באליפות אירופה ב-2014 כשלא עלה לגמר ה-200 גב, וגם במשחקים האולימפיים ב-2016 בריו שם הוא לא הצליח לשחזר יכולת מצוינת שהציג במהלך תקופת ההכנה באליפות אירופה, שבה זכה במדליית כסף ב-200 גב. גם באליפות העולם האחרונה שהתקיימה בקיץ שעבר בבודפשט, טומרקין לא הצליח להתקרב לשיאיו האישיים.

השאלה הגדולה היא איזה יעקב טומרקין נראה בגלזגו, במיוחד אחרי השינויים המקצועיים שקרו בצמרת השחייה הישראלית עם מינויו של דייב מארש האמריקאי ליועץ ושל לוקה גברילו השוויצרי למאמן הנבחרת. צריך לזכור שמבחינת הגיל, טומרקין אמור להיות בשיאו בקמפיין האולימפי הנוכחי שבשיאו משחקי טוקיו 2020. אין שום ספק שבאליפות אירופה הקרובה הוא מתכוון להוכיח שהוא אחד משחייני הגב והמעורב הבכירים ביבשת.

טומרקין קבע קריטריון לאליפות בגלזגו בארבעה משחים: כל משחי הגב וה-200 מעורב אישי. מצד שני, הוא יהיה חייב לבחור בין 100 גב ל-200 מעורב אישי, היות והם מתקיימים באותו היום. נכון לעכשיו, טומרקין והצוות עדיין לא החליטו איזה משחה להוריד, וגם אם יש נטייה למשחה כלשהו עכשיו – ההחלטה הרשמית תפורסם רק לקראת התחרות או אפילו במהלכה. בדרך כלל טומרקין נוהג להירשם לכל המשחים, ולשמור את ההחלטה לרגע האחרון.

למרות שבקיץ הטוב ביותר שלו עד היום בשנת 2012, טומרקין נראה כמי שמתמקד בעיקר במשחי 100 ו-200 גב (שבהם הוא גם שיאן ישראל), עושה רושם שהנטייה כיום היא להתמקד יותר במשחי 200 גב ו-200 מעורב אישי.

עכשין הוא אמור להיות בשיא. גיא יחיאלי | צילום: באדיבות איגוד השחייה

ב-50 גב הוא יתחרה ביום הראשון כדי להיכנס לכושר תחרות, וינסה אולי לשבור את שיאו האישי, 25.11 שנ' שנקבע בקיץ שעבר (השיא הישראלי של יהונתן קופלב הוא 24.60 שנ'). בקיץ שעבר טומרקין הצליח לשבור גם את שיאו הישראלי ב-100 גב (53.60 שנ') אבל דווקא במשחי ה-200 גב ו-200 מעורב שיאיו האישיים מחזיקים מעמד מקיץ 2015. ב-200 גב מדובר בתוצאה של 1:55.96 דק' שלצורך העניין היתה מספיקה למקום 7 באליפות העולם האחרונה. ב-200 מעורב אישי שיאו האישי הוא 1:58.86 דק', איטי ב-61 מאיות מהשיא הישראלי של גל נבו שנקבע ב-2009 בתקופת החליפות. זו תוצאה שאולי יכולה למקם את טומרקין גבוה באליפות אירופה, אבל כדי להגיע רחוק גם בעולם הוא יצטרך לשפר אותה.

אנדראה מורז 

גיל: 26

אגודה: הפועל ירושלים

מאמן: לוקה גברילו/דייב מארש

משחים שבהם קבעה קריטריון לאליפות: 50 ו-100 חופשי

אחרי שכיכבה במדי ארצות הברית במכביות של 2009 ו-2013, אנדראה מורז עלתה לארץ ב-2014 והפכה לאחת השחייניות האיכותיות בהיסטוריה של השחייה הישראלית. היא הגיעה לכאן אחרי שסיימה את לימודיה באוניברסיטת סטנפורד במסלול קדם רפואה. מהר מאוד היא השתלטה על טבלת השיאים, בעיקר  במשחי החתירה הקצרים: 50, 100 ו-200 חופשי.

בקיץ 2015 היא הפכה לשחיינית הישראלית הראשונה שירדה משתי דקות ב-200 חופשי וכבר אז היה ברור שהיא גם תהפוך לאחת השחייניות המעניינות במשלחת הישראלית למשחקים האולימפיים בריו. על הדרך לשם היא סיימה במקום החמישי במשחה ה-100 חופשי באליפות אירופה 2016 בלונדון.

בכפר האולימפי בריו לא היה לה מזל, מורז סבלה ממחלה ונאלצה לבטל את השתתפותה בשני משחים, כשבשאר היא היתה רחוקה מהיכולת שלה. שנה לאחר מכן, באליפות העולם בבודפשט, היא אמנם לא עלתה לגמר אבל הצליחה לשבור את שיאה הישראלי ב-100 חופשי בסווים-אוף (קרב בין שתי שחייניות שקבעו זמן זהה) כדי לעלות לחצי הגמר.

השנה היא שילבה את האימונים עם לימודי הרפואה. אנדראה מורז | צילום: באדיבות איגוד השחייה

בשנה שעברה מורז העבירה את הזמן בין אימונים אצל דייב מראש בקליפורניה לבין אימונים בארץ. בתום העונה שעברה היא החלה ללמוד רפואה באוניברסיטת תל אביב, כך שאת האימונים שלה בשנה החולפת היא חילקה בין הבריכה בוינגייט לבריכה של האוניברסיטה. סימן השאלה הגדול הוא האם השילוב הזה בין שנת הלימודים הראשונה לבין קריירת השחייה הצליח. את זה נדע בגלזגו. בתחרות הבינלאומית האחרונה שבה השתתפה באפריל האחרון באוסטריה, מורז ניצחה ב-50 חופשי עם 25.96 שנ' (שיאה הישראלי 25.12 שנ') ושבוע לאחר מכן בוינגייט היא שחתה 100 חופשי בזמן של 55.55 שנ' (שיאה הישראלי 54.20 שנ'). מדובר בתוצאות לא רעות בכלל ביחס לתקופה שבה הן נקבעו.

הפעם מורז תתמקד בשני המשחים הקצרים יותר (50 ו-100 חופשי), אולי בגלל העומס שהיא נמצאת בו. בנוסף היא תשחה יחד עם השליחות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג