מה לעשות במקרה של פציעת פלנטר פצאיטיס?

מרבית קהילת הרצים והרצות מכירים היטב את המונח דורבן ולא בהקשר של מכרסמים חמודים. הנה מה שצריך לדעת אודות הפציעה הנפוצה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לצד הפציעות הלא סימפטיות במיוחד, ביניהן שין ספלינט, מתיחה או קרע ברצועה, בולטת מעל גם הפציעה פלנטר פצאיטיס (דורבן). אמנם מדובר בשם (ובמכרסם) "מגניב" לכל הדעות, אך במקרה הנוכחי מדובר על אחת הפציעות המשביתות שבמקרים טובים יימשך שבועות בודדים ובמקרים קצת פחות עלול להימשך גם כמה חודשים.

פלנטר פצאיטיס | צילום: Lucien Monfils

צר לנו להיות אלו שמשרים את בשורת האיוב הזו, אך הסטטיסטיקה מדברת על כך כי אחד מכל עשרה רצים יסבול מהפציעה המפורסמת הזו, אז סביר להניח שאתם מכירים כאלה או אפילו בעצמכם סבלתם מהפציעה הזו. לטובת אלו שלמזלם אינם בקיאים בפלנטר פצאיטיס, מדובר על דלקת באזור העקב התחתון כשהתסמינים העיקריים הם מעין דקירה או צריבה חזקה באזור העקב בעיקר לאחר קימה מישיבה ושכיבה ו/או לאחר מיד עם תחילת הריצה שבמרבית המקרים ימנעו מהרץ להמשיך אותה.

על פי המחקרים שפורסמו בעבר, הפציעה עשויה לפגוע בכל שכבות האוכלוסייה, אולם מרבית הסיכויים שהרצים בעלי משקל עודף ואלו שרצים עם נעלי ריצה שאינן מתאימות יסבלו ממנה באחוזים גבוהים מהשאר. עוד מוסיפים המחקרים כי ביו היתר הסיבות להופעת הפציעה הן עומס יתר (כמו ברוב המקרים), ריצה בעלייה או פשוט ריצה מהירה מדי שכמובן אישית ומשתנה בין אדם לאדם, ריצה על משטחים במיוחד כדוגמת בטון ואספלט.

לדברי אורתופדים המתמחים בפציעות בכף הרגל, הטיפול הראשון והעצמאי שיש לבצע במקרה הנוכחי הוא הורדת הנפיחות (אם קיימת) בעזרת קרח ומעט עיסויים עצמאים. בהנחה שהפציעה מסרבת לעבור לאחר שבועיים, יש לפנות לרופא כשזה יפנה לבדיקת MRI וצילומים על מנת לאבחן את החומרה ולהחליט על טיפול מתאים. במקרים קשים יותר, עשוי הרופא להמליץ על זריקות קורטיזון, או לעתים אורתופד שסביר להניח יטפל בפציעה בעזרתם של גלי הלם. כמו כן ניתן לפנות לפיזיותרפיסט על מנת שיאבחן ויתחיל בסדרה של טיפולים בהם יתכן וישתמש גם בדיקור מערבי.

על מנת להימנע מהפציעה, ממליצים המחקרים לנסות ולרוץ ככל האפשר על משטחים רכים, להוריד את הקילומטראז׳ השבועי בשיעור של 10 אחוזים בערך מהנפח וכן התאמת נעלי ריצה ספציפיות. על מנת לבצע את הפעולה האחרונה, יש להתייעץ באנשי מקצוע ובחנויות השונות כדי שיוכלו להתאים ב-100 אחוזים את הנעל לכף הרגל של המטופל. כמו כן, יש לבצע עיסויים לכף הרגל על כדור בעל בליטות ומתיחת גיד האכילס שלוש פעמים ביום על מדרגה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מתאמן קבוע הגיב:

    נו באמת.
    מכיוון שמדובר בבעיה מאוד נפוצה, מומלץ לרשום דברים כללים אך נכונים.
    ראשית, אין כל סיבה להפנות לבדיקת MRI (או לצורך העניין כל הדמייה אחרת) לפני שמתבצעת בדיקה של הרגל על ידי איש מקצוע (אורתופד, פיזיותרפיסט) והתחלת טיפול.
    שנית, עיקר הטיפול מתבסס על טיפולים לרקמה הדלקתית ולשאר כף הרגל והקרסול; או בעברית טיפולי פיזיותרפיה. לכן יש לפנות להערכה וטיפול של איש מקצוע.
    בקיצור- רוצו, לכו העיקר שתבצעו ספורט אך תקשיבו לגוף ולרגליים ואם מתחיל כאב/ אי נוחות שלא חולפים עם הפחתת עומס, לכו להיבדק על ידי מי שמבין בתחום.
    חג שמח וריצות מהנות לכולנו

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג