מה כואב לכם? כך תקטינו את הסיכוי לפציעה

מה הן הפציעות הנפוצות ביותר אצל רצים, מה הסימפטומים שלהם וכיצד ניתן לטפל בהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעות ספורט מעסיקות כמעט כל ספורטאי פעיל, בין אם הוא חובבן או מקצוען. ספורטאים רבים אמנם חוששים מפציעות אך אינם עושים מספיק כדי להימנע מהן כמו תרגילי חיזוק ייעודיים ומתיחות. אחד מהחששות הגדולים של ספורטאים מפציעות הינה ההשבתה משגרת האימונים, ויתור על תחרויות ואבדן כושר. אם נדע כיצד נוצרות פציעות ונדע לזהות אותן בזמן, נוכל למזער ואף למנוע את הנזקים העתידיים של פציעה כזו או אחרת.

פציעות יכולות להשבית אותנו מפעילות | צילום: freepic

ישנם כאלו הטוענים כי ספורטאי פעיל יסבול בשלב כזה או אחר מפציעת ספורט. ישנם ספורטאים מעטים שפציעות חולפות לידם ואינן נוגעות בהם, אך רובם הגדול של הספורטאים הפעילים התחרותיים, עלולים למצוא את עצמם סובלים מכאב שעלול בקלות להתדרדר לפציעה. לרוב לא ניתן לזהות במדויק את רגע הפציעה או את הופעתה ולכן קשה מאוד למנוע את כל הפציעות, אבל ייתכן ונוכל לסייע לעצמנו, גם אם לא לסכל לגמרי את הופעת הפציעה – אבל לפחות להוריד את הסיכוי להיפצע, כך בדרך כלל נאמר על ידי פיזיותרפיסטים המתמחים בריצה.

מה כואב לכם?

חשוב להדגיש כי ישנה חשיבות עליונה להתייחסות לכל כאב המופיע בזמן פעילות ולכן חשוב לא להתעלם מכאב שמופיע כך פתאום. במידה ומופיע כאב מסוים במהלך הפעילות הגופנית, הגוף מנסה לאותת לנו שאנחנו צריכים לשים לב לבעיה מסוימת ולכן כדאי לעצור ולבדוק. ספורטאים רבים מוצאים עצמם משתמשים בתכשירים מסוג NSAIDS, תרופות לטיפול בדלקת שאינן סטרואידים, במשפחה זו אתם בטח מכירים את האספירין, נורופן, אדוויל, וולטרן ארקוקסיה וכדומה. הבעיה מתחילה כאשר נוטלים תרופות מסוג זה לתקופות ארוכות מדי ולא על בסיס מה שכתוב על האריזה. לכן, בשנים האחרונות מזהיר ה-FDA מפני תופעות שונות היכולות להיגרם בעקבות שימוש ממושך בתרופות מסוג זה. חלק מהבעיות כוללות: הגברת הסיכון להתקפי לב ושבץ באופן משמעותי; חשש לנזק בכבד; מעלות את הסיכון להיווצרות של פקקת ורידים; עלולות להעלות את לחץ הדם; עלולות לגרום לגירוי של רירית הקיבה והפרעות בעיכול; עלולות לגרום לכיבים בקיבה ואפילו לדימום מהקיבה.

הכאב הפטלופמורלי

עיסוי שרירים | צילום: thinkstock

כך תקטינו את הסיכוי לפציעה

1. תכנית אימונים: יש לשמור על תכנית אימונים תקינה ומותאמת אישית (רצוי כזאת שנבנתה על ידי איש מקצוע שמיומן לזה) המשלבת עלייה הדרגתית ומבוקרת בעומסים
2. מנוחה: חלק בלתי נפרד מכל תכנית אימון שהיא, לכל מתאמן או ספורטאי באשר הוא. אם זה ימי מנוחה קבועים המחושבים בלוח הזמנים או שינה נאותה
3. עיסויים: שימוש בעיסויים, משחות, מדרסים חימום, קירור, לפי עצת הפיזיותרפיסט או הרופא כמובן על בסיס קבוע
4. תכנית כוח: שילוב של תרגילי כוח מגוונים שומרים על מסת שריר תקינה וחזקה, מסייעים להתאוששות מהירה ובעיקר מונעים פציעה של שריר כזה או אחר על רקע עומס יתר
5. עיסוי שרירים: עיסוי שרירים לטיפול ושיקום השרירים הפגועים לפני ואחרי האימון

הפציעות הנפוצות וכיצד ניתן להתמודד איתן

1. ITB SYNDROME
פציעה שכיחה בציבור הרצים שמקורה ברצועה שמוצאה מהאגן ומתחברת לברך בצידה החיצוני. לרצועה זו תפקיד חשוב בייצוב האספקט החיצוני של הברך בזמן הריצה, בזמן כיפוף ויישור. הפציעה נחשבת כפציעה הנגרמת משימוש יתר (עומס שמופעל על רקמה מסוימת לאורך זמן ולאט לאט גורם לפציעתה) ומיוחסת בעיקר לעלייה לא הדרגתית בנפח הריצות או במהירות.

מה הסימפטום?
כאב בצד החיצוני של הברך בזמן הריצה עצמה בעיקר ברגע נגיעת העקב בקרקע. ייתכן כאב גם בזמן כיפוף הברך בריצה וזאת בעקבות חיכוך הרצועה. הכאב הוא לרוב כזה שלא מאפשר המשך ריצה וכדאי מאוד לעצור ולהימנע מריצות בזמן המצאות הכאב.

איך מטפלים?
בפיזיותרפיה בעיקר נחזק את האספקט החיצוני של הירך והברך בדגש על נשיאת משקל (דומה לפונקציה שנעשית בזמן ריצה), נשחרר על ידי דיקור מערבי וטכניקות עיסוי את אותו חלק חיצוני של הירך והברך ונחזור בהדרגה לריצה, במסלולים מישוריים ובתכנית מותאמת אישית.

טיפול בנקע בקרסול

שימוש בעיסויים, משחות, מדרסים, חימום, קירור, לפי עצת הפיזיותרפיסט | צילום: pixabay

2. פלנר פשיאטיס (PLANTAR FASCIITIS)
פציעה שכיחה גם כן לא רק בציבור הרצים, אלא גם בקרב כאלה שאינם עוסקים בספורט.

מה הסימפטום?
כאב במרכז העקב בעיקר בדריכה. ייתכנו גם מקרים של כאבים המופיעים במקומות נוספים כגון מרכז כף הרגל, צד העקב, ועוד. ההסבר לתופעה נעוץ ברקמת חיבור בשם פלנטר פשיאטיס שמקורה מן העקב ונמשכת עד לאצבעות. תפקידה העיקרי הוא תמיכה בקשת האורכית של כף הרגל בזמן הליכה, עמידה או ריצה ולעתים יהיו מקרים בהם תתפתח דלקת עקב גירוי יתר של אותה רקמה. הסיבות לגירוי שונות ומגוונות וכוללות עומסים לא מדורגים, הנעלה לא מותאמת, השמנה, דלקת בגיד אכילס ועוד. ייתכן גם גירוי פנימי בעקבות שינוי גרמי במבנה עצם העקב הגורם לגירוי הרקמה.

איך מטפלים?
בפיזיותרפיה תבוצע אבחנה של מבנה כף הרגל, במידת הצורך יומלצו מדרסים ובטיפול מנואלי, שימוש בהדבקות של טייפ קינזיולוגי ובמקרים חמורים אף גלי הלם – ניתן להתגבר על הפציעה. צריך לקחת בחשבון שפציעה כזאת לוקחת זמן עד חזרה מלאה לפעילות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג