מה זה טיפול במים ואיך הוא קשור לספורטאי סבולת?

הידרותרפיה וטיפול במים מאפשרים לספורטאים שיטת טיפול נוספת שיכולה לסייע גם בהיבטים הפיזיולוגים, אך גם בהיבטים המנטליים. מה זה בכלל טיפול במים ואיך הוא קשור לספורטאי סבולת?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הידרותרפיה צילום: באדיבות טוביק טיפולים
הידרותרפיה צילום: באדיבות טוביק טיפולים

ישנם יתרונות רבים לשימוש בבריכה הידרותרפית לספורטאי סבולת. טיפולי המים "וואצו" וההידרותרפיה מומלצים לספורטאי סבולת כחלק מאימונים סדירים, לפני תחרות, מנוחת הגוף ושיקומו לאחר תחרות. מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-62 מטעם ה-ACSM עולה, כי במטופלים מבוגרים, אימונים מבוססי-מים מביאים לשיפור חלק מהתנועה הפונקציונאלית טוב יותר מתרגילי יבשה.

הידרותרפיה צילום: באדיבות טוביק טיפולים

בבריכה הידרותרפית המאופיינת במים חמימים בטמפרטורה קרובה לזו של הגוף | צילום: באדיבות טוביק טיפולים

מה זה טיפולי מים?
"מדובר בטיפולים בבריכה הידרותרפית, המאופיינת במים חמימים בטמפרטורה קרובה לזו של הגוף בה משתמשים לצורכי ריפוי, חיזוק, הרפיה וריכוז מנטאלי", מציינת טוביק שפר, מומחית בטיפולי המים "וואצו" וההידרותרפיה ממרכז מרפא טוביק טיפולים, "אתייחס להמלצות טיפול במים לעוסקים בספורט הסבולת ברמה חובבנית וברמה מקצועית".

אימונים שגרתיים ואימונים לפני תחרות 
כאשר מדובר בספורטאי האתלטיקה והטריאתלון, הן החובבנים והן והמקצוענים האימונים המאסיבים מתרכזים לפני המרוץ או התחרות. תקופה זו רוויה בהכנות הקשורות במטרות הגבוהות שהוצבו לתחרות.

בטיפול המים מכינים את השרירים והפרקים הספציפיים לפעילות המיועדת. ניתן להניע את השרירים והפרקים במים למצבי שיא שלא ניתן להגיע אליהם ביבשה, מה שמכוון את סיבי השריר והמפרק לתווך תנועה חדש המקדם את התנועה ביבשה. לאורך הטיפול המטפל מכוון את תנועת המפרקים הגדולים והקטנים בצורה של גלגול לחיצות ומתיחות פסיביות.

העובדה שאין מיטת טיפול מתחת לגוף המטופל אלא המים החמים הם העוטפים את סביבת הטיפול והאיבר, עוזרת להרחיב ולהעמיק את טווחי הטיפול. צורת טיפול זו במים החמים חיונית להתאוששות האתלט בתקופה שלפני תחרות. היות ועם התקרבות מועד התחרות מבצעים "מבחני שיא" כדי לבחון את היכולת הגופנית מול היעד המבוקש, תכיפות האימונים והמאמץ הגופני מגיעים לשיאם. תקופה זו מאופיינת במתח מנטאלי, עומס פיזי ועייפות גדולה. טיפול המים הוא אידיאלי להתאוששות טבעית בין אימונים מסיביים אלו. מתאמנים מכירים את תחושת הצריבה והכאב בשרירים תוך כדי האימונים וכן את תחושת הכבדות ואי הנוחות הגופנית המתלווה לשאר שעות היום ולאימון הבא. לטיפולים במים החמים יש את הסגולות ליצור מצב חדש בתוך סיבי השריר ולהאיץ את החלמתו לקראת האימון הבא. בתקופה זו רצוי לעשות את טיפולי המים בין פעם לשלוש פעמים בשבוע.

הידרותרפיה צילום: באדיבות טוביק טיפולים

טיפול המים הוא אידיאלי להתאוששות טבעית בין אימונים מסיביים | צילום: באדיבות טוביק טיפולים

אימון מנטאלי לפני תחרות

כאשר מדובר בריצת מרתון או בטריאתלון, הכנה מנטאלית היא הקובעת את התייחסות הספורטאי לקושי המתעצם והבלתי נגמר לאורך התחרות ובכך את הצלחתו אל מול היעדים שלו. טיפול ה"וואצו" (WATSU=WATER SHIATSU) מהווה אימון מנטאלי אופטימאלי לפני תחרות. כל החושים נרפים במים. העיניים עצומות, מנותקות מגירויים חיצוניים, האוזניים במים מנותקות מרעשים חיצוניים, העור חש באוושות המים עליו והמטופל בהרפיה פנימית כה גדולה שהוא מאבד אוריינטאציה של זמן ומקום.

עוד כתבות בנושא
10 פציעות שכל רץ צריך להיזהר מהן
5 טיפים חמים לטיפול בפלנטר פאסייטיס

שרירי הליבה: מה חשוב לדעת כדי להמנע מפציעות?

המטופל "מפקיר" את כל כולו בידיו של המטפל, תוך מתן אמון מוחלט בידיו המיומנות ובמקצוענות שלו. הקרבה לאדם אחר והתחושה שאוחזים ומערסלים אותך היא בעלת חשיבות לאתלט. מוח המטופל מגיע בטיפול זה לשקט עמוק הוא משקם את חיוניותו ואת רמת הריכוז והפוקוס במטרה הספורטיבית שלו. בנוסף, האדרנלין והרעילות המתפתחים בגוף וברקמות השרירים כתוצאה מהאימונים העצימים לפני תחרויות, גורמים לכאבים במקומות שונים, לקשיי תנועה, כבדות ומתח פנימי. בטיפול המים הגוף נמצא במצב של ציפה, הוא לפתע קליל, לא חש את משקלו ואת כאביו- כל אלו נעלמים כבמטה קסם. מצופי רגליים מיוחדים מציפים את הגוף והראש נתמך בצורה עדינה ובטוחה, כך שגם את הציפה לא צריך ליצור.

זו הצורה היחידה בה הגב משוחרר ורפוי ולא מחזיק את עצמו כמו בישיבת מדיטצייה או על מיטת עיסוי. מצב זה מאפשר ארגון מחשבתי ושקט מרעשי רקע בראש וספורטאי עילית בעולם בענפי תחרויות ומקצועות אולימפיים מאמצים את סוג הטיפול הזה כ"אימון מנטאלי" לפני תחרויות.

בנוסף לאיכות המנטאלית והגופנית אפשר להגיע לטיפול שכזה עם הקבוצה כולה, קבוצת רצים, קבוצת רוכבי אופניים או קבוצת שחיינים.

לאחר התחרות

התחושה עת נכנסים לבריכה שכזו דומה לזו המורגשת עם כניסה למיטה חמימה שחוממה רגע לפני שנכנסנו אליה. קוראים לתחושה הזו "תענוג". בנוסף להנאה בשהייה במים אלו, זוכים הגוף הפיזי, הנפש וה-MIND ביתרונות בריאותיים מרפאים.

הידרותרפיה, פציעות ספורט, מים, ווצו, ריצה, אופניים, שחייה צילום: באדיבות טוביק טיפולים

בטיפול המים הגוף נמצא במצב של ציפה, הוא לפתע קליל, לא חש את משקלו ואת כאביו | צילום: באדיבות טוביק טיפולים

לאורך טיפול הוואצו הנמשך 50 דקות הגוף מגיע לדרגות עמוקות של הרפיה. מערכת הריפוי של הגוף מופעלת במצב זה ומאיצה את פינוי חומצת החלב והאדרנלין מהגוף, מהשרירים ובמיוחד הגידים. המים החמימים בהם משייט המטופל, מרחיבים במעט את כלי הדם מה שעוזר לזרימת דם רבה יותר למקומות הפצועים ושיקומם על ידי חומרים פנימיים משקמי רקמות.

במים, טונוס השרירים המחזיק את הגוף מול כוח המשיכה נעלם, לכן קל יותר להוסיף ולהרפות את החלקים הספציפיים שנלחצו והתכווצו תוך כדי האימונים.

רוכבי האופניים שגבם רכון לפנים לאורך הפעילות וצווארם מתכווץ תוך המבט לפנים, נהנים באופן מיוחד מהטיפול היות וגבם וצווארם ישרים ומשוחררים בתוך המים וניתן לטפל באברים אלו.

רצים למרחקים ארוכים המאמצים את שרירי הליבה מול כוח המשיכה, את שרירי הרגליים ובעיקר את מפרקי הירך האגן והחוליות התחתונות, להם מציע טיפול המים רגיעה לשרירי הליבה הפנימיים ולשרירים האקטיביים אך בעיקר מועיל טיפול המים לשיקום המפרקים המתפקדים מול חבטות צעדי הריצה.

לאחר תחרויות נותר ספורטאי עם רמות עצומות של אדרנלין בגוף, זה קורה באם לא השגת את מטרת התחרות וגם אם "הצלחת בגדול". טיפול המים מאזן ומוריד את רמת האדרנלין ומחזיר את הגוף מבחינה כימית פנימית (חומציות ורעילות) מהר יותר למצבו הנורמאלי.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג