מה אתם צריכים לעשות לפני שאתם נכנסים לשחות במשחי מים פתוחים?

למאמן השחייה אורי סלע יש כמה עצות וטיפים לכל מי שמתכנן את צעדיו הראשונים בשחייה במים פתוחים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בריצה יש משפט שרבים משתמשים בו ש"הכל בראש". הרצים הללו מסיימים את המרחק בסופו של דבר, אך בים הדברים קצת שונים בלשון המעטה. בים המילה "הכל בראש", שמגיעה מהצבא, שוכחת את העובדה שאנחנו ביומיום הולכים על הרגליים, לא מדלגים על קצות האצבעות מנקודה לנקודה ובטח לא חיים במים (לצערי כמובן). כשרץ מרתון לא יכול יותר הוא יכול ללכת קצת, לנוח, לשבת על הספסל, לאכול משהו ולהחליט אם הוא ממשיך או לא. בים הדברים שונים במאה שמונים מעלות – הסכנה מתחילה כאשר אותו שחיין מגיע למשחה מים פתוחים ומבין שכנראה לא הכל בראש. זה לא סתם כנראה שבטריאתלון השחייה היא בהתחלה, רצים רבים ששוחים אחרי ריצה מרגישים תפיסות של שרירי הרגליים וחוסר יכולת להרים את הידיים. יצא לי כבר כמנהל-ים במשחה מים פתוחים, לשמוע את האמרה היומרנית הזו, "אחי, הכל בראש". בפעם הראשונה צחקתי ובפעמים האחרות כבר שמרתי על אותו שחיין בצורה צמודה וב-90% מהמקרים אותו שחיין הרגיש מצוקה, נתפסו לו הרגליים והוא עלה על הסירה.

רץ מרתון שלא שחה בחיים בדרך כלל ישקע במים | צילום: ניר עמוס

עוד כתבות מים פתוחים
אסטרטגיות שחייה במים פתוחים
7 טיפים למשחה הראשון שלכם במים פתוחים
למה בעצם יש אנשים שפוחדים ממים ואיך מתגברים על זה?

הסיבה העיקרית היא ששחייה שונה מריצה, השרירים שונים מאוד (קצרים יותר), שחיין מיומן יוכל לרוץ למרחק גם אם לא התאמן (זה לא אומר שצריך לרוץ בלי להתאמן). לעומת זאת, רץ מרתון שלא שחה בחיים בדרך כלל ישקע במים, החמצן שלו יגמר מאוד מהר וברוב המקרים הוא ירגיש שנתפסות לו הרגליים, התאומים וכף הרגל. הוא יצא מהמים בתסכול ולא יבין איך זה שהוא רץ 100 ק"מ ולא מסיים אפילו 25 מ' חתירה. אנשים רבים אומרים שהים מדהים, מהמם והוא קורא להם להיכנס אבל חשוב לדעת שאותה אנרגיה יכולה לגרום במקרה הטוב לטראומה ובמקרה האחר לאסון.

לכל ציוד השחייה בשוונג-שופ לחצו כאן

מתי מותר להיכנס לים?

כלל האצבע אומר שחובה לדעת לשחות בקלות 1000 מ' במים ללא גלים (באגם, באילת, או מפרצים ביוון מספיק 500 מ'), רצוי לדעת לשחות את כל השלוש בצורה נוחה וקלה ורק אחר כך להיכנס לים, הסיבה היא שאנחנו חייבים לדעת לשחות "בתנאי מעבדה" והכוונה היא מים ללא גלים, ללא זרמים, ללא מערבולות לפני שאנחנו קופצים לים. בדיוק כמו שאנחנו לא הולכים לעשות ריצה בהר בשטח עם סלעים עם טיפוס של 500 מ' עלייה מצטברת במשך שעתיים לפני שרצנו שעתיים במישור בצורה קלה, נכונה ואולי אפילו על הכביש. ברוב המצבים המרחק של 1,000 מ' הוא לא סתם, רק לעבור את הגלים לוקח 200 מ' וחייבים לדעת לשחות לפחות 200-300 מ' לחוף במידה ואנחנו עייפים.

צ פ ו || איך לעבור את הגלים, איך לנשום, איך לראות לאן שוחים בים

קפיצות דולפין כבר עשיתם?

טיפ נוסף הוא לתרגל מספר תרגילי מים פתוחים בבריכה לפני שנכנסים לים –  לדוגמה: קפיצות דולפין, תנועה תת-מימית, שחייה עם מבט קדימה, המטרה כמובן לתרגל מספר תרגילים בצורה טובה בבריכה לפני שנכנסים לים. ללא תרגול של מעבר גלים ומבט קדימה, הצוואר יכול להתחמצן בקצב מהיר הרבה יותר ויגרום לנו לעייפות.

לסיכום , חובה לדעת לשחות בים ולקבל את האנרגיה של הים, לחזק שרירים שלא הכרנו עד עכשיו בבריכה, לשרוף יותר קלוריות ושומן משינויי הטמפרטורה ומהים המשתנה. אבל לפני שנכנסים לים או עושים טריאתלון ראשון, בבקשה תלמדו לשחות נכון, גם אם זה לוקח לכם עוד חודש אחד. וכשאתם מוכנים, שחיתם כבר קילומטר בבריכה – תקפצו לים עם חיוך ענק.


אורי סלע | מאמן שחייה





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גידי הגיב:

    כל כך נכון וחשוב!!!

  • שייע הגיב:

    וכשאתם מוכנים (לא ״ושאתם מוכנים״)

  • יגאל ברקוביץ הגיב:

    מאמר מדוייק.
    בכדאי לשחות בחורף בקלות רבה יותר כדאי להמשיך לשחות מהסתיו כשטמפרטורת המים יורדת.
    בצורה זאת אנו נתרגל בהדרגה ונצליח להינות יותר.
    נק נוספת: אפשר להתחיל עם 15 דקות ואז לעלות בהדרגה כשהגוף ונפש חסונים יותר

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג