מהם 100 המזונות המזינים ביותר לספורטאים?

האם קיים מזון אחד בודד המכיל את כל מה שגופנו צריך? קבוצת מדענים בדקה 1,000 מזונות שונים והרכיבה את רשימת 100 המזונות המזינים ביותר, אז מה במקום הראשון?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

דמיינו לעצמכם שהיה מזון אידאלי אחד המכיל בתוכו את כל הרכיבים התזונתיים והחומרים המזינים ביותר לגופכם. אז יש לנו ספויילר, מזון בודד אחד כזה לא קיים, אבל קיימים הרבה מזונות אחרים שבשילוב ובאיזון יכולים לתת לכם את כל מה שאתם צריכים.

ירקות וסכין חיתוך

צילום: pixabay

קבוצת מדענים בדקה למעלה מ-1,000 מזונות שונים, כל מזון קיבל ניקוד לפי תרומתו לדרישות התזונתיות היומיומיות לגוף האדם וה-BBC פרסם את רשימת 100 המזונות המזינים ביותר בהסתמך על אותם הפרמטרים. בסיס הרעיון היה למצוא מזון שבו אין חומר אחד מזין בלבד, אלא שילוב של מספר חומרים מזינים גם יחד. החוקרים ציינו שיש לאכול את המזון, אפילו אם הוא מדורג ראשון ברשימה, בשילוב עם מזונות נוספים על מנת לקבל מענה מקיף ושלם לצרכים התזונתיים של האדם.

בצל ירוק במקום ה-18 ברשימה | צילום: pixabay

מיקומים נבחרים

הערך הקלורי לא היה מרכיב דומיננטי בשכלול הניקוד ולכן התוצאות הן מפתיעות מאוד כאשר את הרשימה סוגרת הבטטה שעשירה בבטא קרוטן, במקום ה-100 עם ציון 49 ומיד אחריה התאנים שעשירות במינרל המנגן. לרשימה נכנס גם הג'ינג'ר במקום ה-98 עם 49 נקודות כיוון שהוא מכיל רמות גבוהות של נוגדי חימצון וברפואה משתמשים בו כנוגד בחילות, מאזן ולטיפול בהצטננויות. תמיד אמרו לנו שחשוב לאכול ברוקולי ואכן צדקו, הברוקולי נמצא במקום ה-94 מיד אחרי הכרובית כיוון שהוא מכיל כמות גדולה של כלורופיל, ויטמינים ומינרלים. הגזרים נמצאים במקום 88 עם 51 נקודות, מסתבר שהגזרים הופיעו לראשונה באפגניסטן לפני 1,100 שנה והם מכילים נוגדי חימצון כמו בטא קרוטן. הרימונים נמצאים במקום 84 ברשימה בזכות כמות נוגדי החימצון והחומרים נוגדי דלקת שיש בהם.

הסלמון הוורוד נמצא במקום 77, הוא עשיר בחומצות שומן ארוכות שרשרת כמו אומגה 3 שמסייעות בשיפור מדדי לחץ דם. השעועית הירוקה נמצאת במקום 73, היא עשירה בספונינים ועוזרת להפחתת רמות הכולסטרול. המקרל נמצא במקום 66 ברשימה בזכות כמות חומצות השומן הרבה שיש בו לעומת דגים רזים יותר דוגמת הבקלה. גם העגבניה מקבלת מקום של כבוד במקום 61 בזכות רמת הקלוריות הנמוכה והיא מהווה מקור מצויין לחומצה פולית, אשלגן וויטמי A, C ו-E. במקום 46 תמצאו את אגוז המלך שעשיר בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ומיד אחריו במקום 45 מככב התרד הטרי שמכיל כמויות גבוהות של ויטמינים ומינרלים כמו A, סידן, זרחן וברזל. התרד מופיע פעמיים ברשימה, תמצאו אותו גם במקום ה-25 בגלל צורת ההכנה שלו שמשנה את הערכים התזונתיים, למשל תרד קפוא לעומת תרד טרי. במקום ה-18 המכובד מככב הבצל הירוק בזכות רמות נחושת, זרחן ומגנזיום גבוהות שיש בו. הוא מקור נהדר לויטמין K.

בטטה, תזונה, ירקות צילום: SOMMAI

הבטטה סוגרת את הרשימה | צילום: SOMMAI

אז מי הם 10 המזונות המזינים ביותר על פי החוקרים:

מקום 10 – דג סנפר (Snapper): בעברית דג לוטין, דג ים מזין מאוד אך עלול לשאת רעלים מסוכנים.

מקום 9 – סלק אדום: עשיר בסידן, ברזל, ויטמין K ויטמינים מקבוצת B, במיוחד ריבופלבין. גם עליו של הסלק עשירים מאוד ברכיבים תזונתיים.

מקום 8 – שומן חזיר: מקור טוב לוויטמינים מסוג B ולמינרלים. שומן חזיר בריא יותר מאשר שומן טלה או בקר.

מקום 7 – סלק עלים: מקור תזונתי מצוין לפיטוכימיכלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים.

מקום 6 – זרעי דלעת: אחד המקורות העשירים ביותר לברזל ומנגן.

מקום 5 – זרעי צ'יה: זרעים קטנים ושחורים המכילים כמויות גבוהות של סיבים תזונתיים, חלבון, חומצות שומן לינולנית, ויטמינים ומינרלים.

מקום 4 – דג פלטפיש (flatfish): בעברית נקרא סוליתאים או דג משה רבנו, בגלל צורתו השטוחה, האגדה מספרת שנחצה לשניים כאשר משה רבנו קרע את ים סוף. זהו דג שבדרך כלל נקי מכספית והוא מקור טוב לוויטמינים חיוניים כמו ויטמין B1.

מקום 3 – דג ורדון: זהו דג מים עמוקים בעל אחוז חלבון גבוה ושומנים רווים נמוכים.

מקום 2 – אנונה: פרי מתוק, עשיר בסוכר, ויטמיני B2, B1, C, A, ואשלגן.

מקום ראשון – שקדים: עשירים בחומצות בלתי רוויות ומסייעים לשמירה על הלב וכלי הדם.

שקדים, תזונה, בריאות צילום: Luigi Chiesa

שקדים, המזון המזין ביותר | צילום: Luigi Chiesa




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג